آفتاب

ظریف: به اراده سیاسی ایران و 1+5 خوشبینم/ به توهم‌گرایان فرصت نخواهیم داد

ظریف: به اراده سیاسی ایران و 1+5 خوشبینم/ به توهم‌گرایان فرصت نخواهیم داد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با بیان این که با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در استانبول ترکیه درباره «فرصت های پیش رو» گفت و گو کرده است، گفت که به این اراده سیاسی بین دو طرف خوشبین هستم اما به کسانی که همیشه توهم گرا و به دنبال توطئه هستند، فرصت نخواهیم داد.

 وی در حاشیه هفدهمین اجلاس میان دوره ای وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران با 1+5 درباره موضوع هسته ای ایران اظهار داشت: در مذاکرات پیشرفت داشتیم اما این، موضوعی بسیار سخت و دشوار است.


به گزارش ایرنا، وی با یادآوری گفت و گوهای غیررسمی اخیر با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در استانبول ترکیه پیش از عزیمت به الجزایر گفت: این مذاکرات حدود هشت ساعت به طول انجامید و با اشتون درباره «فرصت های پیش رو» صحبت شد.


مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: البته من به این اراده سیاسی بین دو طرف خوشبین هستم و ما به کسانی که همیشه توهم گرا و به دنبال توطئه هستند فرصت نخواهیم داد.


ظریف تصریح کرد: در این مسیر همه تلاش خود را می کنیم که به توافق نهایی برسیم و هدف ما از این مذاکرات این است که بگوییم برنامه هسته ای ایران همواره صلح آمیز بوده و هرگز به دنبال تولید سلاح اتمی نیستیم.


به گزارش ایرنا ظریف با اشاره سفر به الجزایر و برنامه های خود در اجلاس وزیران خارجه جنبش عدم تعهد، از الجزایر به عنوان یکی از بنیانگذاران جنبش عدم تعهد یاد کرد که نقش بسزایی در تاریخ مقاومت علیه استعمار داشته است.


وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که ریاست دوره ای جنبش عدم تعهد را بر عهده دارد، اظهار داشت: الجزایر همیشه به اهداف این جنبش ، متعهد بوده و به همین دلیل از این کشور بخاطر میزبانی اجلاس تشکر می کنیم زیرا این نشست در شرایط بسیار سخت و دشواری که دنیا در حال مبارزه با افراط گری است، در حال برگزاری است.


ظریف تاکید کرد: ما باید در این نشست و نشست های دیگر با هم کمک کنیم تا با چالش هایی که مقابل ماست، مبارزه کنیم.


رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: فرصت مناسبی برای جنبش عدم تعهد است تا همه کشورها بتوانند با هم همکاری کنند و مشکلاتی که در برابر آنها وجود دارد را با پیدا کردن راه حل مناسب حل کنند.


ظریف افزود: خوشحالیم که در این اجلاس سندی داریم که منبع اشتراک بین همه اعضای جنبش است و می توانیم بر اساس آن حرکت کنیم.


وزیر امور خارجه ادامه داد: آنچه که در اجلاس های بزرگ، مهم است، این است که فقط به دنبال صادر کردن قطعنامه نباشیم بلکه باید قطعنامه ها را اجرا کنیم.


ظریف یادآور شد: قطعنامه ای که در تهران صادر شد با آنچه که قرار است در الجزایر و ونزوئلا اتفاق بیفتد، همه و همه بر اساس اصول بنیادین جنبش عدم تعهد است.


وی تصریح کرد: باید کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به درک مشترکی برسند تا بتوانند اهداف خود را محقق کنند.


وزیر امور خارجه فضای سیاسی حاکم بر جهان را «بسیار دشوار» و «دارای چالش های فراوان» توصیف کرد و افزود: الجزایر تاریخ خوبی دارد که می تواند با تکیه بر آن به جنبش عدم تعهد کمک کند تا به اهداف خود برسد.


ظریف همچنین در جمع خبرنگاران ایرانی نیز با بیان این که به طور معمول اجلاس میان دوره ای وزیران خارجه جنبش عدم تعهد در فاصله میان دو نشست سران کشورهای عضو برگزار می شود، گفت: علاوه بر جلساتی که در ایران برگزار شد، در نیویورک نیز به عنوان دفتر کمیته هماهنگی جلساتی بین اعضای جنبش برگزار می شود.


وزیر امور خارجه ادامه داد: اجلاس میان دوره ای وزیران خارجه در یکی از کشورهای عضو و به منظور بررسی تحولاتی که از زمان اجلاس قبلی شکل گرفته تشکیل می شود و در این اجلاس برای اجلاس آتی سران جنبش نیز برنامه ریزی صورت می گیرد.


ظریف گفت: خوشبختانه این اجلاس میان دوره ای در کشوری برگزار شده است که مواضع بسیار مترقی در باره جهان اسلام و همچنین مبارزه با رژیم صهیونیستی، مخالفت با جریان های تکفیری و گروه های افراطی دارد و از سابقه بسیار خوبی در مبارزه با استعمار نیز برخوردار است.


رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، از الجزایر به عنوان یکی از پایه گذاران جنبش عدم تعهد یاد کرد و افزود: میزبانی الجزایر فرصت بسیار خوبی است که با مدیریت دوستان خود در الجزایر موضوعات مختلف مورد توجه قرار گرفته و بررسی می شود.




** پیشنهاد ایران برای نفی خشونت و افراطی گری


وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: یکی از موضوعات مورد بررسی در این اجلاس، پیشنهاد ایران برای حرکت علیه خشونت و افراط است که کشورهای عضو عدم تعهد همواره از آن حمایت کرده اند.


ظریف با یادآوری این که سایر کشورهای عضو نیز پیشنهادهایی را به این اجلاس ارایه کرده اند، اظهار داشت: به طور معمول سندهای اجلاس جنبش عدم تعهد طولانی است و در برخی موارد اختلاف نظرهایی وجود داشته است.


وی افزود: در موضوع فلسطین همواره ایران دیدگاه خود را داشته و با دیدگاه موجود مشترک مواضع عدم تعهد مبنی بر شناسایی دو دولت در سرزمین های اشغالی موافق نبوده است و بر احقاق حقوق مردم فلسطین و تاسیس دولتی فلسطینی تاکید کرده و خواهد کرد.


وزیر امور خارجه در ادامه تاکید کرد: در این موضوع، مواضع دیگری که در این سند می باشد، عموما مواضع منطقی و معقولی است که مورد نظر ما هم بوده و می شود با این مواضع کار کرد.


ظریف گفت: بیشتر از این که کشورهای عدم تعهد موضع مشترک بگیرند، مهم این است که بتوانند این مواضع را در حوزه های مختلف دنبال کنند و به آینده مشترکی که همه کشورهای عضو عدم تعهد دارند و به خطرات و چالش های مشترک که با آن مواجه هستند، توجه داشته باشند.


وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: مهم این است سندهای متعددی که از اجلاس باندونگ از حدود 50 سال قبل تاکنون مورد تایید و توافق قرار گرفته، اجرایی شود که امیدواریم بتوان با این حرکت، کار را به پیش برد.
کد N306702

وبگردی