آفتاب

دیدار کمیسیون فرهنگی مجلس با مخبر دزفولی

دیدار کمیسیون فرهنگی مجلس با مخبر دزفولی

نشست مشترک محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای معاونین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، روز گذشته در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

راهبردهای تقویت ارتباط با مجلس

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، دکتر مخبر دزفولی در ابتدای این جلسه طی سخنانی با تسلیت سالگرد شهادت حضرت امام موسی کاظم(ع) گفت: در دوره اخیر فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از اصلی‌ترین راهبردهای فعالیت ما تقویت ارتباط با مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های مربوطه به ویژه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بوده است.

وی افزود: همانگونه که به خاطر دارید موضوع انقلاب فرهنگی در ابتدا با هدف اصلاح وضعیت دانشگاه‌ها شکل گرفت و با توجه به تجربیات گرانقدری که به دست آمده بود، شورای عالی انقلاب فرهنگی برای سیاستگذاری کلان علم و فرهنگ کشور تشکیل شد.

غیرقابل انکار بودن پیشرفت‌های علمی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امروز هیچ کس نمی‌تواند پیشرفت‌های علمی کشور را انکار کند و نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه‌سازی برای این پیشرفت‌ها غیر قابل انکار است.

مخبر دزفولی با اشاره به سهم 2 درصدی کشورمان در تولید علم جهانی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی بدون هیچ ادعایی برای رشد علمی کشور برنامه‌ریزی و سیاستگذاری کرد و خوشبختانه این پیشرفت علمی مورد تأیید و تقدیر همه مسئولان کشور است.

می‌توانیم سهم بیشتری در تولید علم کسب کنیم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آمار رشد علمی کشورمان افزود: ثبت اختراع، نگارش مقالات علمی و... در کشورمان طبق آمارهای بین‌المللی روند مثبت و رو به رشدی داشته و معتقدیم با توجه به ظرفیت‌ها و استعدادهای کشور می‌توانیم سهم بیشتری را نیز کسب کنیم.

وی ادامه داد: در مورد تحول و ارتقای علوم انسانی، حدود 2 سال قبل از تشکیل شورای مربوطه، موضوع در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و کارهای خوبی نیز انجام شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در مورد تحول و ارتقای علوم انسانی بعد از بحث و بررسی فراوان، 15 رشته درسی به عنوان اولویت تعیین شدند و هم اکنون در 2 رشته کار به نتیجه رسیده است.

تقویت و تسریع روند فعلی، برای رفع کاستی‌ها

وی با اشاره به سخنان تعدادی از حاضران جلسه افزود: ما هم قبول داریم در برخی از موارد ممکن است کار ضعف‌هایی داشته باشد؛ اما راهی جز تقویت و تسریع همین روند، برای رفع کاستی‌ها نداریم.

مخبر دزفولی ادامه داد: برای نیل به اهداف بلند علم و فرهنگ در کشور، باید همه ما کنار هم باشیم تا منویات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) محقق شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: تلاش داریم در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) شورای عالی انقلاب فرهنگی به ستاد فرماندهی علم و فرهنگ کشور تبدیل شود.

تصویب سند مهندسی فرهنگی برای ساماندهی بخش فرهنگ

وی افزود: در عرصه فرهنگ با توجه به وسعت حوزه کار و فراوانی متغیرها و مؤلفه‌های فرهنگی، کار سخت‌تر است و سند مهندسی فرهنگی برای ساماندهی این بخش تدوین و تصویب شد.

مخبر دزفولی ادامه داد: سند نقشه مهندسی فرهنگی میثاق ‌نامه ملی فرهنگ کشور است و هیچ راهی جز اجرای تمام و کمال این سند برای ساماندهی فرهنگ کشور وجود ندارد.

راهکار رفع ناهماهنگی ها

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر ستاد راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی با توجه به تجربه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تشکیل شود، موازی کاری‌ها و ناهماهنگی‌های فرهنگی تا حدود زیادی رفع خواهد شد.

جایگاه مصوبه شورا در نشر کتاب

وی افزود: در موضوع انتشار کتاب آنچه که مبنای عمل است، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌باشد و این مصوبه علاوه بر سیاست‌گذاری کلان، به منظور رفع ابهامات اجرایی وارد جزئیات نیز شده است.

مخبر دزفولی ادامه داد: طبق فرمایشات حضرت امام خمینی «ره» و رهبر معظم انقلاب اسلامی «مدظله‌العالی» اسناد و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم‌الاتباع است و همه باید این مصوبات را اجرا کنند.

شورا به موارد جزئی هم بی تفاوت نبوده

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: علاوه بر سیاستگذاری کلان و راهبردی، شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به موارد جزئی مانند اسباب بازی، بازی رایانه‌ای و.. نیز بی تفاوت نبوده است.

وی افزود: هنگامی که در موضوع اسباب بازی، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد بررسی موضوع شد، بسیاری از افراد باور نمی‌کردند که موضوع اسباب بازی دارای جنبه‌های فرهنگی است.

مخبر دزفولی ادامه داد: اسباب بازی به عنوان یکی از محمل‌های ترویج سبک زندگی، مورد توجه غرب بوده و عروسک‌هایی مانند باربی، مرد عنکبوتی و... تا کنون در مقیاس انبوه در سطح جهان توزیع شده است.

نقش شورا در تولید اسباب بازی ایرانی و اسلامی

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به گردش مالی 8 هزار میلیارد تومانی بازار اسباب بازی در کشور گفت: با تلاش‌ها و گفتمان‌سازی‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی تولید اسباب بازی ایرانی و اسلامی مورد توجه قرار گرفته است.

رصد بازی رایانه ای توسط دشمن

وی افزود: در موضوع بازی‌های رایانه‌ای پس از فرمایش مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» مبنی بر ساماندهی این موضوع، شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد میدان شد و خوشبختانه پس از گذشت قریب به 8 سال از آن روز، ما جزء کشورهای سازنده بازی‌های رایانه‌ای هستیم.

مخبر دزفولی ادامه داد: بیش از 300 شرکت تولید کننده بازی رایانه‌ای در کشور وجود دارد و بازی‌های رایانه‌ای تولید شده در کشور، در سایر کشورها نیز استفاده می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تولید بازی سالم رایانه‌ای در کشور توسط دشمنان رصد می‌شود و یکی از شبکه‌های تلویزیونی غربی در یک برنامه این موفقیت کشورمان را از دستاوردهای هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان خطرناک‌تر توصیف کرده است.

شورا و آسیب های اجتماعی

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به آسیب‌های اجتماعی بی‌تفاوت نیست و در موضوعاتی مانند طلاق، اعتیاد و... در حال انجام کار پژوهشی و تدوین سیاست‌های پیشگیرانه هستیم.

13 زیرنظام برای سند تحول آموش و پرورش

عضو هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان با اشاره به تأکیدات معظم له مبنی بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ادامه داد: برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، 13 زیر نظام تحت عناوین معلم، مدرسه، ارتباطات، فضای مجازی و... تدوین شده و در کنار این مصوبات، تصویب قوانین اجرایی توسط مجلس شورای اسلامی نیز لازم است.

نقش پیوست فرهنگی به عنوان یک موضوع راهبردی

مخبر دزفولی در تشریح برنامه‌های پیش روی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: الزامات فرهنگی اقتصاد مقاومتی، تبعات فرهنگی واردات کالا و... ساماندهی تبلیغات محیطی، ترویج زبان فارسی در عرصه بین‌الملل، دیپلماسی علمی جز اهم برنامه‌های پیش روی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی در پایان افزود: موضوع مهم پیوست فرهنگی به عنوان یک موضوع راهبردی مورد توجه است و ما از مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم ضامن اجرای این موضوع باشد.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس: مدیریت فرهنگی بدون اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی، گام نهادن در تاریکی است

نشست مشترک دکتر محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای معاونین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، روز گذشته در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام و المسلمین سالک، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: ارتباط بین کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره اخیر، هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی ارتقا داشته است.

وی افزود: ما حقیقتا اعتقاد داریم بدون در نظر گرفتن اسناد راهبردی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدیریت فرهنگی مانند گام نهادن در تاریکی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: موضوع جمعیت که اخیرا سیاستهای مربوط به این موضوع توسط رهبر معظم انقلاب « مدظله العالی» ابلاغ شد، موضوعی بود که ابتکار عمل در آن متعلق به شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: ارتباط بین کمیسیون فرهنگی مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بیش از آنچه تاکنون بوده، باشد و کمیته های فرعی کمیسیون فرهنگی هم باید ارتباط خود را با شورای عالی انقلاب فرهنگی تقویت کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: همه دستگاه های کشور باید نسبت به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسئولیت داشته باشند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خواهان استفاده از ظرفیت کارشناسی شورای عالی انقلاب فرهنگی در بررسی طرح ها و لوایح فرهنگی است.

وی گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با دستگاه های اجرایی مکاتبه کرده و این دستگاه ها را ملزم کرده است تا با توجه به نظام نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیوست فرهنگی طرح ها و برنامه های خود را تدوین و ارائه کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: باید شورای عالی انقلاب فرهنگی در جایگاه رفیع خود یعنی مسئول اصلی فرهنگ کشور، نسبت به همه فعالیت های فرهنگی کشور نظارت و اشراف داشته باشد.

مصوبات شورا حلقه مستحکم برنامه ریزی فرهنگی

حجت الاسلام و المسلمین طاهری هم در این جلسه گفت: مصوبات راهگشا و موثر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال های اخیر مانند "نقشه مهندسی فرهنگی" و "نظام نامه پیوست نگاری فرهنگی" حلقه های مستحکم برنامه ریزی فرهنگی کشور محسوب می شوند.

وی افزود: پیگیری اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، یکی از نقاط مثبت دوره اخیر فعالیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه آماده هر گونه کمکی می باشد.

جایگاه رفیع شورا

بیژن نوباوه وطن، عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه گفت: بنده در جریان تدوین "نقشه مهندسی فرهنگی" در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از ابتدا شاهد تلاش بدنه کارشناسی دبیرخانه شورا در این موضوع مهم بودم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان ستاد فرماندهی فرهنگ کشور، دارای یک جایگاه رفیع در ساختار نظام اسلامی است و این جایگاه باید با اجرای مصوبات این شورا هر چه بیشتر ارتقا یابد.

لزوم آغاز سریعتر سیاستگذاری فرهنگی برنامه ششم

حجت الاسلام و المسلمین آقا تهرانی هم در این جلسه گفت: سیاستگذاری فرهنگی و تدوین مبانی فرهنگی برنامه ششم توسعه کشور، باید با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هر چه سریع تر آغاز شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: پیوست نگاری فرهنگی به معنای پیش بینی تبعات فرهنگی طرح ها و برنامه ها در کشور ، یک نگاه حداقلی است و باید به جایی برسیم در هر طرح و برنامه‌ای پیش از آغاز کار موضوع فرهنگ در اولویت باشد.

وی افزود: موضوع جمعیت به عنوان یکی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب « مدظله العالی» حتما باید جدی تر گرفته شود و شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه نقش مهمی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین آقا تهرانی ادامه داد: آنچه که مسلم است، نقش و وظیفه خطیر دولت در امر مدیریت فرهنگی کشور می باشد و شورای عالی انقلاب فرهنگی طبق فرمایش مقام معظم رهبری «مدظله العالی» باید بخش فرهنگ را از تغییر و تحولات دولت ها مصون نگه دارد.

سبک زندگی غربی، عامل کاهش جمعیت

علی مطهری هم ضمن تشکر از توجه شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع جمعیت گفت: همانگونه که در مصوبه جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره شده، این موضوع بیش از آن که دارای جنبه اقتصادی باشد، دارای جنبه فرهنگی است.

نماینده مرم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: تغییرات صوت گرفته در سبک زندگی در کشور و تمایل به سبک زندگی غربی، موجب کاهش جمعیت شده است.

نقش مصوبه شورا در تخصیص بودجه به موضوعات قرآنی

لاله افتخاری، نماینده مجلس نیز در این جلسه گفت: ظرفیت ها برای همکاری بین مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی بیش از آنچه که تاکنون صورت گرفته، می‌باشد و در هر موضوعی که این دو نهاد همکاری کرده اند شاهد یک جهش بوده ایم.

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: در موضوع ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی موجب شد تا هم بودجه مناسبی به موضوع قرآنی تخصیص یابد و هم از موازی کاری در این زمینه جلوگیری شود.

کارگروه ویژه برای تقویت ارتباط شورای و مجلس

جمشید جعفر پور هم در این جلسه گفت: کارگروه ویژه برای تقویت ارتباط بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی تشکیل شده و از این پس شاهد تعمیق همکاری ها خواهیم بود.

نماینده مردم لار در مجلس شورای اسلامی افزود: موضوعاتی مانند ساماندهی مساجد کشور، امر به معروف و نهی از منکر، تبلیغات دینی، مقابله با فرقه های انحرافی و ... بخشی از برنامه های کمیسیون فرهنگی مجلس است که شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه ها می تواند با توجه به ظرفیت های خود کمک رسان و یاور کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی باشد.

انتهای پیام

کد N303333

وبگردی