آفتاب
گزارشی از اجلاس رادیو تلویزیون های اسلامی/

صدام در جنگ با ایران به خبرنگاران ماشین هدیه داد/ پیشنهاد تشکیل کمیته مبارزه با تکفیری ها

صدام در جنگ با ایران به خبرنگاران ماشین هدیه داد/ پیشنهاد تشکیل کمیته مبارزه با تکفیری ها

مدیران شبکه‌های عضو اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی در جلسه ای به بیان مشکلات و چالش ها و ظرفیت‌های موجود رسانه‌های اسلامی در مقابل فضای رسانه ای و تبلیغات غرب پرداختند و درباره اینکه در فضای رسانه ای موجود باید درباره مسائلی مثل تکفیری ها و ارزش های اسلامی بررسی بیشتری انجام بگیرد، به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیران شبکه های خبری عضو اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی روز دوشنبه 5 خردادماه در جلسه ای به اظهارنظرهای خود درباره رسانه های اسلامی در هفتمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه پرداختند.

جواد کوک، مدیر تلویزیون «الظهور» ترکیه سخنان خود را با اشاره به انعکاس اخبار درباره سوریه شروع و بیان کرد: باید در رادیو و تلویزیون های اسلامی مسائل را به صورت عمقی بررسی کنیم. به طور مثال در خصوص مساله سوریه گفته می شود که از طرف ترکیه دخالت های زیادی وجود دارد و ما هم گفتیم که این دخالت از طرف دولت سوریه وجود دارد. اما بر اساس نظرسنجی که انجام شده بیشتر از 80 درصد مردم ترکیه با سیاست اردوغان در برابر سوریه مخالفند، اما مردم سوریه این را نمی دانند. این درست نیست که تمامی رادیو و تلویزیون‌ها اخبار و عکس های خود را درباره سوریه از اینترنت بگیرند و حتی برخی از رادیو و تلویزیون های اسلامی اخبار خود را از اینترنت و رسانه های بیگانه می گیرند.

همچنین شیخ حسن بشیر مدیر رادیو «بشائر» در بیروت با اشاره به چالش ها و توانمندی ها در حوزه رادیو و تلویزیون های اسلامی گفت: ما اکنون با چالش ها و بهره برداری از امکاناتی در حوزه رادیو و تلویزیون های اسلامی برخورداریم. از جمله توانمندی های ما این است که در چنین شرایطی رسانه های اسلامی یک پایگاه اساسی مثل جمهوری اسلامی ایران دارند که حتی در شرایطی که با تهاجم و هجمه های گسترده سیاسی، تبلیغاتی و همچنین تحریم های اقتصادی ظالمانه روبرو است، باز هم پایگاهی برای رسانه های اسلامی است. بنابراین رسانه‌های اسلامی باید با استفاده از ظرفیت های خود در جهان امروز مستقل عمل کنند زیرا غرب از طریق تبلیغاتش سعی می کند اسلام و مسلمین را مخدوش کند.

وی ادامه داد: بنابراین در این شرایط ما باید از همه امکانات و توانمندی های خود استفاده کرده و آن را در اختیار سایر رسانه های اسلامی قرار دهیم. در سال 1987 ایران با هجوم تبلیغاتی گسترده ای از سوی غرب و حتی بعضی رسانه های اسلامی مواجه شده بود. در آن زمان یکی از خبرنگاران ما از یکی از رسانه های اردن درباره تهاجم آنها به ایران پرسید و بعد آن خبرنگار اردنی جواب داد که صدام به هر یک از آنها سوئیچ ماشین و هدیه ای ارزنده جهت حمایت از عراق در برابر ایران داده است.

مدیر رادیو «بشائر» در بیروت با بیان اینکه رسانه های اسلامی باید در مقابل تبلیغات دشمن ایستادگی کنند، افزود: ما باید رسانه های اسلامی داشته باشیم که در برابر گفتمان افراط گری از سوی رسانه های خارجی مقابله کنند. اگرچه ما در این حوزه با چالش هایی مواجه هستیم. چالش هایی که رسانه های اسلامی امروز با آن مواجه هستند، همان چالش هایی است که اسلام ناب محمدی با آنها روبرو است. بنابراین باید با همان ارزش های ناب محمدی فعالیت کنیم و نباید هیچ توجهی به بدخواهان داشته باشیم. نباید دیگران را متهم کنیم و از مخدوش کردن و روش های غیراخلاقی در رسانه های اسلامی بپرهیزیم. باید از طریق گفتگو و منطق جلو برویم و پیرو قرآن و خط مشی اهل بیت (ع) باشیم.

در ادامه این جلسه انتفاض قنبر مدیر شبکه «آسیا» از وجود اختلافات فرقه ای و مذهبی میان مسلمانان سخن گفت و بیان کرد: ما امروزه با 2 مشکل جدی روبرو هستیم، یکی اختلافات فرقه ای و مذهبی و دیگری تکفیری ها هستند که عده ای با پول از جنبش های تکفیری حمایت های زیادی می کنند. من در اینجا پیشنهاد می کنم که کمیته ای برای مبارزه با تکفیری ها تشکیل شود.

همچنین یکی دیگر از مدیران شبکه های عضو اتحادیه درباره برخورد با تکفیری ها در رسانه های اسلامی گفت: اکثر رسانه ها برخورد سطحی با تکفیری ها دارند اما این مساله مهمی است که تاکنون تاکید زیادی بر آن شده است. باید افکار تکفیری ها بررسی شود که چه چیز باعث می شود که یک نفر خود را منفجر کند. تفکر تکفیری‌ها ادامه دارد و زیر نظر سازمان های جاسوسی و اطلاعاتی رواج می یابد. برای بررسی این مساله نیاز به ایجاد مرکزی داریم که افکار این گروه ها را به طور عمیق مورد کند و کاو قرار دهیم زیرا هر روز برادران و خواهران زیادی از ما از طریق این گروه ها کشته می شوند.

در این جلسه همچنین سیدافتخار حسین نقوی مدیر شبکه «سچ تی وی» پاکستان درباره تبلیغات رسانه ای دشمنان در پاکستان گفت: دشمنان تلاش بسیاری داشتند که در پاکستان اختلافات مذهبی و جنگ راه بیاندازند، اما خوشبختانه در پاکستان اصلا جنگ شیعه و سنی وجود ندارد بلکه بیشتر جنگ مسلمانان و تکفیری ها است. بنابراین نباید گفت که مساله اختلاف میان شیعه و سنی است.

وی همچنین با اشاره به شبکه های خبری موجود در پاکستان افزود: هم اکنون در پاکستان 135 شبکه وجود دارد که 35 شبکه آن خبری است و از این میان 15 تا دولتی و باقی خصوصی هستند. انگلیس، آمریکا و رژیم صهیونیستی دست به دست هم می دهند و سعی می کنند از طریق بعضی از این شبکه ها علیه پاکستان کاری کنند. درخواست من از اعضای این اتحادیه این است که ارتباطات قوی تری با یکدیگر داشته باشیم و از یکدیگر آگاهی بیشتری داشته باشیم. من خدا را شکر می کنم که ما یک ایران اسلامی داریم که می توانیم حرف خود را در آن بزنیم.

کد N303468

وبگردی