آفتاب

داخل زندان حلب را ببینید

داخل زندان حلب را ببینید

شبکه خبری العالم گزارشی تصویری از لحظه ورود ارتش سوریه به زندان مرکزی شهر حلب پس از شکستن محاصره این زندان، پخش کرد.


 



 



 ارتش سوریه دیروز (پنجشنبه) توانست با پشتیبانی نیروهای زرهی و در عملیاتی بی سابقه، محاصره تقریبا دو ساله زندان مرکزی حلب را بشکند.



پس از مقاومت و ایستادگی نیروهای سوری و دفاع آنان از زندان مرکزی حلب که طی یکسال و نیم گذشته در محاصره افراد مسلح بود، اکنون آنها داستان این دستاورد و پیروزی بزرگ را روایت می کنند.



گزارش تصویری العالم با کمک خبرنگار شبکه تلویزیونی "سوریه" و استفاده از ویدیو کلیپ ها و مصاحبه های انجام شده توسط این خبرنگار مستند سازی و تهیه شد.



یکی از مدافعان زندان حلب، راز مقاومت و پایداری بیش از یکسال و نیم خود را پذیرفتن هدفی دانست که جوانان به خاطر آن ایستادگی می کنند.



زندان مرکزی حلب در دهه 60 قرن گذشته ساخته شد و تنها نقطه مرزی سوریه با ترکیه است که پرچم سوریه بر فراز آن به اهتزاز درآمده است.



این زندان که یکی از بزرگترین زندان‌ها در سوریه به شمار می‌آید، از بیش از یک سال پیش و نیم تاکنون به محاصره گروه‌های مسلح تکفیری درآمده که با وجود حملات مکرر موفق نشدند به آن راه پیدا کنند.



این درحالی است که حملات این گروه‌ها به کشته شدن ده‌ها نفر از زندانیان و نیروهای حفاظتی زندان منجر شده بود.



ده‌ها گروه مسلح تروریستی که در حمله به زندان مشارکت داشتند و با وجود حمایت های همه جانبه، طی بیش از یکسال و نیم گذشته نتوانستند کاری از پیش برند.



زندان مرکزی حلب، 2500 زندانی را در خود جای داده است. شماری از زندانیانی که دوره محکومیت آنان پایان یافته بود نیز در کنار محافظان این زندان، از آن دفاع کردند.



یکی از افراد محاصره شده در زندان حلب اظهار داشت: "به تروریستهایی که ما را محاصره کرده و بیش از 18 بار شدیدترین حملات را علیه ما بکار بردند، می گوییم که حتی اگر همه تلاش خود را بکار بندید و بر تعداد خود بیافزایید؛ باز هم سرانجام شکست خواهید خورد".



زندان مرکزی حلب یکی از محورهای مهم نبرد میان ارتش سوریه و گروه های تروریستی تکفیری در ریف شمالی حلب به شمار می رفت و گروهی از تروریست ها به سرکردگی سیف الله چچنی مسئولیت داشتند تا به این زندان نفوذ کنند که موفق نشدند.



تلاشهای آنان به شیوه های گوناگون از جمله با کامیونهای بمب گذاری شده و انتحاری ها شکست خورد و آنها نتوانستند در دیوارهای محکم این زندان شکافی ایجاد کنند. سرانجام این عملیات با هلاکت سرکرده چچنی و شکست ماموریت وی، ناکام ماند.



یکی از زندانیان با تشکر و قدردانی از همه دست اندرکاران زندان مرکزی حلب طی دوره محاصره زندان و کمک آنها به زندانیان، این پیروزی را به ارتش سوریه تبریک گفت.



بنا به اطلاعات دریافتی از داخل زندان حلب، برخی از زندانیان با پایان یافتن دوره محکومیتشان در زمان محاصره در دفاع از این زندان جان خود را از دست داده اند.



تسلط ارتش سوریه بر زندان مرکزی حلب به معنای تکمیل حلقه محاصره شهر حلب به شمار آمده و موجب شد که ارتباط تروریست های ریف حلب با عناصر مسلح تکفیری در این شهر قطع شود.



تاکنون صلیب سرخ جهانی نیازهای این زندان را از طریق کمک‌های بشر دوستانه تامین می‌کرد که بارها مورد حمله عناصر مسلح قرار گرفت و این عناصر، کمک‌های غذایی و دارویی ارسالی از سوی صلیب سرخ را سرقت می کردند.



52261

کد N302342

وبگردی