آفتاب
مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان مرکز عنوان کرد

قول مساعد دولت برای اختصاص ردیف بودجه کمکی به انجمن

قول مساعد دولت برای اختصاص ردیف بودجه کمکی به انجمن

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان مرکز گفت: در سال 93 بودجه مستقل انجمن حمایت از زندانیان مرکز حذف شد و آقای نوبخت قول دادند که ردیف بودجه‌ کمکی را برای این انجمن اختصاص دهند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محسن نصیری در نشستی با اهالی رسانه که به مناسبت روز ملی حمایت از خانواده زندانیان (نسیم مهر) برگزار شده بود، گفت: خانواده زندانی هیچگونه جرمی را مرتکب نشده است، اما به واسطه اینکه سرپرست خانواده مرتکب خطا شده متاسفانه کم و بیش در بحث تحمل کیفر سرپرست خانواده درگیر شده است.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم به خانواده زندانیان از نظر مالی و معنوی کمک‌های بهتری ارایه دهیم تا آنها بتوانند از حمایت‌های بیشتری برخوردار شوند.

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان مرکز با بیان اینکه بهتر است دولتمردان نیز این خانواده‌ها را حمایت کنند، گفت: انجمن حمایت از زندانیان مرکز یک انجمن غیردولتی است و بیشتر کمک‌ها از طیق خیرین و مردم خیراندیش انجام می‌شود و مابقی به صورت درآمدزایی است اما بهتر است که دولتمردان کمک‌های بیشتری را به این خانواده‌ها داشته باشند.

نصیری با بیان اینکه 180 انجمن حمایت از زندانیان مرکز در سطح کشور داریم، تصریح کرد: رسالت این انجمن‌ها خدمات‌دهی به خانواده نیازمند زندانیان است و طبق برآوردی که ما داشتیم یکصد هزار خانواده جزء جامعه هدف ما برای کمک‌رسانی هستند.

وی ادامه داد: 30 هزار خانواده در سال 92 تحت حمایت انجمن‌ها قرار داشته‌اند و طبق تفاهمنامه‌ای که سه سال قبل بین سازمان زندان‌ها و کمیته امداد منعقد شد 32 هزار خانواده زندانی تحت حمایت قرار گرفتند.

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان مرکز افزود: آماری که از سایر سازمان‌ها و نهادها مانند سازمان بهزیستی به دست ماه رسیده این است که حدود سه هزار خانواده از سوی دیگر نهادها مورد حمایت قرار گرفته‌اند و در کل 65 هزار خانواده زندانیان در کشور تحت حمایت‌های مادی و معنوی قرار دارند اما با توجه به این تعداد طبق برآورد دیگری که انجام شده حدود 35 هزار خانواده تحت هیچگونه پوشش حمایتی قرار ندارند.

نصیری با بیان اینکه مشارکت مردم بسیار مهم و مشکل‌گشاست، تصریح کرد: امیدواریم مردم ترغیب شوند و از خانواده‌های زندانیان حمایت‌های مادی و معنوی انجام دهند.

وی تشخیص دادن نیازمند بودن خانواده زندانیان و پذیرش آنها را از دو طریق دانست و گفت: پذیرش خانواده زندانیان برای حمایت‌های مادی و معنوی از دو طریق امکان‌پذیر است؛ اول زمانی که فرد وارد زندان می‌شود و از طریق مددکار وضعیت معیشت خانواده خود را اعلام می‌کند و دوم اینکه انجمن‌ها در سالن ملاقات دفتر حمایتی مستقر کردند و از آن طریق خانواده‌ها می‌توانند مورد حمایت انجمن‌ها قرار گیرند.

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان مرکز با بیان اینکه میزان پرداختی انجمن به خانواده زندانیان از کمیته امداد و بهزیستی بیشتر است، گفت: پرداخت‌های مستمری انجمن به خانواده زندانیان ماهانه 100 تا 150 هزار تومان است و کمک‌های غیرنقدی نیز در مناسبت‌های مختلف مانند ماه رمضان، عیدها و ... انجام می‌شود.

نصیری خدمات دیگری که به خانواده زندانیان تعلق می‌گیرد را مربوط به کمک هزینه مسکن، تحصیل و بهداشت و درمان دانست و گفت: خانواده زندانیان از این خدمات نیز برخوردار هستند.

وی خاطرنشان کرد: در راستای توانمندسازی خانواده‌ها امسال سال سوم است که ما چنین اقداماتی را انجام داده‌ایم و آموزش مهارت خانواده زندانیان نیز مورد توجه قرار گرفته است. همچنین طی تفاهمنامه دیگری تحت عنوان صندوق مهر امام رضا (ع) خانواده زندانیان می‌توانند از تسهیلات تا 10 میلیون تومان برای مشاغل خانوادگی و خوداشتغالی استفاده کنند.

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان مرکز در خصوص 35 هزار خانواده زندانی که تحت پوشش قرار ندارند، گفت: در سال 92 بالغ بر 12 میلیارد تومان به خانواده زندانیان کمک شده است که سه هزار میلیارد تومان آن مربوط به استان تهران است.

نصیری بیشترین کمک‌ها به خانواده زندانیان را از طریق خیرین مربوط به ماه مبارک رمضان دانست و گفت: در سال 92 بالغ بر پنج میلیارد تومان اشخاص حقیقی به خانواده زندانیان کمک کرده‌اند و هفت میلیارد تومان کمک‌های دولتی بوده است.

وی بیان کرد: تا سال 1375 هر ساله کمک دولت به خانواده زندانیان انجام می‌گرفت، اما از آن سال به بعد کمک‌ها در اختیار کمیته امداد خمینی قرار می‌گیرد تا آنها بتوانند خدمات بهتری را انجام دهند.

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان مرکز تصریح کرد: از طریق مجلس شورای اسلامی در سال 92 توانستیم ردیف بودجه مستقلی را به خود اختصاص دهیم اما علیرغم پیگیری‌های انجام شده در انتهای سال 92 از 100 میلیارد تومان ردیف بودجه در نظر گرفته تنها پنج میلیارد تومان به ما تعلق گرفت؛ بنابراین می‌توان گفت که انجمن از کمک‌های دولتی برخوردار نیست لذا انتظار داریم دولت توجه ویژه و خاصی در این راستا داشته باشد.

نصیری با بیان اینکه متاسفانه خانواده زندانیان دارای فقر فکری و فرهنگی هستند، گفت: طرحی را در رابطه با بحث توانمندسازی فکری خانواده زندانیان در سال 93 پیش‌بینی کردیم که در این طرح تا 30 هزار خانواده زندانیان تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

وی در رابطه با اختصاص بودجه مستقل در سال 93 به انجمن حمایت از خانواده زندانیان، گفت: ‌در رابطه با اختصاص بودجه مستقل در سال 93 پیگیری‌های مستمری انجام داده‌ایم، اما متاسفانه ردیف بودجه مستقل به ما اختصاص داده نشد و یک ردیف بودجه کمکی بالغ بر 500 میلیارد تومان در بودجه وجود دارد که آقای نوبخت سخنگوی دولت به ما قول داده است از این محل برای کمک به خانواده زندانیان ردیفی اختصاص دهد اما هنوز این مبلغ پرداخت نشده است.

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان مرکز با بیان اینکه خانواده زندانیان خارج از کشور نیز تحت پوشش حمایتی از سوی انجمن قرار دارند، گفت: با توجه به ضوابط خانواده زندانیان خارج از کشور را تحت پوشش قرار می‌دهیم و مستمری که به آنها تعلق می‌گیرد 30 درصد بیشتر نسبت به خانواده زندانیان داخل کشور است.

نصیری گفت: انجمن حمایت از خانواده زندانیان دارای یک حوزه اجتماعی است که معاضدت حقوقی و قضایی در آن انجام می‌شود و اگر زندانی نتواند برای خود وکیل اختیار کند خانواده وی می‌تواند به ما درخواست بدهد و ما وکیل را در اختیارشان قرار می‌دهیم، البته باید گفت که انجمن به نوع جرم زندانی کاری ندارد چرا که ما خودمان را متعهد می‌دانیم به خانواده زندانیان کمک کنیم.

وی افزود: برای زنان زندانی که فرزندشان تا دو سال باید پیش آنها نگهداری شود پنج مهدکودک از طریق بنیاد کودک برای پنج زندان زنان ایجاد می‌شود که این پنج مهدکودک در شهرهای مشهد، بیرجند، کرمان، تهران و البرز در حال ساخت است البته در زندان ارومیه نیز این مهدکودک ساخته و راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان مرکز در پایان گفت: بنیاد تعاون حمایت از زندانیان نیز 2/5 میلیارد تومان به انجمن حمایت از خانواده زندانیان کمک کرده است.

انتهای پیام

کد N303038

وبگردی