آفتاب

پادشاه تایلند فرمانده ارتش را رئیس دولت نظامی اعلام کرد

پادشاه تایلند فرمانده ارتش را رئیس دولت نظامی اعلام کرد

پادشاه تایلند رسما رئیس ارتش را به عنوان رئیس دولت نظامی جدید پس از کودتا در این کشور بحران زده منصوب کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، براساس دستور پادشاهی تایلند که خبرگزاری فرانسه آن را منتشر کرد: برای حفظ نظم و صلح و آرامش در کشور و به خاطر وحدت پادشاه ژنرال پرایوت چان اوچا را به عنوان رئیس شورای ملی صلح و نظم برای اداره کشور منصوب کرد.

در این بیانیه آمده است: پرایوت به قصر هشدار داده بود که خشونت در بانکوک و دیگر مناطق کشور می‌تواند گسترش یافته و امنیت ملی را به خطر اندازد.

پرایوت پس از به دست گرفتن قدرت طی هفته گذشته در این کشور جنوب شرق آسیا طی مراسمی به عنوان رهبر رژیم نظامی مورد تایید قرار گرفت.

وی پس از این مراسم به خبرنگاران گفت: من سوگند می‌خورم وظیفه خود را با صداقت انجام دهم. امیدوارم که مشکلات به زودی حل و فصل شود و ما بتوانیم به سیستم درست دموکرایتک بازگردیم.

پادشاه تایلند به طور سنتی گامی کلیدی در مشروعیت بخشیدن به کودتای نظامیان برداشته است. این کشور از سال 1932 تاکنون 19 بار شاهد کودتا یا تلاش برای کودتا بوده است.

ارتش تایلند پنج‌شنبه گذشته برای پایان دادن به شش ماه تظاهرات خشونت‌آمیز علیه دولت یینگلاک شیناواترا، نخست وزیر برکنار شده این کشور قدرت را به دست گرفت. اما این به دست گرفتن قدرت به دستگیری و بازداشت ده‌ها تن که اکثرشان متحد دولت یینگلاک بودند و همچنین انحلال سنا و سانسور رسانه‌ای منجر شد. هر کس که به سلطنت توهین کرده یا به نقض دستورات و فرامین ارتش بپردازد، در دادگاه نظامی محاکمه خواهد شد. همچنین، با وجود هشدارها، جمعیت کمی از مردم علیه کودتای 22 مه سال جاری میلادی در خیابان‌های بانکوک، پایتخت و نواحی شمال و شمال شرق کشور است به راهپیمایی اعتراضی زدند.

یکی از مقام‌های ارشد ارتش تایلند گفت: ارتش به یینگلاک اجازه داد تا تحت تدابیر و نظارت شدید نیروها به منزلش بازگردد.

انتهای پیام

کد N302770

وبگردی