آفتاب
اخبار لحظه به لحظه انتخابات مصر/

نبیل العربی رای خود را به صندوق انداخت/درگیری طرفداران اخوان المسلمین در کرداسه

نبیل العربی رای خود را به صندوق انداخت/درگیری طرفداران اخوان المسلمین در کرداسه

حضور نبیل العربی در پای صندوق، عدم تمدید مهلت انتخابات پس از ساعت 9 به وقت محلی و درگیری در کرادسه میان طرفداران اخوان المسلمین و نیروهای امنیتی از جدیدترین اخبار مربوط به انتخابات در سرزمین فراعنه است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های مصری، 53میلیون و 909 هزار و 306 مصری از صبح امروز برای انتخاب رئیس جمهوری خود از میان نامزدهای موجود یعنی عبدالفتاح السیسی و حمدین صباحی و اتمام مرحله دوم از نقشه راه سی ام ژوئن پس از تصویب قانون اساسی جدید در ژانویه گذشته به پای صندوق های رای رفتند.

نتایج انتخابات مصری های مقیم خارج از برتری 93 درصدی عبدالفتاح السیسی حکایت دارد و ناظران تردیدی درباره پیروزی السیسی در دور اول انتخابات ندارند و احتمال می دهند که وی حائز اکثریت آراء شود.

این انتخابات در سایه تحریم برخی از گروههای سیاسی از جمله ششم آوریل برگزار می شود. شش آوریل در بیانیه خود اعلام کرده است: انتخابات از دیدگاه ما مقدمه ای برای قدوم دیکتاتور است و نمی توان در نمایش شرکت کرد.

حزب مصر قوی به ریاست عبدالمنعم ابو الفتوح نامزد سابق ریاست جمهوری مصر نیز تصمیم تحریم انتخابات ریاست جمهوری گرفت. این حزب تصمیم خود را به علت عدم تغییر در عرصه سیاسی دانست.

همچنین انتخابات از سوی ائتلاف حامیان مشروعیت وابسته به رئیس جمهوری عزل شده مصر شامل احزاب آزادی و عدالت، سازندگی و توسعه، فضیلت، اصلاح، الوطن، الوسط، العمل، التوحید العربی، الرایه نیز این انتخابات را تحریم کرد.

این انتخابات از ساعت 9صبح به وقت محلی تا 9 عصر به وقت محلی ادامه دارد و در آن نیروهای امنیتی زیادی به کار گرفته شده است و نیروهای امنیتی از سگهای پلیس استفاده کرده اند. برخی گزارش ها از صف های طولانی در مقابل برخی حوزه های رای گیری حکایت دارد و بالگردهای نظامی در آسمان مناطق مختلف در پرواز هستند.

در قاهره صفهای طولانی وجود دارد و عبدالفتاح السیسی صبح امروز در مدرسه الخلفاء الراشدین رای خود را در منطقه مصر الجدید قاهره به صندوق انداخت و هنگام رای دادن اظهار نظری مهمی بیان نکرد. حمدین صباحی نیز رای خود را در حوزه انتخاباتی مدرسه سیده خدیجه(س) در منطقه المهندسین به صندوق انداخت. همچنین عدلی منصور رئیس جمهوری موقت نیز رای خود را به صندوق انداخت.

اما  در روز انتخابات طرفداران اخوان المسلمین نیز بیکار ننشسته اند و رسانه های مصری از درگیری میان طرفداران اخوان المسلمین و نیروهای پلیس و ارتش مصر در روستای دلجا در جنوب غرب استان المنیا در بعد از ظهر امروز به وقت محلی خبر دادند.

شاهدان عینی گزارش دادند که حدود پنجاه نفر از طرفداران اخوان المسلمین با روشن کردن فشفشه هایی در خیابان الجمهوریه در شهر مغاغه روشن کردند تا میان مردم هراس ایجاد کنند و روند انتخابات را به تعطیلی بکشانند و پس از حضور نیروهای امنیتی با آنها درگیر شدند و نیروهای امنیتی مصری از گاز اشک آور استفاده کردند و با اوج گیری درگیری ها بالگردهای نظامی بر آسمان روستا به پرواز درآمدند.

 در کرداسه شعارهایی در برابر یکی از حوزه ها علیه ارتش و پلیس سر داده شد و تظاهرات کنندگان مانع از شرکت رای دهندگان در انتخابات شدند و در ادامه اقدام به پرتاب آجر و سنگ به سوی رای دهندگان کردند و راههای منتهی به حوزه انتخاباتی را بستند که به دنبال حضور نیروهای ویژه ارتش اوضاع به حالت عادی بازگشت.

در مدرسه احمد لطفی در منطقه العمرانیه یک بمب دست ساز منفجر شد که تلفاتی نداشت و سه بمب دیگر نیز در اطراف برخی حوزه های انتخاباتی خنثی شد.

در یکی از حوزه های انتخاباتی در الدقهلیه یکی از اعضای ستاد حمدین صباحی از وجود بنری از عبدالفتاح السیسی و صورت جلسه آن خبر داد.

در حوزه های المرج،عین شمس و المطریه از انتخابات استقبال متوسطی به عمل آمد و تعداد زنان بیشتر بود.رای دهندگان بر ضرورت تحقق وفاق فراگیر میان همه طیفهای ملت تا توقف خشونتها و خونریزی ها تاکید کردند.

نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب بدون اینکه اظهار نظری کند رای خود را به صندوق انداخت.

از سوی دیگر عبدالعزیز سلمان دبیر کل کمیته عالی انتخابات از عدم نیت برای تمدید مدت رای گیری پس از ساعت 9  یا ادامه انتخابات در روز سوم خبر داد و افزود: راس ساعت هفت دربهای حوزه های اخذ رای بسته خواهد شد.

کد N303923

وبگردی