آفتاب

خروپف برای گوش خطرناک است / کاهش شنوایی به دلیل اختلالات خواب

خروپف برای گوش خطرناک است / کاهش شنوایی به دلیل اختلالات خواب

دانش پژوهان از نقش اختلالات خواب در بروز اختلالات شنوایی پرده برداشتند.

به گزارش خبرگزاری مهر،  در حالی که پیش از این، مشخص شده بود آپنه خواب موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت می شود، یافته های جدید حاکی از آن است که مشکلات شنوایی نیز در برخی موارد از اختلالات خواب نشات می گیرد.

دکتر "آمیت چوپرا" مجری این تحقیقات از مرکز پزشکی آلبانی در نیویورک می گوید: آپنه خواب، توقف موقتی تنفس در حین خواب است که در برخی موارد ناشی از انسداد راه های هوایی فوقانی توسط لوزه های بزرگ شده است که موجب تولید خروپف های با صدای بلند و تلاش برای تنفس می شود.

چوپرا و همکارانش آپنه خواب را با شاخص "آپنه – کاهش شدید جریان هوا" ارزیابی کردند که شدت آپنه خواب را بر اساس تعداد وقوع انسداد کامل هوا در هر ساعت از خواب در نظر می گیرد.

شاخص آپنه- کاهش شدید جریان هوا وضعیتی است که در آن بیش از 15 انسداد تنفسی در ساعت روی می دهد.

این دانش پژوهان بر بررسی 13 هزار و 967 نفر نشان دادند آپنه خواب به طور مستقلی با مشکلات شنوایی در هر دو فرکانس های بالا و پایین مرتبط است.

آنها در تلاش برای شناسایی دلایل احتمالی از دست رفتن شنوایی به این نتیجه رسیدند.

بیماران مبتلا به آپنه خواب بیشتر در خطر ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری قلبی و دیابت هستند و یافته های این محققان نشان می دهد آپنه خواب با افزایش خطر مشکلات شنوایی نیز مرتبط است.

این تحقیقات نشان داد: آپنه خواب به طور مستقل با 31 درصد افزایش در اختلال شنوایی فرکانس بالا، افزایش 90 درصدی در اختلال شنوایی فرکانس پایین و افزایش 38 درصدی در اختلال شنوایی در هر دو فرکانس بالا و پایین مرتبط است.

نتایج این یافته ها در کنفرانس بین المللی انجمن قفسه سینه آمریکا در سن دیه گو عرضه شده است.


 

کد N304823

وبگردی