آفتاب

پیش بینی رویترز از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری مصر

پیش بینی رویترز از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری مصر

تسنیم نوشت:

به نظر می‌رسد عبدالفتاح السیسی فرمانده سابق ارتش مصر در آخرین روز انتخابات ریاست جمهوری این کشور در آستانه پیروزی نهایی قرار گرفته و می‌تواند رئیس جمهور جدید مصر شود.
به گزارش رویترز، طرفداران و حامیان السیسی بر این باورند که السیسی می‌تواند مصر پر جمعیت ترین کشور عربی را از بحران سیاسی و تنش‌های داخلی نجات دهد و احتمال پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری مصر بیش از پیش افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، از زمان سقوط رژیم حسنی مبارک در سال 2011 میلادی امیدهای زیادی برای دستیابی به آزاد‌‌ی‌های جدید در مصر زنده شد ولی این کشور 85 میلیون نفری همچنان با مشکل فقر اقتصادی و تنش‌های سیاسی و اجتماعی روبرو است. یک چهارم جمعیت این کشور هنوز در فقر زندگی می‌کنند.

قرار است نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری مصر ساعاتی پس از پایان رای گیری یعنی ساعت 9 بعد از ظهر به وقت محلی اعلام شود. این نخستین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از برکناری محمد مرسی رئیس جمهور منتخب و قانونی این کشور به شمار می‌رود.

السیسی برای پیروزی در این انتخابات تنها یک رقیب جدی داشت و وی کسی جز حمدین صباحی نبوده است. سایر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که در انتخابات سال 2012 در رقابت با مرسی شرکت کرده بودند در این دور حاضر به شرکت در رقابت نشدند و اعلام کردند، فضای کنونی برای دستیابی به دموکراسی مناسب نیست.

بنا بر گزارش رویترز، علی رغم درخواست السیسی و رسانه های خبری وابسته به ارتش مصر از مردم برای مشارکت گسترده در انتخابات میزان مشارکت مردم در روز دوشنبه کمتر از انتظارات اولیه بوده است. در حالی که السیسی نسبت به پیروزی خود در انتخابات تقریبا اطمینان دارد ولی مشارکت بالای مردم می تواند مشروعیت وی را افزایش دهد.

در حالی که وزارت کشور مصر میزان مشارکت مردم را خوب توصیف کرده ولی مشاهدات خبرنگار رویترز نشان می دهد مشارکت مردم در این انتخابات نسبت به سه سال گذشته کمتر بوده است. روز گذشته کمتر کسی را در جایگاه های اخذ رای می شد پیدا کرد که بخواهد به صباحی رای بدهد. بسیاری از طرفداران السیسی اعلام کردند که برای برقراری ثبات در کشور به وی رای می دهند نه به خاطر دموکراسی به شیوه غربی.

السیسی 59 ساله با چالش های زیادی از جمله بحران اقتصادی و تشدید تنش ها و ناآرامی های سیاسی روبرو است.از زمان دخالت ارتش مصر در برکناری محمد مرسی تنش ها و ناآرامی های داخلی در مصر تشدید شده است. از دیدگاه اسلامگرایان السیسی نقش اصلی را در سرکوب خونین طرفداران مرسی داشته است. دیدبان حقوق بشر اعلام کرده است که بیش از 20 هزار نفر از فعالان سیاسی مخالف ارتش مصر هم اکنون در زندان هستند.

اخوان المسلمین و سایر گروه های متحد با آن با انتشار بیانیه ای خواستار تحریم انتخابات ریاست جمهوری شده اند. دولت مصر اخوان المسلمین را جزء گروه های تروریستی قرار داده است. تازه ترین نظرسنجی مرکز تحقیقاتی "پیو" نشان می دهد که السیسی از حمایت 54 درصدی مردم مصر برخوردار است و بیش از 45 درصد مردم از وی حمایت نمی کنند.

این دومین بار در دو سال اخیر است که مردم مصر برای انتخاب رئیس جمهور به پای صندوق های رای می روند و این هفتمین انتخابات سراسری مصر از سال 2011 میلادی است.

السیسی در گام نخست باید با فقر، بیکاری و مشکلات اجتماعی مقابله کند. گسترش فساد مالی و شکاف طبقاتی نیز از دیگر چالش های فراروی السیسی خواهد بود. از زمان برکناری پادشاه مصر در سال 1952 میلادی این کشور توسط نظامیان اداره و کنترل شده است. جمال عبدالناصر، انور سادات و حسنی مبارک نظامیانی بوده اند که در دهه های اخیر زمام امور مصر را در دست داشته اند.

26149

کد N305077

وبگردی