آفتاب
سفیر برزیل با حضور در خبرگزاری مهر:

پیراهن ایران را می‌پوشم و برابر آژانتین می‌ایستم/ برزیلی‌ها نسبت به آبادان هیجان‌زده هستند!

پیراهن ایران را می‌پوشم و برابر آژانتین می‌ایستم/ برزیلی‌ها نسبت به آبادان هیجان‌زده هستند!

سفیر کشور برزیل در تهران با اعلام حمایت از تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی می‌گوید برای بازی با آرژانتین به ورزشگاه می‌رود و با پوشیدن پیراهن ایران از تیم ملی حمایت می‌کند. وی همچنین می‌گوید مردم برزیل پس از پخش مستندی درباره علاقه مردم آبادان به برزیل، نسبت به این شهر و تیم صنعت نفت هیجان زده و علاقه‌مند شده‌اند!

"سانتیاگو ایرازابال مورائو" سفیر کشور برزیل در تهران با حضور در خبرگزاری مهر، درباره مسابقات جام جهانی، میزان آمادگی کشورش برای میزبانی از 31 کشور دیگر حاضر در جام جهانی، فرصت‌هایی که جام جهانی برای توسعه در اختیار برزیل قرار داده است و همچنین شکست طلسم تیم ملی این کشور در این رقابت‌ها به گفتگو پرداخت. وی که طرفدار سر سخت "پله" ستاره پیشین تیم ملی برزیل است، همچنین با حمایت از تیم ملی ایران گفت که با پوشیدن پیراهن تیم ملی در بازی با آرژانتین، بازیکنان ایران را تشویق خواهد کرد.

مشروح گفتگوی سفیر برزیل با خبرنگاران مهر در زیر می‌آید:

* خبرگزاری مهر: با توجه به فرصت اندک باقیمانده تا جام جهانی، کشور برزیل تا چه اندازه آماده میزبانی این مسابقات شده است؟

- سانتیاگو ایرازابال مورائو: برزیل برای جام جهانی کاملا آماده است. همه ما از اینکه جام جهانی به برزیل رسیده خوشحالیم. کشور ما سرزمین فوتبال و عشق و علاقه به این ورزش است و همه دنیا این را می‌داند. بخصوص مسابقات جام جهانی که خاص است. خوشحالم رقابت زیادی بین ملت‌های فوتبال خیز وجود دارد. همانطور که شما می‌دانید این برای اولین بار است که تمام کشورهایی که در جام جهانی قهرمان شده‌اند، در جام جهانی برزیل هم حضور دارند. در جام جهانی 32 کشور مبارز وجود دارد که رقابت سر سختانه‌ای را پیش روی خود می‌بینند.

* کشور شما موفق شده است میزبانی دو رویداد بزرگ را بر عهده بگیرد. یکی جام جهانی برزیل و دیگری مسابقات المپیک 2016. اهداف برزیل از گرفتن این میزبانی‌ها چیست؟

- ما میزبانی بیش از دو رویداد بزرگ را بر عهده داشته‌ایم. برگزاری مسابقات پارالمپیک، جام کنفدراسیون‌ها و یکی دو رویداد دیگر هم بر عهده برزیل بوده است. ما انگیزه خاصی جز جشن گرفتن وقایع ورزشی نداشتیم! البته به ورزش هم نگاه خاصی برای توسعه ملی وجود دارد. برای همین برزیل چندبار برای گرفتن میزبانی کاندیدا شد و یک دفعه همه اینها اتفاق افتاد!

* البته نارضایتی و دل نگرانی از آماد‌ه‌سازی ورزشگاه‌ها و زیرساختها در برزیل تا شروع جام جهانی زیاد بوده است.

- بدون شک استادیوم‌ها تا آن موقع آماده خواهد بود. 12 ورزشگاه در برزیل یا نوساز است و یا بازسازی شده. همه آنها یا آماده است و یا آماده خواهد بود. همچنین تمام زیرساخت‌های اطراف استادیوم هم بخصوص وسیله ایاب و ذهاب برای تماشاگران آماده خواهد بود. در تعطیلات عید پاک، فرصتی پیش امد تا زیر ساختهای فرودگاه و حمل و نقل هوایی را تست کنند. حدود 4 میلیون برزیلی در این عید جابجا شدند که حدودا معادل همان افرادی است که برای جام جهانی به برزیل خواهند رفت. برای همین مطمئنم که جام جهانی یک واقعه جالب و بخصوص خواهد بود.

* آیا  این واقعه با جشن قهرمانی برزیل همراه می‌شود؟

- هرگز نمی‌دانیم. تعداد زیادی از مردم برزیل فکر می‌کنند، این اتفاق رخ بدهد ولی این جام جهانی خیلی رقابتی است و حداقل شش کشور مدعی قهرمانی هستند. در این شرایط تیم ملی برزیل خودش را سخت برای بازی‌ها آماده می‌کند. مدت‌ها بود این احساس در میان تمام تیم نبوده است. شک نکنید که شما بهترین بازیکنان برزیل را در جام جهانی خواهید دید.

* رقیب اصلی برزیل برای قهرمانی کدام کشورها هستند؟

- شما بهتر از من می‌دانید. آلمان، اسپانیا، ایتالیا، هلند و آرژانتین. البته آرژانتین اگر بتواند به فینال برسد. آنها باید با ایران روبرو شوند و شاید نتوانند به فینال بیایند!

* کشور شما در اولین بازی به مصاف کرواسی خواهد رفت. در حالی که برزیل مسابقات جام جهانی را همیشه با نتیجه تساوی آغاز کرده است.

- بله؛ اینبار ما انتظار داریم که در بازی اول پیروز شویم. همانطور که گفتید همیشه بازی‌های اول ما در جام جهانی مساوی بوده و ما می‌خواهیم طلسم و خط و مشی همیشگی را بشکنیم. باید ببینیم چه پیش می‌آید.

* چقدر امیدوارید که قهرمانی در جام جهانی را بعد از دو دوره، مجددا با فیلیپه اسکولاری به دست بیاورید؟

-اسکولاری مربی کار بلدی است و می‌داند چه کار می‌کند. او خیلی باهوش است. به نظرم او می‌تواند برزیل را قهرمان جام جهانی کند.

* اسکولاری نام کاکا و رونالدینیو را در فهرست نهایی تیم ملی برزیل برای حضور در جام جهانی قرار نداده است، غیبت این دو بازیکن به تیم ملی برزیل ضربه نمی‌زند؟

- کاکا و رونالدینیو بازیکنان خوبی هستند اما کنار گذاشتن آنها تصمیم سرمربی بوده است. اسکولاری قطعا ایده‌ها و تفکراتی داشته که آنها را برای جام جهانی انتخاب نکرده است.

* به نظر شما بهترین بازیکن تاریخ برزیل کیست؟

- جواب پرسش شما کاملا مشخص است، پله. بدون شک پله بهترین بازیکن تاریخ فوتبال جهان است.

* حتی در مقایسه با مارادونا؟

- (بلند بلند می‌خندد) مارادونا بازیکن بسیار خوبی بوده است. ما در فوتبال جهان هر سال یک مارادونا داریم اما هر 500 سال یکبار، یک پله در فوتبال جهان ظهور می‌کند.

* اما شنیده می‌شود پله در میان مردم برزیل آنچنان هم محبوب نیست؟

- پله خیلی محبوب است. البته افرادی هستند که پله را دوست ندارند و فقط ترجیح می‌‎دهند مارادونا را دوست دارند اما پله در میان مردم برزیل جایگاه و محبوبیت خاصی دارد.

* در 20 سال اخیر، آیا به نظر شما در فوتبال برزیل بازیکنی بوده که خودش را به پله برساند؟

- مقایسه کردن بازیکنان برزیل با پله بسیار سخت است. پله نه تنها فوتبالیست و ورزشکار خوبی بوده، بلکه از نظرهای دیگر هم ایده‌آل بوده و تمام عمرش را فدای فوتبال کرده است. او نه تنها در برزیل بلکه در دنیا هم شناخته شده و معروف است. شاید بازیکنانی نظیر مارادونا، مسی، زیکو و یا دونگا در سطح بالایی بازی کردند اما مقایسه کردن او با سایر بازیکنان جهان بسیار سخت است.

* پس قطعا ترجیح می‌دهید هر تیمی در کشورتان قهرمان شود به جز آرژانتین؟

- (با خنده) در اینباره خودتان تصمیم بگیرید. در بازی تیم ملی ایران با آرژانتین که در شهر بلوهورینتیزه برگزار می‌شود به ورزشگاه می‌روم و با پوشیدن پیراهن تیم ملی ایران، از بازیکنان ایران حمایت می‌کنم. البته ما برادران آرژانتینی را هم دوست داریم. ما تاریخ مشترکی با همدیگر داریم ولی فوتبال، فوتبال است.

* طرفدار کدام تیم باشگاهی برزیل هستید؟

- گرمیو.

* به تیم ملی فوتبال ایران برسیم. چقدر از تیم ملی و نحوه صعودش به جام جهانی و همچنین حریفان ایران در برزیل شناخت دارید؟

- کار ایران برای رسیدن به جام جهانی سخت بود ولی بازیکنان تیم ملی ایران قدرتشان را برابر کره‌جنوبی نشان دادند و در نهایت موفق شدند به جام جهانی برسند. من آن بازی را دیدم. بازیکنان ایران روحیه مبارزه طلبی دارند و با پشت سر گذاشتن مراحل سخت و دشوار به اینجا رسیدند. ما با آغوش باز از ایران استقبال می‌کنیم و خوشحالیم که می‌توانیم میزبان خوبی برای ایران باشیم. البته ایران در جام جهانی کار دشواری دارد بخصوص در بازی با آرژانتین و نیجریه.

* و در زمان صعود ایران به جام جهانی کجا بودید؟

- آن روز که تیم ملی ایران به جام جهانی صعود کرد، من در تهران بودم و جشن و شادی مردی که به خیابان‌ها ریختند را از نزدیک تماشا کردم. اتفاق واقعا زیبایی بود. البته این مساله در همه جای دنیا رخ می‌دهد، در مادرید یا هرجای دیگر خصوصا ریودوژانیرو و ماراکانا...

* قطعا در مدت حضورتان در ایران از شور و هیجان مردم بخصوص مردم خوزستان و آبادان نسبت به برزیل مطلع شده‌اید. آیا سفری به این استان داشته‌اید؟

- متاسفانه سفری به این شهرها نداشته‌ام ولی از این شور و هیجان با خبرم. می‌دانم در آبادان تیمی هست که لباسی شبیه به لباس برزیل می‌پوشد. جالب است بدانید شبکه‌ تلویزیونی "گلوبو" در برزیل که یک شبکه بزرگ محسوب می‌شود در این مدت برنامه‌ای راجع به ایران و فوتبال ایران نشان می‌داد. یکی از قسمت‌های این برنامه راجع به همین تیم آبادانی بود که علاقه زیادی به برزیل دارند. بعد از پخش این برنامه مردم برزیل نسبت به تیم صنعت نفت آبادان علاقه‌مند و هیجان زده هستند! امیدوارم بتوانم به زودی به این شهر هم سفر داشته باشم.

* یکی از راهکارهای توسعه ورزش، تعامل و گسترش روابط ورزشی میان دو کشور است. آیا در مدت فعالیت شما در سفارت برزیل در تهران اقدام و تلاشی در این زمینه صورت گرفته است؟

- عقیده ما هم این است که ورزش می‌تواند ابزاری برای نزدیک شدن ملت‌ها به همدیگر باشد. قسمت‌هایی در ورزش هست که ایران و برزیل می‌توانند با همدیگر تعامل داشته باشند. ما برنامه‌هایی همکاری بیشتر در زمینه فوتبال، والیبال، مربیان و داوران داریم. قبلا پروتکل همکاری بین وزرای ورزش دو کشور امضا شده است. این رابطه ورزش را قوی‌تر می‌کند. برزیل بعد از جام جهانی باید مسابقات المپیک را برگزار کند. ما این فرصت را داریم که با ایران در بخش‌هایی که ایران در آن قوی است کار کنیم؛ مثل کشتی آزاد. این موقعیت خوبی است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

* قرار بود یک هیات ورزشی از برزیل در راس وزیر ورزش این کشور به ایران سفر کند ولی این سفر لغو شد. دلیل آن چه بود؟

- درست است. قرار بود این اتفاق بیفتد ولی رئیس جمهور از وزیر ورزش خواست تا در برزیل بماند و برای جام جهانی کارها را انجام بدهد.

* در بخش کاری شما، آیا تسهیلاتی برای اعزام تماشاگران به برزیل در نظر گرفته شده بود؟ در مجموع چند نفر برای دریافت روادید به سفارت مراجعه کردند؟

- تماشاگران ایرانی را باید در چهار دسته قرار داد. اول افرادی که با بلیت به سفارت می‌آیند و به دنبال دریافت ویزا هستند. دسته دوم افرادی هستند که برای سفر تفریحی به سفارت مراجعه می‌کنند ولی ممکن است در برزیل به تماشای مسابقات بروند یا خیر. افرادی هم هستند کهپاسپورت‌های دیگری دارند که نیازی به ویزا ندارند. دسته آخر هم ایرانیانی هستند که خارج از این کشور زندگی می‌کنند و می‌خواهند جام جهانی را تماشا کنند. طبق گمانه زنی‌ها بین 5 تا 7 هزار نفر ایرانی مسابقات را تماشا خواهند کرد.

* یکی از آرزوهای فوتبالی مردم ایران این است که تیم ملی برزیل با حضور در ایران با تیم ایران بازی کند. به نظر شما چنین چیزی ممکن است و آیا دعوت از تیم برزیل در دستور کار تعاملی ورزش دو کشور قرار ندارد؟

- هر چیزی امکانپذیر است ولی هماهنگ کردن این مسائل آسان نیست چون بازیکنان ملی‌پوش برزیل در تیم‌های مختلف دنیا با فاصله زیاد بازی می‌کنند. البته هماهنگ کردن بازی با باشگاه‌های برزیلی کار ساده‌تری نسبت به تیم ملی است.

* از کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی چقدر شناخت دارید؟

- کی‌روش مربی دانا، کاربلند و بادانشی است که توانسته تیم ملی ایران را به جام جهانی 2014 برساند. تیم ایران با هدایت او در مرحله انتخابی جام جهانی و جام ملت‌ها عملکرد خوبی داشت. کارلوس توانسته انگیزه بازیکنان را بالا ببرد و خودش هم انگیزه بالایی دارد. اتفاقا آخرین باری که او را دیدم، با او جلسه‌ای برگزار کردم.

* چندی پیش بحث تغییر تابعیت ادینهو مطرح شده بود، از این موضوع خبر دارید؟

- ادینهو را می‌شناسم، او در تیم مس بازی می‌کند اما هنوز ملاقاتش نکرده‌ام. نمی‌دانم او قصد چنین اقدامی را داشته است یا نه اما اگر چنین اتفاقی هم رخ داده باشد، متعجب نمی‌شوم. امروز بازیکنان برزیلی بسیاری در سطح فوتبال دنیا بازی می‌کنند که تغییر تابعیت داده و برای تیم ملی آن کشور به میدان می‌روند.

* تیم والیبال برزیل دور جدید لیگ جهانی والیبال را با دو شکست آغاز کرد...

- از من در خصوص شکست‌ها سوال نکنید زیرا ناراحت می‌شوم. البته چندی دیگر تیم والیبال برزیل به ایران می‌آید و شاهد بازی‌های زیبایی خواهیم بود اما امروز در مورد باخت تیم به ایتالیا چیزی نمی‌گویم.

کد N305276

وبگردی