آفتاب

درگیری در فرودگاه بین المللی دونتسک/ پوروشنکو: با تروریست‌ها مذاکره نمی‌کنم

درگیری در فرودگاه بین المللی دونتسک/ پوروشنکو: با تروریست‌ها مذاکره نمی‌کنم

نیروهای نظامی اوکراین روز گذشته اقدام به حملات هوایی و حمله از طریق اعزام چترباز علیه شورشیانی که یک فرودگاه بین‌المللی در شهر دونتسک را تصرف کرده بودند، کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این در حالی است که رهبر منتخب جدید اوکراین در اظهاراتی هرگونه مذاکرات با تروریست‌ها را رد کرده و گفت: اقدام نظامی قدرتمند در مناطق شرقی باید بتواند انقلاب جدای طلبان در این مناطق را در عرض چند ساعت فرونشاند.

اوکراینی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری از پترو پوروشنکو فعال کهنه کار سیاسی و میلیاردر صاحب کارخانه‌های شکلات سازی حمایت کردند و امیدوار هستند که وی بتواند اوکراین را از ورشکستگی جنگ داخلی و درگیری با کرملین نجات دهد.

اقدام سریع نظامیان اوکراینی در پاسخ به جدایی طلبانی که یک فرودگاه بین المللی در دونتسک را تصرف کردند در عین حال پاسخی چالش برانگیز به مسکو است که برای مذاکره با پروشنکو اعلام آمادگی کرده است.

با این وجود مسکو درخواست کرد که اوکراین عملیات نیروهای مسلح خود در شرق را متوقف کند. به رغم جریان داشتن درگیری‌ها در اوکراین پروشنکو در یک کنفرانس خبری در کی‌یف گفت: حمله نظامیان دولتی اوکراین در این مناطق باید سریعتر و موثرتر باشد.

وی خاطرنشان ساخت عملیات ضد تروریستی نباید دو یا سه ماه طول بکشد بلکه باید تنها چند ساعت جریان داشته باشد.

وی تاکید کرد: شورشیان می‌خواهند دولت راهزنان را که با نیروی اسلحه پابرجا باشد روی کار بیاورند. این افراد تنها راهزن هستند. هیچ کس در یک کشور متمدن با تروریست‌ها مذاکره نمی‌کند.

روز دوشنبه در فرودگاه بین المللی سرگئی پروکوفیو در شهر دونتسک صدای انفجار و شلیک گلوله شنیده می‌شد و جنگنده‌های اوکراینی برفراز آن پرواز کردند. این عملیات چند ساعت پس از آن رخ داد که شورشیان جدایی طلب با چندین کامیون به محل این فرودگاه آمده و یکی از ترمینال‌های آن را تصرف کردند. دود سیاه رنگ بزرگی از داخل فرودگاه به هوا برخواسته بود. دولت اوکراین اعلام کرد که جنگنده‌های آن با شلیک هشدار دهنده این منطقه را به گلوله بسته‌اند و سپس یکی از محل‌های تجمع‌ جدایی طلبان را بمباران کرده و آن‌ها را متفرق کرده‌اند و پس از آن چتربازها برای رویارویی با آن‌ها به فرودگاه اعزام شده‌اند. هشت ساعت پس از آغاز این عملیات با فرا رسیدن شب درگیری‌ها همچنان ادامه پیدا کرده و به مناطق مسکونی نزدیک فرودگاه رسید.

دنیس پوشیلین، رهبر جدایی طلبان گفت: درگیری‌ها در فرودگاه با استفاده از جنگنده و هلی کوپتر همچنان ادامه دارد این یک رویارویی نظامی تمام عیار است. من اطلاعی درباره تلفات ندارم. گروه‌های ما یک هلی کوپتر دشمن را سرنگون کردند. براساس گزارش‌ها در یک مقطع سه هلی کوپتر ارتش اوکراین به سوی ترمینال تصرف شده توسط شورشیان موشک و گلوله شلیک کردند.

این فرودگاه به شهر یک میلیون نفری دونتسک خدمت رسانی می‌کند و شورشیان اخیرا با تصرف مرکز این شهر یک جمهوری خودخوانده تحت عنوان جمهوری خلق دونتسک را برقرار کرده‌اند. آن‌ها توانستند هرگونه رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه در این شهر را متوقف کنند.

تلاش آن‌ها برای تصرف فرودگاه این شهر به هدف جلوگیری از سفر پروشنکو به این شرط صورت گرفته است. وی گفته است که نخستین سفری که در مقام ریاست جمهوری انجام خواهد داد سفر به مناطق ناآرام شرقی خواهد بود.

روسیه همچنین گفت که از سازمان امنیت و همکاری اروپا خواسته به تحقیقات درباره درگیری نظامیان اوکراینی با جدایی طلبان حامی روسیه در دونتسک بپردازد.

همچنین خبرگزاری نووستی روسیه گزارش داد که شورشیان در شهر دونتسک خواهان بسیج پرسنل پزشکی برای کمک به خود شدند. این شورشیان در بیانیه‌ای گفتند ما نیاز مبرم به پزشک، داوطلب و حامی مالی داریم. اعلام این بسیج عمومی پس از آن صورت گرفت که مقر جمهوری آن‌ها مورد حمله نظامیان اوکراینی قرار گرفت و براساس گزارش‌ها 35 تن در این درگیری‌ها کشته شدند.

این گزارش‌ها تصریح کردند که در حال حاضر وضعیت در دونتسک آرام بوده و صدای انفجار و گلوله شنیده نمی‌شود.

انتهای پیام

کد N304412

وبگردی