آفتاب

دیدار مودی با شریف و کرزای/زنده شدن امیدها برای پایان تنش در روابط دهلی-اسلام آباد

دیدار مودی با شریف و کرزای/زنده شدن امیدها برای پایان تنش در روابط دهلی-اسلام آباد

نخست وزیر جدید هند بعدازظهر امروز سه شنبه با همتای پاکستانی خود دیدار و گفتگو کرد؛ اقدامی که می تواند منجبر به حل تنشهای دیرینه اسلام آباد و دهلی نو شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، "نارندرا مودی" امروز سه شنبه بi طور جداگانه با "نواز شریف" نخست وزر پاکستان و "حامد کرزای" رئیس جمهور افغانستان دیدار و گفتگو کرد.

دیدار شریف با مودی بعد از حضور وی در مراسم تحلیف نخست وزیر جدید هند انجام می شود. نخست وزیر جدید هند در دیدار با همتای پاکستانی خود از وی خواسته تا اسلام آباد به تروریستها اجازه ندهد تا از خاک پاکستان برای حمله به هند استفاده کنند.

حضور شریف در مراسم تحلیف نارندرا مودی در حالی که انتظار می رود هند تحت رهبری وی فصلی جدید را با همسایگانش آغاز کند، می تواند به عنوان بارقه امیدی برای حل تنشهای میان دهلی و اسلام آباد محسوب شود.

دعوت مودی از شریف برای شرکت در مراسم تحلیف و دیدار اختصاصی با او در حالی انجام شد که پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی هند، رسانه های غربی در تحلیل های خود عنوان کرده بودند با توجه به روحیات ملی گرایانه مودی، در صورتی که وی به سمت نخست وزیری برسد روابط دهلی با چین و هند وخیم تر می شود.

هر چند هند در حال حاضر یکی از پیشرو ترین کشورهای آسیایی محسوب می شود اما دهلی تنشهایی را با چین و پاکستان دارد. اختلافات میان هند و پاکستان به حدی است که دو کشور تاکنون دوبار وارد جنگ با یکدیگر شده و چندین بار نیز تا آستانه جنگ پیش رفته اند. البته در سال 2008 میلادی و پس از حمله چند فرد مسلح به ایستگاه قطار شهر بمبئی که بیش از 160 کشته بر جا گذاشت تنشهای میان دو کشور به اوج خود رسید.

علاوه بر این موضوع، هند و پاکستان همواره به یکدیگر به عنوان یک رقیب خطرناک نگریسته اند و بخش قابل توجهی از بودجه خود را صرف تقویت نیروهای نظامی بi ویژه تسلیحات اتمی کرده اند، از همین رو می توان گفت حضور شریف در مراسم تحلیف مودی و بهبود روابط میان دهلی و اسلام آباد، سبب ارتقاء امنیت و ثبات منطقه می شود.
 

کد N305066

وبگردی