آفتاب

نخست وزیران هند و پاکستان دیدار کردند

نخست وزیران هند و پاکستان دیدار کردند

دهلی نو- پس از حضور خبرساز ˈمحمد نواز شریفˈ نخست وزیر پاکستان در مراسم سوگند ˈنارندرا مودی ˈ نخست وزیر جدید هند که عصر دوشنبه برگزار شد، این دو مقام امروز (سه شنبه) برای نخستین بار بایکدیگر در دهلی نو دیدار و گفت گو کردند.

به گزارش ایرنا، منابع رسمی هند اعلام کردند که نارندرا مودی و نواز شریف دیدارهای شخصی دوستانه ای داشته و با یکدیگر عکس یادگاری گرفته اند اما انتظار نمی رود که این ملاقات پیشرفت غیرمنتظره ای در بهبود روابط دو کشور که سالهای به صورت پیچیده با تنش همراه بوده باشد.

در این دیدار خانم سوشما سواراج وزیر امور خارجه جدید هند نیز حضور داشته است.

نواز شریف پیش ازاین دیدار و هنگام ورود به دهلی نو گفته بود که پیام صلح را به هند آورده و امیدوار است که مسیر بهبود روابط دو جانبه که از زمان نخست وزیری آتل بیهاری واجپایی از حزب بهاراتیا جاناتا (بی جی پی ) در سال 1999 قطع شده بود اکنون با به قدرت رسیدن نخست وزیر دیگری از این حزب دوباره پی گرفته شود.

وی با اشاره به تعهد جدید دولت های هند و پاکستان برای صلح و ثبات منطقه، اظهار امیدواری کرده که فصل جدیدی در روابط دو کشور گشوده شود.

حضور نواز شریف در مراسم تحلیف مودی یکی از خبرسازترین اتفاقات اخیر بوده است. برخی منابع در دو کشور از حضور نخست وزیر پاکستان در هند ابراز ناخشنودی کرده اند.

روابط هند و پاکستان، بخصوص در سال های آخر دولت حزب کنگره دچار تنش های بسیاری بود.

ادعای هند مبنی بر تعدی پاکستان به مرزهای این کشور و پشتیبانی از اقدامات تروریستی از مهمترین دلایل این تنش ها بوده است.

به گفته منابع خبری، نخست وزیر پاکستان نیز از مودی برای دیدار از کشورش دعوت کرده است.

نواز شریف که دیروز وارد دهلی نو شده، امروز پایتخت هند را به مقصد کشورش ترک می کند.

آساق ** 2165 ** 275 **
کد N304965

وبگردی