آفتاب

سیدمحمد خاتمی: تلاش برای درمان و مهار سرطان مقدس است

سیدمحمد خاتمی: تلاش برای درمان و مهار سرطان مقدس است

ایرنا نوشت:

رییس جمهور اسبق کشورمان در افتتاح کلینیک گوش و حلق بینی بیمارستان محک، تلاش برای درمان و مهار سرطان را مقدس عنوان کرد و گفت: یکی از بهترین کارهای خیر، زمینه‌سازی برای تحقیقات و فعالیت در عرصه معالجه و مداوای بیماری سرطان به عنوان یک بیماری سخت است.

به نقل از روابط عمومی دفتر حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی، همزمان با روز مبعث رسول مکرم اسلام (ص) رئیس جمهور اسبق کشورمان با حضور در بیمارستان محک، کلینیک گوش و حلق و بینی این بیمارستان را افتتاح کرد.

رئیس بنیاد باران ضمن تبریک مبعث حضرت رسول اکرم(ص) ابراز امیدواری کرد که جامعه ما بیش از پیش از برکات واقعی رسالت او و نه تظاهر کردن به پیروی از او برخوردار باشد.

خاتمی در ادامه یادآور شد: از دیرباز فیلسوفان مصلحان و در راس آن‌ها پیامبران خدا برای ایجاد جامعه مطلوب تلاش کردند، اندیشیدند و راهنمائی کردند.

وی اضافه کرد: کم و بیش با اصطلاح مدینه فاضله آشنا هستید که اصل قضیه متعلق به افلاطون است که ترجمه فارسی آن از یونانی می‌شود شهر نیکو که فارابی آن را به مدینه فاضله ترجمه کرده است. البته نظرات افلاطون مشخص است؛ او می‌گوید در صورتی جامعه سعادت‌مند است، شهریار آن فیلسوف باشد و فارابی در ادامه راه او نظر تکمیلی دارد که می‌گوید جامعه مطلوب، جامعه‌ای است که پیامبر فیلسوف بر او حاکم باشد.

رئیس جمهوری اسبق کشورمان گفت: ابن باجه فیلسوفی است اندونزی، کتابی به نام تدبیر المتوحد دارد؛ تدبیر المتوحد بدین معناست که انسان با فضیلت در دنیای او منفرد تنها و تک است و او در واقع راهنمای عمل انسان تنها در جامعه بد را مشخص می‌کند؛ البته خیالی است.

وی ادامه داد: او می‌گوید که جامعه مطلوب و مدینه فاضله جامعه‌ای است که در آن جرم و بیماری نباشد. در آن جامعه نیازی به قاضی نیست، چون افراد رفتاری دارند که منتهی به جرم نمی‌شود و نیازی به محاکمه نیست و نیاز به پزشک نیز نیست مگر در مورد مسائل اتفاقی و حادثه مانند افتادن و نظایر آن یعنی جامعه به نحوی زندگی می‌کند که بیمار نمی‌شود.

خاتمی یادآور شد: البته در آموزش‌های اسلامی هم داریم که دو نعمت مجهول عبارتند از سلامت جسم و روان و امنیت زندگی یعنی انسان‌ها امن باشند هم برای اندیشیدن و هم برای فکر کردن و هم زندگی کردن و برخورداری برای زندگی خودشان و فرزندانشان داشتن و نیز دچار بیماری نباشند که این‌ها درست است اما واقعیت‌ها چیز دیگری است، هم بیماری هست هم ناروایی حتی فراوان در جامعه وجود دارد.

خاتمی گفت: در دنیای امروز ما شاهد گسترش بیماری‌هایی هستیم که لازمه زندگی مدرن است شاید در دنیای قدیم هم بوده، ولی به این صورت گسترش نداشته است و فاجعه‌ای است که از این جهت انسان‌ها با آن روبرو می‌شوند.

وی افزود: یکی از این بیماری‌ها سرطان است که با بسط زندگی مدرن شهری ما شاهد گسترش این بیماری هستیم که هنوز هم آن گونه که باید و شاید علل و عوامل آن یا منشا آن درست شناخته نشده است؛ درمان‌هایی هم می‌شود، ولی هنوز آن طور که باید و شاید مثل بیماری‌های دیگر مهار نشده است.

خاتمی بیا بیان این که سرطان برای همه ما نگران‌کننده است تصریح کرد: میلیاردها دلار در سراسر دنیا در مراکز مهمی که دارند صرف تحقیق در این زمینه می‌کنند و در ایران هم تلاش می‌شود.

وی یادآور شد: سرطان هر جا که باشد نگران‌کننده است، یکی از بهترین کارهای خیر، زمینه‌سازی برای تحقیقات و فعالیت در عرصه معالجه و مداوای این بیماری سخت است.

خاتمی در ادامه گفت: باید سپاسگزار بود از کسانی که محک را ایجاد کردند و از خانم دکتر وثوق و دیگرانی که در این زمینه کار کردند و مرکز خوب و پر ثمری را ایجا کردند.

وی افزود: خوشحالیم که در روز مبعث شاهد گشایش بخشی در این موسسه خیریه هستیم و امیدواریم آثار و برکات آن را جامعه ما بیشتر در آینده احساس کند.

 

45503

کد N305085

وبگردی