آفتاب
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جمع تولیدگران:

طرح بنگاه‌های زودبازده بیکاران را بیکاران بدهکار کرد

طرح بنگاه‌های زودبازده بیکاران را بیکاران بدهکار کرد

موج تعطیلی كارگاه­‌های تولیدی سال­‌های اخیر، شهرك­‌های صنعتی را هم در نوردید/تبعیض­‌ها، روح استعداد را در كالبد جوان جامعه می­‌كشد و جوانان را برای تلاش و كوشش ناامید می­‌كند.


                           

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب هزاران طرح بدون كارشناسی در دولت قبل را موجب عقب‌گرد از اهداف چشم‌انداز 20 ساله نظام و عدم اجرای آن را باعث ناامیدی مردم دانست و گفت:طرحی كه ادعای اشتغال برای بیكاران داشت، آنان را بیكاران بدهكار كرد.





به گزارش ایلنا، آیت الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار جمعی از مدیران ارشد صنایع تولیدی و شركت­های دارنده برند برتر داخلی، با اشاره به نقش تولیدگران و كارآفرینان در جوامع گفت: افراد مولد و كارآفرین، با ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در زندگی فردی و اجتماعی انسان­ها تأثیر گذارند.





رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تشریح اوضاع اقتصادی كشور و ضرورت تلاش تولیدگران گفت: امیدواریم با برنامه­های دولت و همكاری قوای مختلف و بخش خصوصی، از شرایط فعلی بگذریم و جوانان با شغل مناسب، هم احساس استقلال فردی و هم احساس وظیفه اجتماعی کنند.





وی با بیان تاریخچه، چگونگی و چرایی ساخت شهرك­‌های صنعتی و توسعه آنها در دوران سازندگی گفت: هدف آن علاوه بر رونق اشتغال، افزایش تولیدات بومی بود كه اگرچه در آغاز كار، خوب بود، امّا موج تعطیلی كارگاه­‌های تولیدی سال­های اخیر، شهرك­‌های صنعتی را هم در نوردید.





آیت­الله هاشمی رفسنجانی وجود نیروهای انسانی كارآمد را سرمایه ارزشمند انقلاب و كشور دانست و گفت: هنر مدیریتی، بكارگیری این سرمایه­‌ها در خدمت تولید ملی و تقویت خودكفایی كشور است.





رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نقش تولیدگران را برای رونق پایه­‌های اقتصادی بسیار مهم توصیف كرد و گفت: یكی از ملزومات اقتصاد مقاومتی، اتكا به نیروهای داخلی است تا نگذارند كشور در تحریم­‌های ظالمانه گرفتار ركود تورمی شود.





آیت‌الله هاشمی موانع برای رونق صادرات و واردات را باعث اختلال در نظم اقتصادی كشور دانست و گفت: طولانی شدن ترخیص كالا، علاوه بر ایجاد وقفه در تولید و افزایش قیمت­‌ها، هزینه­‌های بی­‌دلیلی را برای كشور ایجاد می­‌کند.





وی با بیان مصادیقی از دستاوردهای دولت سازندگی برای رفع موانع اداری در مسیر كارهای مردم، از جمله صدور یك روزه گذرنامه و یا گواهینامه رانندگی، گفت: برنامه­‌ریزی برای وقت مردم، جلوگیری از هدر رفتن بهترین سرمایه ملی است كه در افواه ارزش طلا را دارد.





رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز نگرانی نسبت به بعضی از خبرها در رسانه­‌ها، به بورسیه شدن بدون قاعده چند هزار نفر در دانشگاه­‌های داخل و خارج از كشور در دولت گذشته اشاره كرد و گفت: این تبعیض­‌ها، روح استعداد را در كالبد جوان جامعه می­‌كشد و جوانان را برای تلاش و كوشش ناامید می­كند.





وی در بخش دیگری از سخنان خویش با بیان دلایل رویكردهای جهانی به برنامه­‌های بلند مدت، به تدوین برنامه­‌های اوّل تا پنجم در جمهوری اسلامی اشاره كرد و گفت: امسال باید برنامه ششم از سوی دولت آماده و در مجلس تصویب شود تا پس از طی مراحل قانونی در جامعه اجرا شود.





رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری اصول مربوط به وظایف رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام در قانون اساسی، گفت: نظارت بر حسن اجرای سیاست­‌های كلی كه از وظایف رهبری است و به مجمع تفویض كردند، می­طلبد تا در مراحل قانون­گذاری و اجرا مواظبت شود كه انحرافی صورت نگیرد.





وی انحرافات از سیاست­های كلی در برنامه­‌های اجرایی دولت سابق را باعث عقب­گرد كشور از اهداف چشم انداز 20 ساله نظام و برنامه­‌ها دانست و گفت: تصویب هزاران طرح بدون كارشناسی در سراسر كشور كه محصول جلسات یك ساعته در سفرهای استانی بود، علاوه بر هزینه­‌های گزاف، به خاطر عدم اجرا باعث ناامیدی مردم شده است.





آیت­الله هاشمی رفسنجانی، مصرف بی­رویه درآمدهای نفتی را بلایی به جان اقتصاد دانست و با اشاره به شكست طرح كارگاه­‌‌های زود بازده، گفت: طرحی كه ادعای اشتغال برای بیكاران داشت، آنان را بیكاران بدهكار كرد.





رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خویش، مدیریت آب را برای عبور از خشكسالی، ضرورت تقویت كشاورزی در سال­های آینده دانست وگفت: اگر برنامه­های علمی باشد، می­توان 85 درصد مصرف فعلی آب كشور در كشاورزی را به نصف رساند كه هم نگرانی­های كارشناسان و اقلیم شناسان برای خشكسالی­ها برطرف می­شود و هم زمین­های بیشتری زیركشت می­رود.





وی در پاسخ به تقاضای حاضران برای استفاده از تجربیات میدانی تولیدگران در تدوین سیاست­های كلی و قوانین گفت: كمیسیون­‌های مجمع تشخیص آماده همكاری هستند و استنادات و طرح­های خویش را برای رونق تولید در كشور بنویسید و مطمئن باشید از همه ظرفیت­های علمی و تجربی در جهت تقویت بنیه­های اقتصادی كشور استفاده می­شود.





در آغاز این دیدار چند تن از تولیدگران با ارائه گزارشی از واحدهای تولیدی خویش، به بیان مشكلات، موانع، دیدگاه­ها، پیشنهادها و راهكارها برای رونق تولید در كشاورزی و صنعتی پرداختند كه اساس اقتصاد در كشور است.




                       
کد N303684

وبگردی