آفتاب

خشم افغان‌ها از کنترل مکالمات تلفنی‌شان توسط آمریکا

خشم افغان‌ها از کنترل مکالمات تلفنی‌شان توسط آمریکا

دولت افغانستان خشم خود را بابت کنترل و شنود مکالمات تلفنی شهروندان این کشور توسط آمریکا که توسط وب سایت افشاگر ویکی لیکس فاش شده به واشنگتن ابراز داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزرای فرانسه، دولت افغانستان در پی این افشاگری از وزارت‌خانه‌های ارتباطات و کشور افغانستان خواست تا کنترل غیرقانونی بر مکالمات شهروندان افغان را متوقف کند و اعلام کرد که علیه آمریکا شکایت تنظیم می‌کند.

در بیانیه دولت افغانستان آمده است: این نوع فعالیت‌ها به صورت کامل و واضح نقض توافق‌ها بر مبنای استفاده از وزارت خانه‌های مذکور است. علاوه بر اینها، چنین اقداماتی نقض کننده یکپارچگی ملی افغانستان و نقض تضمین‌های حقوق بشری تمام مردم افغانستان است.

حامد کرزای، رئیس‌جمهوری در حال کناره‌گیری افغانستان نیز به خاطر کشته شدن غیرنظامیان افغان در حملات هوایی آمریکا، حملات شبانه و علیه منازل شخصی و سوء‌استفاد‌ه‌های صورت گرفته توسط کمانه‌روهای نیروهای ویژه از دولت واشنگتن به شدت انتقاد کرد.

دولت کابل در بیانیه‌ای آورده است: این ایستگاه‌های شنود در وزارت‌خانه‌های کشور و ارتباطات افغانستان توسط نیروهای آمریکایی و انگلیس و با هدف مقابله با قاچاق مواد مخدر ایجاد شدند. مشاور امنیت ملی افغانستان از این اقدامات غیرقانونی مطلع شده و دولت کابل به شدت از انجام این فعالیت‌ها از جانب دولت آمریکا خشمگین است.

انتهای پیام

کد N303002

وبگردی