آفتاب
لاریجانی در جشنواره بین المللی اهل بیت:

توهین به ساحت پیامبر وحشی گری مدرن است/جریان‌های تکفیری به حیثیت اسلام لطمه می‌زنند

توهین به ساحت پیامبر وحشی گری مدرن است/جریان‌های تکفیری به حیثیت اسلام لطمه می‌زنند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به ساحت پیامبر توهین کردن دردآور است و باید آن را وحشی گری مدرن نام گذاشت.

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعدازظهر امروز دوشنبه در جشنواره بین المللی فرهنگی هنری اهل بیت با عنوان جایزه بزرگ پیامبراعظم که در تالار وحدت برگزار شد با اشاره به اینکه به ساحت پیامبر ما توهین کردن دردآور است و باید آن را وحشی گری مدرن نام گذاشت، گفت: این امر به خاطر لجاجت به ساحت ولی خدا است. این گونه اساعه ادب کردن همه مومنان را ناراحت و روان آنها را دچار آسیب می کند.

لاریجانی با بیان اینکه این مسئله باید آسیب شناسی شود که چرا در روزگار ما این وضع پیش آمده گفت اگر با  این علت ها مبارزه کنیم بیشتر نتیجه می گیریم تا اینکه حالت تدافعی داشته باشیم البته ما مسلمان هستیم و وظیفه داریم از پیامبر اکرم دفاع کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در بعثت که آغاز حرکت تکاملی انسان بود چند نکته برجسته وجود دارد ادامه داد: نکته اول توحید است که به واسطه آن همه متوجه کانون هستی شوند، انسان موحد وقتی تربیت شد سبک زندگی او متفاوت می شود.

لاریجانی گفت: غروری که امروز در دنیا مشاهده می کنیم ریشه در جهل نسبت به مبداء هستی دارد. انسان خود را آنقدر بزرگ می بیند که نیاز به تکیه گاه و پناهگاه ندارد.

وی افزود: نکته دوم در بعثت، مبارزه با جهل است،  بسیاری از آسیب هایی که بشریت پیدا می کند به خاطر جهل است؛ عمر خود را در راهی طی می کند که چنگی به حقیقت نمی زند.

رئیس مجلس  ادامه داد: مشکلاتی که در دنیای اسلام از جمله برخی تکفیرها و درشتگویی ها وجود دارد ریشه آن در جهل است، گرفتاری هایی که در آن طرف عالم داریم نیز این گونه است اما بعثت برای چنگ زدن مردم به حقیقت بود.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه موضوع سوم بعثت مبارزه با فساد بود، گفت: بزرگترین جهل کفر است، کسی که علم پیدا می کند گوشه ای از حقیقت را پیدا کرده اما بزرگترین حقیقت ، هستی مطلق است.

وی با اشاره به اینکه بدون توحید نمی شود فساد را ریشه کن کرد گفت: پیامبر که با کلمه توحید حرکت خود را آغاز کرد عقلانیت را به عنوان اولین چیز، برجسته کرد.

وی گفت: عقل که یک پیامبر درونی است اگر مورد توجه نباشد راهی به توحید نداریم، تکیه گاه حرکت سه ضلعی که در بعثت می بینیم رشد عقلانیت است، بعد مکمل آن که بتواند عقلانیت را در همه جهات پرورش دهد امور وحیانی است.

لاریجانی افزود: محرومیتی که بشر پیدا می کند گاهی به خاطر بی توجهی به عقل است و گاهی به خاطر بی توجهی به دین، بی توجهی به عقل افراطی گری و عصبانیت و بی توجهی به دین غرور و بدمستی به وجود می آورد که ما امروز هر دو موضوع را داریم.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: گروهی، عقل را تعطیل کرده اند و گاه تحت عنوان شریعت کار خود را پیش می برند. مانند جریانات تکفیری که در دنیای اسلام بلایی شده اند و به حیثیت اسلام لطمه می زنند.

وی تصریح کرد: کاری که در سوریه انجام می دهند تیم جدیدی را جعل کرده اند با عنوان جهاد نکاح؛ این توهین به زن است. یک کار غلط کرده اند و آن را در لفافه دین بیان می کنند، هم به جهاد و هم به نکاح لطمه می زنند.

لاریجانی ادامه داد: نسبت به هر قشری با تکفیر مواجه می شوند، سر می برند، ساختمانها را خراب می کنند و آدمها را می کشند. این به خاطر بی توجهی به یکی از ارکان بعثت است، روش ناسزاگویی و ترور ریشه در همین جریانهایی دارد که با عقل ستیز دارند.

رئیس مجلس گفت: در طرف دیگر هم گروهی امور معنوی را کنار گذاشته و غرور پیدا کرده اند، علم را هم در جهت غرور بکار می گیرند که این بدمستی آنها را بیشتر می کند.

لاریجانی افزود: برای کار خود یک لفافه تئوریک ایجاد کرده و با زرق و برق آزادگی فکر را ممزوج می کنند؛ اکثر جنگ هایی که در قرن اخیر رخ داد از روحیه افراط گری بود که در غرب شکل گرفت.

وی تصریح کرد: دو دو دهه اخیر اکثر جنگ هایی که در منطقه ما شکل گرفت توسط غرب بود. در افغانستان آن فجایع را به بار آوردند، در عراق بیش از یک میلیون را کشته و زخمی کردند. اینها به خاطر فقدان معنویت به وجود می آید. حال امروز برخی متفکرانشان می گویند کسانی که حمله کردند آداب سرزمین های اسلامی را نمی شناختند اما همه مشکل این نیست، پشت صحنه با تروریست ها جلسه می گذارند و می گویند کمک های مالی خود را به تروریست ها بیشتر می کنیم آن وقت به این کار خود افتخار هم می کنند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: این چه آزادی اندیشه ای است؟ آزادی اندیشه باید باعث رشد انسان شود نه سقوط انسان. اگر در جامعه ای آزادی نباشد استعدادها شکوفا نمی شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه اگر تحت عنوان آزادی استعدادها سرکوب شود از آزادی سوءاستفاده شده گفت: تحت عنوان آزادی به اولیاء دین توهین می کنند، غربی ها علمدار افراطی گری با تعطیلی دین هستند.

وی با اشاره به اینکه توهین به ساحت پیامبر ره به جایی نمی برد  و از بزرگی آنها کم نمی کند افزود: این فسادی که در عالم بشریت است کوچکی و حقارت برای آنها بوجود می آورد که البته با لجاجت نیز همراه است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه برای اینکه با چنین وضعی در دنیا که هر روز به جریانات افراطی اضافه می شود مبارزه کنیم باید با ریشه های آن برخورد کنیم گفت: باید به جوامع این آموزش را بدهیم که اسلام به عقلانیت و امور وحیانی توجه دارد، جامعه جهانی با این گونه تلنگرها هشیار می شود.

لاریجانی ادامه داد: چتر پرزرق و برق رسانه ای در دنیا بوجود آورده اند که عقل ها به کار نیفتد، آنقدر اشتغال ها را برای انسان زیاد کرده اند که انسان وقت تامل نداشته باشد و به خاطر این اشتغال ها فرصت تنهایی از آدم گرفته شود.

رئیس مجلس گفت: عقل در انباشتگی آشفته می شود و موتور عقل زمانی حرکت می کند که انسان با خود خلوت کند.

وی افزود: دنیای امروز فضای خلوت را از انسان گرفته، ظاهرش این است که عقل پیشرفت می کند اما در حقیقت انسان زمانی رشد می کند که بتواند تامل کند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه فضایی بوجود آورده اند که به نظر برسد انسان با علم به همه جا برسد ادامه داد: انسان را از متافیزیک محدود می کنند و گاهی برای این کار فلسفه بافی هم می کنند تا انسان از این ساحت ها محروم شود.

لاریجانی با اشاره به اینکه ما نوید یک روشنگری را در جهان می بینیم گفت: میزان عصبانیت ها در غرب بیشتر شده و علت آن طرح غرب از اشاعه تفکر دینی است، رشد اسلام در غرب زیاد شده است چون خلاء هایی بوجود آمد و در جوامع غربی بدنبال پر کردن خلاء ها شدند.

رئیس مجلس با بیان اینکه پشت این قضایا مشتی تبلیغات سیاسی دنیای فریبکار و مکار است گفت: نه افراطی گری غربی و نه افراطی گری جهان اسلام ره به جایی نمی برد، افراطی که در جهان اسلام تحت عنوان تکفیر بوجود آمده در شرایط نزول قرار گرفته است و تنفری در همه قلمروها نسبت به این حرکت بوجود آمده است.

وی گفت: افراط غرب هم نتیجه اش نوعی واگرایی است اما برای معرفی اسلام باید به همه این وجوه توجه شود.

به گزارش مهر، در پایان این مراسم با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت از برگزیدگان جشنواره بین المللی فرهنگی هنری اهل بیت تجلیل شد.

کد N304015

وبگردی