آفتاب

مراسم تحلیف نخست‌وزیر جدید هند

مراسم تحلیف نخست‌وزیر جدید هند

نارندرا مودی، کاندیدای حزب بهاراتیا جاناتا امروز (دوشنبه) به عنوان نخست‌وزیر جدید هند سوگند یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، نارندرا مودی طی مراسمی با حضور نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان به عنوان نخست‌وزیر هند از حزب ملی‌گرای بهاراتیا جاناتا سوگند خورد.

در این مراسم که در کاخ ریاست جمهوری در دهلی‌نو برگزار شد، میهمانانی از جمله سران و شخصیت‌های سیاسی پاکستان و سایر کشورها دعوت شده‌اند. اما این اولین بار است که از زمان استقلال دو کشور پاکستان و هند در سال 1947، یک نخست‌وزیر از یکی از این دو کشور در مراسم تحلیف همتای خود شرکت می‌کند.

امروز بیش از 4000 هزار میهمان به این مراسم دعوت شده‌اند و نارندرا مودی از فردا (سه‌شنبه) رسما کار خود را آغاز خواهد کرد و گفته می‌شود که قرار است با نواز شریف دیدار داشته باشد.

حزب بهاراتیا جاناتا توانست در انتخابات بزرگ پارلمانی هند که بیش از یک ماه به طول انجامید، اکثر کرسی‌ها را از آن خود کند. این حزب پس از 30 سال تنها حزبی بود که به تنهایی اکثر کرسی‌ها را بدست آورد و حزب حاکم کنگره را شکست داد. این حزب، حزب ملی‌گرای هندو است که برخی سیاست‌های آن بارها از سوی دیگران در فضای متکثر هند، افراطی و تفرقه‌انگیز اعلام شده است.

نارندرا مودی که از سال ۲۰۰۱ سروزیر ایالت گجرات در غرب هند بوده است، از یک طرف سیاستمداری پویا و کاردان محسوب می‌شود ولی از طرف دیگر تحت انتقاد قرار دارد که در شورش‌های هندوها علیه مسلمانان در سال ۲۰۰۲ که به قتل صدها شهروند مسلمان به دست هندوهای افراطی انجامید، کاری برای حمایت و حفاظت از مسلمانان انجام نداد.

انتهای پیام

کد N303816

وبگردی