آفتاب

کشف و ضبط 8 / 1 تن مواد سازنده بمب در "سینکیانگ" چین

کشف و ضبط 8 / 1 تن مواد سازنده بمب در "سینکیانگ" چین

به دنبال حملات مرگبار که شبه نظامیان، اقلیت مسلمان ایغور را مقصر آن‌ها می‌دانند، پلیس منطقه سینکیانگ چین از کشف و ضبط 8 / 1 تن مواد سازنده بمب و دستگیری پنج تن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، چین در پی خشونت‌هایی که به جدایی طلبان سینکیانگ نسبت داده شده و به شدت غیرنظامیان را هدف داده و در ماه‌های اخیر به خارج از این منطقه نیز گسترش یافته، در چند روز گذشته متعهد به سرکوب تروریسم شد.

در چند روز گذشته پنج مظنون با بمب‌گذاری در یک خودرو و یک بازار در ارومغی، مرکز سینکیانگ باعث کشته شدن 39 تن و زخمی شدن بیش از 90 تن دیگر شدند؛ اقدامی که هم از سوی پکن و هم از سوی واشنگتن به عنوان یک حمله تروریستی محکوم شد. چهار تن از این مهاجم‌ها نیز کشته شدند.

‌وب سایت تیانشان دولت منطقه‌ای در گزارشی گفت: ماموران پلیس در داخل و اطراف هوتان در جنوب منطقه سینکیانگ دو انبار ساخت بمب را تخریب و 8 / 1 تن مواد خام را که این گروه قصد استفاده از آن‌ها را برای ساخت مواد منفجره داشتند به همراه تعداد بسیار زیادی بمب‌های آماده شده کشف و ضبط کردند.

در ادامه این گزارش آمده است: در روزهای اخیر این گروه شروع به ساخت بمب کرده تا آن‌ها را در مکان‌های پرجمعیت جاسازی و آن‌ها را در هوتان منفجر کنند. این گروه‌ فیلم‌های ویدیویی تماشا کرده‌اند که تروریسم و افراط‌ گرایی مذهبی را ترغیب می‌کند و رهبر این گروه افرادی را استخدام کرده تا مواد لازم را از ارومغی و جاهای دیگر چین تهیه کنند.

پلیس چین در ماه گذشته میلادی بیش از 200 مظنون را دستگیر و بیش از 200 بمب را در اطراف سینکیانگ کشف کرده است.

انتهای پیام

کد N306136

وبگردی