آفتاب

یانوکوویچ: مشروعیت انتخابات اوکراین مستلزم مشارکت همه مناطق در تصمیم گیری هاست

یانوکوویچ: مشروعیت انتخابات اوکراین مستلزم مشارکت همه مناطق در تصمیم گیری هاست

مسکو- ایرنا- ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری برکنار شده اوکراین روز دوشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که به انتخاب مردم اوکراین در انتخابات ریاست جمهوری احترام قائل است اما برای مشروعیت یافتن این انتخابات، مشارکت ساکنان شرق و جنوب این کشور نیز در روند حل و فصل سیاسی مسایل لازم است.

به گزارش ایرنا به نقل از ایتارتاس، یانوکوویچ در بیانیه خود خاطرنشان کرد: انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری اوکراین روز یکشنبه برگزار شد و صرف نظر از این که انتخابات در کدام یک از مناطق اوکراین برگزار شد و چند درصد از مردم در آن شرکت کردند این انتخاب را که در دوره بسیار دشوار برای اوکراین انجام گرفت محترم می شمارم.

وی افزود: اما تاکید می کنم برای مشروعیت انتخابات و قانونی شدن شخص رییس جمهور مشارکت ساکنان مناطق شرق و جنوب اوکراین نیز لازم است.

وی اضافه کرد: بسیاری از ساکنان این مناطق بر اثر اقدامات مقام های دولت غیرقانونی اوکراین مورد توهین قرار گرفتند.

یانوکوویچ ادامه داد: امروز در جهان از جنایات بیشمار و هولناک رژیم اوکراین مطلع می شوند.

وی افزود: افراد بیگناهی که در اودسا زنده در آتش سوختند یا در ماریوپل، کراسنوآرمیسک، اسلاویانسک، کراماتورسک و مناطق دیگر شرق و جنوب اوکراین بر اثر حملات توپخانه ای و خمپاره ای یا حملات هوایی و نفربرهای زرهی جان خود را از دست دادند هیچ جرمی مرتکب نشده بودند و این جنایات بدون کیفر مانده است.

یانوکوویچ اضافه کرد: سیاستمداران اروپا نظاره گر این جنایات هستند و تلاش می کنند برای رعایت نزاکت سیاسی به این جنایت ها اشاره ای نکنند.

وی خاطرنشان کرد: در دوره حکومت خود همواره تلاش کردم مسایل و اختلافات را از طریق مسالمت آمیز حل و فصل کنم و در اعتراضات ماههای آخر هم برای ادامه این رویه کوشیدم.

رییس جمهوری برکنار شده اوکراین با متهم کردن مخالفان خود به ارتکاب جنایات در ماه فوریه گذشته و کشتار نیروهای پلیس ویژه و جمعی از مردم گفت: تاکنون هیچ یک از این جنایت ها مورد تحقیق قرار نگرفته و از شاهدان بازجویی نشده است.

وی در پایان بیانیه خود بر لزوم پایان دادن به عملیات نظامی در مناطق جنوب و شرق اوکراین، خروج نیروهای نظامی از مناطق دونتسک و لوهانسک و تلاش برای برقراری صلح و آرامش در این مناطق تاکید کرد.

اروپام/2242 ** 518 ** 1337
کد N303531

وبگردی