آفتاب

خانم نخست وزیر آزاد شد

خانم نخست وزیر آزاد شد

ایرنا نوشت:

 ارتش تایلند روز دوشنبه اعلام کرد ˈیینگلوک شیناواتراˈ نخست وزیر سابق و ˈسوتپ تاگسوبانˈ رهبر مخالفان که دربازداشت بسر می بردند، از بازداشتگاه اردوگاه ارتش این کشور آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری کیودو ژاپن، منابع نظامی تایلند گفتند ˈیینگلوکˈ به همراه خواهر بزرگترش ˈیائواپا وونگساواتˈ و ˈسومچای وونگساواتˈ نخست وزیر سابق یکشنبه شب از اردوگاه ارتش تایلند آزاد شدند.

یک عضو ارشد جنبش اعتراضی تایلند نیز از آزادی رهبر این جنبش و چند تن دیگر از رهبران آن از اردوگاه ارتش خبر داد.

رهبران و شخصیتهای سیاسی تایلند روز شنبه درپی کودتای هفته گذشته در تایلند بازداشت شده بودند.

براساس این گزارش، درپی آزادی نخست وزیر سابق و تعدادی از شخصیتهای سیاسی تایلند، نیروهای مسلح این کشور به معترضین به کودتا که طی دو روز اخیر گردهمایی اعتراض آمیز برگزارکردند، هشدار داده اند درصورت تداوم سرپیچی آنان از دستورهای اعلام شده درمورد منع گردهمایی ها، اقدامهای شدیدی علیه آنان بکارگرفته خواهد شد و این امر می تواند تلفاتی را درپی داشته باشد.

براساس این گزارش، ˈپرایوت چان اوچاˈ فرمانده ارتش تایلند که هدایت کودتای روزپنجشنبه این کشور را برعهده داشت، قرار است امروز طی مراسمی تاییدیه سلطنتی برای سمت فرماندهی ˈشورای ملی صلح و نظمˈ را دریافت کند.

انتظار می رود پس از این مراسم، وی تشکیلات یک شورای قانونگذاری و یک شورای اصلاحی را به همراه انتصاب یک نخست وزیر موقت اعلام کند.

فرمانده ارتش تایلند عصر روز پنجشنبه با حضور در تلویزیون انجام کودتا را اعلام کرد و ارتش در این کشور که شاهد حدود هفت ماه تنشهای سیاسی بود، قدرت را در دست گرفت.

ارتش تایلند از سال 1932 میلادی و پایان دوران پادشاهی مطلقه در این کشور 11 کودتا و هشت شبه کودتا انجام داده است.

کودتای قبلی تایلند در سال 2006 به برکناری ˈتاکسین شیناواتراˈ نخست وزیروقت و برادرˈیینگلوکˈ منجر شد.

کودتاچیان تاکنون ضمن عزل دولت غیرنظامی، قانون اساسی این کشور را به حالت تعلیق درآورده و مجالس نمایندگان و سنا را منحل کرده اند.

ارتش تایلند همچنین طی روزهای گذشته ضمن تعطیلی برخی شبکه های رادیو تلویزیون، تمام شبکه ها را ملزم به پخش برنامه های مدنظر دولت نظامی کرده و در خصوص پخش مطالب تحریک آمیز در شبکه های اجتماعی نیز هشدار داده است.

52261

کد N302821

وبگردی