آفتاب

یک فیلسوف غربی: شهید مطهری به دنبال تحکیم فضلیت در فلسفه بود

یک فیلسوف غربی: شهید مطهری به دنبال تحکیم فضلیت در فلسفه بود

استاد دانشگاه سنت اولاف آمریکا به تشریح نگاه فلسفی شهید مطهری پرداخت و گفت: شهید مطهری به دنبال تحکیم فضلیت در فلسفه بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، چارلز تالیور در همایش بین‌المللی اندیشه‌های فلسفی شهید مطهری گفت: فلسفه غرب در 60سال اخیر تحولات بسیار عمیق و و پیچیده‎ای را به خود دید و یکی از کارهایی که شهید مطهری انجام داد تلاش در زمینه ارایه چهره‌ای متفاوت از جهان آفرینش در دنیای فلسفه است.

وی افزود: شهید مطهری بیان می‎کردند که اگر تمایل به جاودانگی در انسان‌ها پاسخ مناسبی داده نشود زندگی پوچ می‌شود پس باید اعتقاد به جاودانگی وجود داشته باشد؛ مطهری به اینکه چگونه به هم معرفت داشته باشیم و همدیگر را بشناسیم تاکید دارد و پاسخ می‌دهد رفتارگرایی می‌تواند موجب شناخت شود.

تالیور یادآور شد: فلسفه در 60 سال اخیر به قدری تحول را به خود دیده است که اگر کسی بخواهد این اندیشه‌های غربی را شرح دهد باید 60 سال توضیح دهد.

استاد دانشگاه سنت اولاف آمریکا با تشریح دیدگاه طبیعت‎گرایی در تفکرات غربی گفت: این دیدگاه که از جنگ جهانی دوم رایج شد به خدا و معاد و ارزش اعتقادی نداشت.

وی اظهارکرد: طبیعت‌گرایی بر جریان حسی تاکید دارد و تلاش دکتر مطهری همراه کردن علم و تجربه به ویژه تجربه دینی و عرفانی با هم بود.

تالیور خاطرنشان کرد: ایشان اندیشمندی فضیلت و خیرمحور بود که خداوند را نیز در این حوزه به شدت یاد می‌‏کردند؛ شهید مطهری آیه‌ای از قرآن را مورد توجه قرار می‌دهد که اعضای بدن به نفع و یا علیه صاحب خود شهادت می‌دهند که این نشان از ارزش وجودی انسان است.

وی گفت: مطهری می‌گوید کلیت جهان نیاز به توضیح دارد ولی در این راستا «راسل» و دیگر طبیعت گرایان راجع به کلیت جهان سخنی به میان نمی‌آورند؛ فیلسوفان به دنبال چرایی به وجود آمدن کل جهان نبودند و همواره بر این اصل معتقد بودند که اگر کل جهان مفهوم نداشته باشد زندگی پوچ می‌شود و مطهری نیز این اصل را می‌پذیرد.

انتهای پیام

کد N306642

وبگردی