آفتاب

لایحه عضویت ایران در کارگروه بین‌المللی پزشکی نظامی تصویب شد

لایحه عضویت ایران در کارگروه بین‌المللی پزشکی نظامی تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه) به لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در کارگروه بین‌المللی پزشکی نظامی «ICMM» رای دادند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس ماده واحده لایحه مذکور، به دولت اجازه داده می‌شود با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح در کارگروه بین‌المللی پزشکی نظامی به شرح اساسنامه پیوست عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق‌ عضویت مربوط اقدام کند. همچنین تعیین و تغییر دستگاه اجرایی طرف عضویت با هماهنگی ستادکل نیروهای مسلح به عهده دولت است.

بر اساس تبصره یک این لایحه، اعمال بند «ب» ماده 18 اساسنامه در مورد جمهوری اسلامی ایران با رعایت اصل 139 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مواد 5 و 30 اساسنامه با رعایت اصل 77 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

بر اساس این گزارش، به موجب تبصره 2 لایحه عضویت ایران در کارگروه بین‌المللی پزشکی نظامی، در مورد جمهوری اسلامی ایران فرد جایگزین «نماینده ملی» موضوع بند 3 ماده 9 در نشست‌های کارگروه به وسیله دولت تعیین می‌شود.

همچنین در بند «پ» ماده 15 اساسنامه عبارت «حکومت شروع دولت» با توجه به متن انگلیسی «Legitimata» به عبارت «دولت مشروع» اصلاح می‌شود.

در جریان رسیدگی به این بند آذین نماینده رفسنجان، در اخطار قانون اساسی اظهار کرد: بر اساس اصل 110 قانون اساسی در اینگونه موارد باید نظر رهبری قبل از تصویب موافقتنامه اخذ شود. اگر نظر رهبری اخذ نشده باشد خلاف قانون است.

لاریجانی که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت این موضوع را هم از نماینده دولت و هم از کمیسیون سوال کرد و بعد اعلام کرد که دولت ضمن ارائه لایحه این کار را انجام داده و نظر رهبری را اخذ کرد‌ه‌اند.

بر این اساس لایحه مذکور به رای گذاشته شد که نمایندگان مجلس با 148 رای موافق، 2 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر با آن موافقت کردند.

انتهای پیام

کد N302534

وبگردی