آفتاب
نتیجه بررسی مرکز پژوهشهای مجلس:

خصوصی سازی در معادن و صنایع معدنی بزرگ انجام نشده است

خصوصی سازی در معادن و صنایع معدنی بزرگ انجام نشده است

تهران - ایرنا - رئیس گروه معدن و صنایع معدنی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی گفت: بررسیهای یک سال گذشته این مرکز نشان می دهد ظرف 9 سال در بخش معادن و صنایع معدنی بزرگ خصوصی سازی صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، فرید دهقان روز دوشنبه در میزگرد بررسی روند خصوصی سازی در معادن و صنایع معدنی ایران در سازمان ایمیدرو اظهار داشت: تصدی گری دولت در بخش معدن و صنایع معدنی به بخش شبه دولتی غیر تخصصی در این حوزه تبدیل شده است.

وی با بیان این که، بررسی یاد شده در دوره 92 - 1384 صورت گرفته و نشان می دهد بخش خصوصی واقعی از این واگذاریها برخوردار نشده است خاطر نشان کرد: بررسی نرخ بازده نهایی و متوسط سرمایه در بخش بالا دستی معدن از همه گروه ها پائین تر بوده و در واقع تفاوت معناداری نشان می دهد.

دهقان با بیان اینکه، بخش معدن در این بررسی از بخش کشاوری که فعالیتها به شکل بسیار سنتی صورت می گیرد، عقب تر است گفت: بر اساس واکاوی های صورت گرفته، معلوم نیست می خواهیم خصوصی سازی انجام شود یا بخش خصوصی واقعی در کشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه، شاید برای واگذاریهای بخش معدن یک مشکل ساختاری وجود دارد که نیاز به بررسی بیشتر را می طلبد اضافه کرد: بخش خصوصی واقعی دارای توان واحدی است، اما باید ارزیابی شود که دولت در واگذاری صنایع و معادن تصمیم قاطع گرفته یا خیر.

به اعتقاد این محقق مرکز پژوهشهای مجلس، چنانچه بخواهیم در بخش معدن یک تحول اساسی روی دهد و جایگاه حقیقی خود را باز یابد، نیاز به آسیب شناسی بسیار جدی در روند خصوصی سازی این بخش داریم.

ایران یکی از 10 کشور شاخص معدنی جهان محسوب می شود و فعالیت اکتشافی بر روی هفت درصد از مساحت کشور، شناسایی میزان ذخیره 57 میلیارد تنی را در بر داشت که از این میزان حدود 37 میلیارد تن ذخیره قطعی است.

اقتصام(3)**1559**1594
کد N303785

وبگردی