آفتاب
لاریجانی:

امروز گرفتار جریان هایی شدیم که خواستار تعطیلی عقل هستند

امروز گرفتار جریان هایی شدیم که خواستار تعطیلی عقل هستند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که عقلانیت از اصول تفکر امام بود گفت: امام خمینی(ره) نگاهی همه جانبه نگر داشتند و همه وجوه تفکر اسلام را به صورت یکجا مورد توجه قرار می دادند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از برگزاری مراسم تجدید میثاق نمایندگان با امام و شهدا گفت: انقلاب بزرگی که پیامبر ایجاد کرده است در محور توحید و مبارزه با ظلم و ایجاد قسط بود. برای ایجاد حکومتی بر پایه تولید و مردم‏سالاری هرچند زحمات زیادی از سوی پیامبر(ص) و اولیای دین کشیده شد اما طوفان حوادث قدرت طلبانه این زحمات را به سکون گرایید.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عباسیان که حیثیت اهل بیت را پرچمداری می کردند بر ضد آرمان های اهل بیت عمل کرده و روحیه اشرافی گیری و قبیله گرایی را دنبال کردند.

وی با اشاره به نهضت هایی که در طول تاریخ تلاش داشتند به سیره نبوی تاسی کنند گفت: هیچ یک از این نهضت ها نتوانستند تاثیری در تاریخ داشته باشند و حرکت تکاملی اسلام را ادامه دهند.

لاریجانی با اشاره به نهضت امام خمینی(ره) گفت: شاید چون در زمان امام زندگی می کردیم نتوانیم منزلت ایشان را درک کنیم. امام خمینی(ره) عملاً فکری را که در صدر اسلام ایجاد شده بود مجدداً احیا کرد و فکری توحیدی نبوی و مبارزه با ظلم و استکبار را برجسته نمود .جز امام کسی این فکر را برجسته نکرده بود.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) مردمسالاری دینی را ایجاد کرد که بر تئوری نه شرقی و نه غربی استوار بود.

لاریجانی پایه حرکت امام را گرایش به عقلانیت خواند و گفت: متاسفانه امروز گرفتار جریان هایی شدیم که خواستار تعطیلی عقل هستند. این جریان ها یکی از مسایل جوهری اسلام را که عقل است کنار گذاشته اند.

وی تاکید کرد: امام خمینی(ره) همان طور که به عقلانیت و تفکر توجه داشت همه جانبه نگری را نیز مورد توجه قرار می داد و به همه وجوه تفکر اسلام یک جا توجه داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در این تفکر اگر امام به مردم‏سالاری توجه می کرد همزمان لوازم دستیابی به این تفکر را نیز مد نظر داشت. اگر شعار آزادی را مطرح کرد به آزادی معنوی توجه داشت.

وی فرهنگ اسلامی و اجرای قوانین اسلام را از مهمترین وجوه تفکر امام خواند و گفت: امام خمینی(ره) معتقد بود که قواعد حکمرانی باید بر اساس اسلام باشد که ثمره آن استحکام و پایداری نظام است.

لاریجانی تاکید کرد: امیدوارم در این شرایط حساس که به خاطر رفتارهای ماجراجویانه غربی ها و مشکلات اقتصادی که به خاطر مدیریت های غلط ایجاد شده بتوانیم نگاه همه جانبه گرانه امام و توجه ایشان به عقلانیت را اجرا کنیم.

وی تصریح کرد: امیدوارم حرکت امام(ره) را صیانت کنیم. خوشحالیم که امروز در محضر یادگار امام هستیم که برای ما قابل احترام هستند.

کد N303451

وبگردی