آفتاب

اوباما: همه مشکلات با راه حل نظامی قابل حل نیست

اوباما: همه مشکلات با راه حل نظامی قابل حل نیست

رییس‌جمهوری آمریکا در یک سخنرانی به تشریح سیاست‌های خارجی کشورش پرداخت و تأکید کرد: آمریکا باید همواره نقش رهبری را در عرصه جهان ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا در این سخنرانی که در آکادمی ارتش آمریکا در وست پوینت ایراد کرد، با تأکید بر نقش کشورش در رهبری جهان خاطرنشان ساخت که انزواگرایی جزو گزینه‌های سیاست خارجی واشنگتن نیست.

وی تصریح کرد: آمریکا کشوری یکپارچه است و این آمریکاست که جهان از آن کمک می خواهد.

رییس‌جمهوری آمریکا ادامه داد: آمریکا به همپیمانانش کمک می کند که مناقشات خود را با چین حل و فصل کنند.

اوباما مسائل مربوط به سوریه، اوکراین و تروریسم در آفریقا را از اولویت‌های سیاست خارجی آمریکا دانست و همچنین گفت: تمامی مشکل‌ها از طریق راه‌حل نظامی قابل حل نیست.

اوباما از کمک پنج میلیارد دلاری به کشورهای مختلف برای مبارزه با تروریسم خبر داد.

وی گفت: من با تمام وجود به مساله استثناگرایی آمریکایی اعتقاد دارم.

به گزارش سی.ان.ان، رییس‌جمهوری آمریکا در جریان سخنرانی خود در آکادمی نظامی وست پوینت گفت: ارتش همواره ستون فقرات رهبری آمریکا بوده است اما اقدام نظامی نباید تنها بخش رهبری ما در هر موردی باشد.

اوباما همچنین اظهار کرد، از زمان آغاز ریاست‌جمهوری وی، آمریکا جنگ عراق را پشت سر گذاشته و در راستای پایان جنگ افغانستان، آماده شده است. آمریکا رهبری القاعده را در پاکستان و افغانستان منهدم و بن‌ لادن را از بین برده است.

رییس‌جمهوری آمریکا با اشاره به این که در شرایط کنونی تهدیدهای تروریستی دیگر از جانب رهبری متمرکز القاعده متوجه آمریکا نیست، گفت که در حال حاضر اعضای القاعده به صورت غیر متمرکز کشورها را تهدید می‌کنند.

وی ادامه داد: این موضوع احتمال وقوع حملاتی نظیر آنچه در 11 سپتامبر روی داد، را علیه آمریکا کم می‌کند اما بر تهدیدها علیه شهروندان آمریکایی در خارج از این کشور می‌افزاید؛ نظیر آنچه در بنغازی دیدیم.

رییس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد: ما به راهبردی نیازمندیم که با این نوع تهدید سازگار باشد و به ما این توانایی را بدهد که بدون اعزام نیرو بتوانیم اقدام کنیم.

اوباما در سخنرانی خود به زندان گوانتانامو نیز پرداخت و گفت که به دنبال بستن این زندان است زیرا ارزش‌های آمریکایی و سنت حقوقی اجازه نمی‌دهد که افراد به صورت نامحدود چه در داخل و چه در خارج زندانی شوند.

اوباما اظهار کرد: آمریکا نسبت به کشورهای دیگر جهان قدرتمندتر است و افرادی که ادعایی از این دارند و معتقدند که آمریکا در حال رکود است و توانایی رهبری آن کاهش یافته یا تأویل اشتباهی از تاریخ دارند و یا درگیر سیاست‌های حزبی هستند.

وی خاطرنشان کرد: جهان با سرعت بالایی در حال تغییر است که فرصت‌هایی ایجاد می‌کند اما در عین حال خطرهای جدیدی نیز به وجود می‌آید.

اوباما اظهار کرد: پرسشی که با آن مواجه هستیم این نیست که آیا آمریکا نقش رهبری خواهد داشت یا نه، بلکه این است که ما چگونه باید رهبری کنیم. در قالب این رهبری، نباید تنها به تامین امنیت و ثبات خود بسنده کنیم بلکه لازم است آبادانی و صلح را در سراسر جهان توسعه بخشیم.

انتهای پیام

کد N306723

وبگردی