آفتاب
پس از شکست در اروپا؛

اولاند خواستار کاهش اختیارات اتحادیه اروپا شد

اولاند خواستار کاهش اختیارات اتحادیه اروپا شد

رئیس جمهور فرانسه پس از شکست حزبش در انتخابات روز یکشنبه خواستار کاهش اختیارات اتحادیه اروپا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آلمان، در پی موفقیت بی سابقه احزاب منتقد و راست افراطی در انتخابات پارلمان اروپا، "فرانسوا اولاند" رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که اتحادیه اروپا باید اصلاح شود و اختیاراتش را محدودتر کند.

اولاند که حزب او در انتخابات اخیر پارلمان اروپا از راست افراطی شکست خورد گفت اتحادیه اروپا بیش از حد پیچیده و از دسترس خارج شده است.

اولاند دوشنبه شب در یک سخنرانی تلویزیونی برد احزابی نظیر حزب جبهه ملی در انتخابات پارلمان اروپا را بیانگر "دور و غیرقابل درک" شدن اتحادیه اروپا برای شهروندان کشورهای عضو این اتحادیه دانست و گفت : این وضع نمی تواند ادامه یابد. اروپا باید ساده باشد٬ روشن باشد٬ در جایی که نیاز است موثر باشد و جایی که نیاز نیست خود را کنار بکشد.

حزب سوسیالیست فرانسه که اولاند از رهبران آن است در انتخابات روز یکشنبه (۴ خرداد) کمتر از ۱۴ درصد آرا را در این کشور کسب کرد و در مقابل حزب راست گرای افراطی جبهه ملی (FN) حدود ۲۵ درصد آرا را برد و از دیگر احزاب پیشی گرفت. این در حالی‌ است که این حزب در سال ۲۰۰۹ میلادی تنها توانسته بود ۳/ ۶ درصد آرا را از آن خود کند.

اولاند با اشاره به تاثیر سیاست ریاضت اقتصادی در سالهای اخیر بر مردم معمولی جامعه گفت: اروپا در دو سال گذشته بر بحران یورو فائق آمده است٬ اما به چه قیمتی؟ به قیمت ریاضت اقتصادی که مردم را دلسرد کرده است. من اروپایی هستم٬ وظیفه من اصلاح فرانسه و تغییر جهت اروپاست.

اما به غیر از اولاند، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان هم گفت که با این نتایج باید بر بهبود اقتصاد تمرکز شد.

با وجود شگفتی انتخاباتی یکشنبه، و رشد خیره کننده احزاب ضد یورو (مخالف اتحادیه اروپا) سه بلوک میانه رو هوادار اتحادیه اروپا همچنان می روند تا اکثریت خود را در بروکسل حفظ کنند.

انتخابات روز یکشنبه بزرگترین آزمایش در دموکراسی چندملیتی در جهان است که بر زندگی بیش از ۵۰۰ میلیون شهروند اتحادیه اروپا اثر می گذارد.

اختیارات پارلمان از زمان انتخابات سال ۲۰۰۹ افزایش یافته و انتظار می رود نقشی قاطع در تعیین رئیس بعدی کمیسیون اروپا که بلندپایه ترین منصب در این سیستم محسوب مب شود، ایفا کند.

کد N304976

وبگردی