آفتاب

معترضان به دنبال برگزاری تظاهرات در سالگرد اعتراضات میدان تقسیم استانبول

معترضان به دنبال برگزاری تظاهرات در سالگرد اعتراضات میدان تقسیم استانبول

پیشگامان اعتراضات گسترده سال گذشته میلادی میدان تقسیم استانبول در حالی خواستار راهپیمایی اعتراضی 31 مه 2014 در این میدان برای سالگرد این اعتراضات شدند که دادگاهی در ترکیه حکم مظنون پرونده پارک گزی را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، در مجموع 255 مظنون شامل هفت خارجی از شش مه سال جاری میلادی به اتهام نقض قوانین مربوط به راهپیمایی‌ها و گردهم آیی‌ها، حمایت از جرایم و مقاومت در برابر پلیس محاکمه شده‌اند.

دادگاه استانبول شهادت 19 مظنون دیگر را در دهمین جلسه دادگاهی که 27 مه 2014 برگزار شد شنیده و حکم دستگیری 47 تن را که در این درگیری‌ها و ناآرامی‌ها در پارک گزی دست داشتند، صادر کرده است.

تظاهرات اعتراضی گزی در 27 مه 2013 زمانی آغاز شد که گروه کوچکی از معترضان از ترک محوطه پارک مذکور در میدان تقسیم استانبول ممانعت کردند. آن‌ها در مقابل اقدامات دولت آنکارا برای ایجاد اصلاحات در محوطه پارک و میدان دست به تجمع اعتراضی زده بودند. اما پس از آن این ناآرامی‌ها و درگیری‌ها به سایر نقاط کشور و حتی پایتخت کشیده شد.

سخنگوی جنبش "یکپارچگی تقسیم" نیز خواستار برگزاری راهپیمایی در ازمیر، آنکارا، انتاکیه، اسکیشهیر، بورسا، آدانا، مرسین و یاربکر شد.

انتهای پیام

کد N305807

وبگردی