آفتاب

رئیس جامعه علویهای ترکیه: علیه اردوغان اقامه دعوی می کنیم

رئیس جامعه علویهای ترکیه: علیه اردوغان اقامه دعوی می کنیم

آنکارا- ایرنا - رییس فدراسیون علویها و بکتاشیهای ترکیه گفت که نزد مراجع قضایی علیه رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، به اتهام ایجاد نفرت و کینه علیه علویها اقامه دعوی خواهد کرد.

پایگاه خبری جمهوریت روز سه شنبه با اعلام این خبر افزود: ˈصلاح الدین اوزالˈ گفت ˈاز آغاز تظاهراتهای ضد دولتی موسوم به پارک گزی که تابستان گذشته در استانبول آغاز و به دیگر شهرهای ترکیه سرایت کرد، اردوغان همواره علوی ها را به عنوان عامل خشونتها معرفی کرده استˈ.

رییس فدراسیون علویها و بکتاشیهای ترکیه با اشاره به کشته شدن دو علوی در تظاهراتهای هفته گذشته در استانبول ادامه داد ˈافرادی که پارچه های سرخ رنگی به صورت خود بسته بودند عامل خشونتها در تظاهرات پنجشنبه گذشته در منطقه علوی نشین اوک میدانی استانبول بودند که دولت اردوغان آنان را علوی و علویان را عامل خشونت و اغتشاش معرفی کرد ولی شبهاتی در این با ره وجود دارد که این افراد عناصر سازمان اطلاعات ترکیه بوده اندˈ.

علویهای ترکیه در پی کشته شدن دو معترض علوی در استانبول یکشنبه گذشته در 6 شهر این کشور با برگزاری تظاهراتی علیه دولت آنکارا شعار دادند.

هزاران تن از علویهای ترکیه با شعار مشترک ˈستم دیگر بس استˈ در شهرهای استانبول، آنکارا، دیاربکر، بورسا، ازمیر و قهرمان ماراش دست به تظاهرات زده علیه دولت اردوغان شعار دادند.

شماری از تظاهرکنندگان پارچه نوشته هایی بر پیشانی خود بسته بودند که بر روی آن ˈیا علیˈ نوشته شده بود.

ˈدوغان دمیرˈ رییس انجمنهای علوی ترکیه در سخنرانی خود در این تظاهرات دولت اردوغان را به احجاف و تبعیض علیه علویها متهم کرد و گفت ˈعلویها منزوی می شوند و مورد تبعیض و بی عدالتی قرار دارند. ما در این محل برای محکوم کردن بی عدالتیهای دولت تجمع کردیمˈ.

در دیگر شهرهای یاد شده نیز تظاهراتهای مشابهی برگزار شد و به رغم اتخاذ تدابیر شدید امنیتی در هیچ کدام از 6 شهر یاد شده پلیس به تظاهرکنندگان مداخله نکرد و معترضان متفرق شدند.

کارشناسان دو قطبی شدن جامعه ترکیه و بروز اختلاف میان هواداران سنی مذهب دولت و علویهای مخالف را روندی خطرناک برای جامعه ترکیه ارزیابی می کنند.

شهر استانبول در چهار روز گذشته شاهد درگیریهای مخالفان و پلیس بود.

پنجشنبه دیشب در تظاهرات ضد دولتی در منطقه اوک میدانی استانبول دو تن کشته و 9 تن دیگر از جمله 7 مامور پلیس زخمی شده بودند.

شماری از مردم استانبول عصر در مراسم یادبود ˈبرکین الوانˈ، نوجوان 15 ساله علوی که به نماد تظاهرات ضد دولتی تابستان گذشته تبدیل شده، با حضور در خیابان ها ، علیه دولت ترکیه شعار دادند.

پلیس استانبول در پی این حادثه خونین سلاح های 20 مامور خود را که در منطقه اوک میدانی حضور داشتند، برای بازرسی تحویل گرفت.

خاورم ** 2010**230**1479
کد N304906

وبگردی