آفتاب

دیدار بی‌سابقه رهبران هند و پاکستان و انتقاد مودی از نواز شریف

دیدار بی‌سابقه رهبران هند و پاکستان و انتقاد مودی از نواز شریف

نخست وزیر منتخب هندوستان در اولین روز کاری خود در دیداری بی‌سابقه با همتای پاکستانی‌اش از اسلام آباد به خاطر اقداماتش در مقابله با تروریسم انتقاد کرد و از پاکستان خواست تا برای جلوگیری از حمله شبه نظامیان به قلمرو هند تلاش بیشتری به خرج دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگازری رویترز، نشست و دیدار نارندرا مودی، نخست وزیر منتخب هند با نواز شریف، همتای پاکستانی‌اش در دهلی نو، دوستانه بود و آن‌ها بر سر تلاش برای احیای مذاکرات صلح میان دو طرف توافق کردند.

این دو همچنین موافقت کردند که به عادی سازی روابط تجاری بپردازند.

مودی 63 ساله از نواز شریف و چندتن از رهبران جنوب آسیا دعوت کرده بود تا درمراسم تحلیفش که روز دوشنبه برگزار شد، به دهلی نو سفر کنند.

در دیدار 50 دقیقه‌ای نخست وزیر هندوستان و پاکستان، مودی بر ضرورت مقابله با تروریسم و نگرانی‌های مرتبط با آن با نواز شریف به گفت‌وگو پرداخت.

سوجاتا سینگ، وزیر امور خارجه هند در این باره گفت: پاکستان باید به تعهدات خود در مقابله با تروریسم و جلوگیری از ورود این افراد به قلمروی هند عمل کند.

مودی همچنین بر روند سریع محاکمه افرادی که در بمب گذاری 2008 بمبئی که 166 تن کشته بر جای گذاشت، تاکید کرد.

نواز شریف نیز دیدار بی‌سابقه با مودی را فرصتی تاریخی خواند و آن را آغاز فصلی جدید در روابط میان دو کشور اعلام کرد و گفت: ما باید مقابله را به همکاری تبدیل کنیم، تهمت زدن و افترا زدن غیرسازنده است.

مودی همچنین با حامد کرزای، رئیس جمهوری در حال کناره گیری افغانستان نیز به گفت‌وگو پرداخت؛ کشوری که هند و پاکستان نگران تاثیرات و پیامدهای پس از خروج نظامیان خارجی از آن هستند.

انتهای پیام

کد N306724

وبگردی