آفتاب

رهبرترک تبارحزب سبزهای آلمان:ترکیه بهای سخنان تند اردوغان را خواهد داد

رهبرترک تبارحزب سبزهای آلمان:ترکیه بهای سخنان تند اردوغان را خواهد داد

آنکارا- ایرنا- ˈجم اوزدمیرˈ سیاستمدار ترک تبار آلمانی و رهبر مشترک حزب سبزهای آلمان گفت : ترکیه بهای سخنان تند ˈاردوغانˈ در تجمع اتباع این کشور در کلن را خواهد داد.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری ترکیه ، اوزدمیر در ارزیابی خود از تجمع اتباع ترکیه در شهر کلن و سخنان نخست وزیر ترکیه در این تجمع این مطلب را عنوان کرد.

وی گفت : ˈ هو ˈ کردن صدراعظم آلمان در این تجمع بسیار زشت بود . این امر در اذهان آلمانی ها باقی خواهد ماند و ترکیه بهای آن را پرداخت خواهد کرد.

اوزدمیر ، اردوغان را به نماد منفی وجهه ترکیه در جهان تشبیه کرد و افزود : تجمع روز شنبه گذشته در روابط ترکیه با اتحادیه اروپا نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت و اردوغان بازنده این تجمع خواهد بود.

اردوغان روز شنبه گذشته به رغم مخالفت های گسترده مسوولین آلمان ، اقدام به شرکت در تجمعی در شهر کلن کرد.

نخست وزیر ترکیه به هنگام بازگشت از کلن در گفت وگو با روزنامه نگاران با انتقاد از همسویی گروهی از رسانه های ترکیه با برخی از رسانه های آلمانی در ˈسیاه نماییˈ سفرش به شهر کلن، مذاکراتش با مقام های بلندپایه آلمان را مثبت و سازنده ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که دولت جدید آلمان گام های لازم را برای همگرایی ترکیه با اتحادیه اروپا بردارد.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت هایی در آلمان از سوی ˈسازمان تروریستی جدایی طلبˈ ( نامی که مقام های ترکیه در مورد ˈپ.ک.کˈ به کار می برند) و اشاعه علوی گری بدون علی (ع)ˈ صورت می گیرد، مدعی شد : این گروه ها درصدد نفوذ در ترکیه هستند و دولت آنکارا به دفعات در این مورد به مقامات آلمانی هشدار داده است.

اردوغان با یادآوری اینکه علویان مقیم آلمان، با علویان ترکیه تفاوت دارند،افزود: سیاستمداری که زمانی می خواست از حزب ˈجمهوریخواه خلقˈ در انتخابات ترکیه نامزد شود ، در آلمان درصدد این کار است.

هزاران نفر از ترک تباران مقیم شهر کلن شنبه گذشته در اعتراض به سفر بحث انگیز اردوغان به آلمان، در این شهر تظاهرات کردند.

تظاهرکنندگان فاجعه کشته شدن 301 معدنچی در معدن ˈسوماˈ در غرب ترکیه ، فساد مالی در دستگاه های دولتی و نقض آزادی در این کشور را محکوم کردند.

این تظاهرات با دعوت ˈاتحادیه جامعه علویانˈ در اعتراض به سفر اردوغان به آلمان برگزار شد و تظاهرکنندگان که تحت نظارت شدید پلیس آلمان قرار داشتند، در پایان تظاهرات خود در حالیکه علیه دولت ترکیه شعار می دادند، متفرق شدند.

خاورم **2012 **230 * 1447**1010
کد N303662

وبگردی