آفتاب
جعفری در مخالفت با یک فوریت طرح تفکیک جلسات تقنین و نظارتی مجلس:

امور قانونگذاری دارای جنبه نظارتی است

امور قانونگذاری دارای جنبه نظارتی است

فزایش اشراف نمایندگان به قوانین و امور نظارتی می‌تواند به تصویب بهتر قوانین و ارتقای عملکردی مجلس بینجامد.

نمایندگان در جریان بررسی یک فوریت طرح تفکیک جلسات تقنین و نظارتی مجلس بر لزوم افزایش نظارت مجلس بر امور اجرایی تاکید کردند و گفتند: افزایش اشراف نمایندگان به قوانین و امور نظارتی می‌تواند به تصویب بهتر قوانین و ارتقای عملکردی مجلس بینجامد.

به گزارش ایلنا، قاسم جعفری در نشست علنی امروز (دوشنبه 5 خرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی یک فوریت طرح اصلاح ماده 103 آیین‌نامه داخلی مجلس در مخالفت با آن، گفت: هیات رئیسه باید براساس سوگند آیین‌نامه را به درستی اجرایی کند، حال نمایندگان و طراحان این طرح احساس می‌کنند که بندهای آیین‌نامه به درستی اجرا نمی‌شود.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در دو وظیفه ذاتی مجلس در حوزه تقنین و نظارت افزود: قطعاً بسیاری از قانونگذاری‌ها جنبه نظارتی دارد، به طور مثال در این دوره مجلس طرح‌های یک فوریتی و دوفوریتی مطرح شد که در این طرح‌ها مجلس به دنبال ورود به مسائل و موضوعات داخلی کشور بود که براساس قانون نمی‌توانست مستقیماً به آن وارد شود.

وی ادامه داد: قطعاً تقنین در راستای نظارت و نظارت در راستای درست اجرا کردن قوانین است و این دو موضوع را نمی‌توان از هم تفکیک کرد، زیرا در این صورت وظایف مجلس زیر سوال می‌رود.

جعفر قادری در موافقت با یک فوریت طرح مذکور گفت: اگرچه با محتویات طرح موافق نیستم، اما ساماندهی به وظایف مجلس و اصلاح فرآیند نظارتی قوه مقننه بر دولت و شفاف‌تر کردن امر قانونگذاری موضوع مثبتی است، از این‌رو باید مشخص شود که دولت و دستگاه‌های اجرایی چه عملکردی را از خود به نمایش می‌گذارند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بر لزوم استفاده از تکنولوژی‌های روز در امر تقنین و نظارت تاکید کرد و گفت: افزایش اشراف نمایندگان به قوانین و امور نظارتی می‌تواند به تصویب بهتر قوانین و ارتقای عملکردی مجلس بینجامد.

کد N303147

وبگردی