آفتاب
/گزارش- راشا تودی/

10 حقیقتی که باید درباره انتخابات ریاست جمهوری اوکراین بدانید

10 حقیقتی که باید درباره انتخابات ریاست جمهوری اوکراین بدانید

اوکراینی‌ها روز یک‌شنبه به پای صندوق‌های رای رفتند تا یک رییس‌جمهور جدید را سه ماه پس از آن که رییس جمهور قبلی در یک کودتا سرنگون شد، انتخاب کنند اما برخی حقایق درباره این انتخابات و کاندیداهای آن حائز اهمیت است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه اینترنتی راشاتودی در گزارشی "10 حقیقت" مهم را درخصوص انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر اوکراین مورد اشاره قرار داده است:

حقیقت اول:

پس از وقوع کودتا در اوکراین، اختیارات ریاست‌جمهوری به طرز قابل توجهی به نفع پارلمان کاهش یافت. براساس نظرسنجی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری اخیر به احتمال زیاد "پتر پوروشنکو"، اُلیگارش معروف اوکراینی پیروز خواهد شد اما او پس از تحلیف درخواهد یافت به دلیل آن که در پارلمان حزبی ندارد، با حزب "سرزمین پدری" در زمینه تصمیمات دولتی با مشکل روبرو خواهد شد. حزب سرزمین پدری به رهبری یولیا تیموشنکو، رقیب اصلی پروشنکو در انتخابات، بخش عمده‌ای از نمایندگان پارلمان را در دست دارد.

حقیقت دوم:

تیموشنکو در مقطعی در جریان تبلیغات انتخاباتی تهدید کرد اگر پروشنکو پیروز شود موج جدیدی از اعتراضات خیابانی را آغاز خواهد کرد. موانعی که در جریان دور قبلی اعتراضات ضد دولتی اوکراین در مرکز شهر کی‌یف برپا شدند هنوز برچیده نشده‌اند بنابراین همه زمینه‌های لازم برای آن که دور سوم اعتراضات میدان استقلال در کی‌یف آغاز شود، وجود دارد.

حقیقت سوم:

پروشنکو و تیموشنکو تنها دو کاندیدا از مجموع 21 کاندیدایی هستند که نامشان به برگه‌های رأی راه یافته است. 23 کاندیدای دیگر نیز شامل "سیت لرد دارت وادر" از کاندیداتوری در انتخابات محروم شدند. هفت کاندیدا در جریان تبلیغات انتخاباتی اعلام کردند از رقابت‌ها انصراف می‌دهند. بارزترین این کاندیداها "ویتالی کلیچکو" بوکسور معروف اوکراینی و یکی از سه چهره مخالف اصلی در اعتراضات اخیر است که نسبت به رسیدن به مقام شهرداری کی‌یف ابراز تمایل کرده است.

حقیقت چهارم:

در جریان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر اوکراین حملاتی علیه چند کاندیدا از جمله "اولگ تزارف"، سیاستمداری که ارتباط قدرتمندی با شرق دارد، صورت گرفت. تزارف توسط فعالان ملی‌گرا مورد ضرب و شتم قرار گرفت و یکی از چند نفری است که اعلام کردند تمایلی برای رسیدن به ریاست جمهوری ندارند.

حقیقت پنجم:

روز پنج‌شنبه گذشته با نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست جمهوری، نظامیان اوکراینی حملات خود به دو شهر شرقی دونتسک و لوگانسک را شدت بخشیدند. آلکساندر تورچینف، رییس جمهوری موقت اوکراین اظهار داشت مقامات این کشور به دنبال آن هستند که در این دو شهر صلح و آرامش برقرار کنند. با این وجود این روز یکی از خونین‌ترین روزها در درگیری‌های کیف با شبه نظامیان مسلح محلی بود.

حقیقت ششم:

دولت‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک اعلام کردند انتخابات ریاست جمهوری در مناطق مربوط به خود را با اخلال مواجه خواهند کرد. با این وجود کی‌یف گفته است که انتخابات در این مناطق را معتبر خواهد دانست. عملا انتخابات در این دو شهر حتی اگر تنها در یک حوزه رای گیری رخ دهد، معتبر دانسته خواهد شد. مقامات جدید کی‌یف لایحه انتخاباتی را اصلاح کرده و لزوم حضور حداقلی رای‌دهندگان در انتخابات را از آن حذف کردند.

حقیقت هفتم:

افرادی که کی‌یف آنها را "جدایی طلب" خوانده تنها کسانی نیستند که قصد رد نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر اوکراین را دارند. حزب کمونیست اوکراین به گفته یکی از قانونگذارانش، اقدام مشابهی را در دست بررسی دارد. چنین طرحی مرتبط با این حقیقت است که مقامات جدید اوکراین به دنبال غیرقانونی دانستن این حزب به دلیل آنچه که اقدامات جدایی‌طلبانه خوانده‌اند هستند. انتقاد این حزب از عملیات نظامی اوکراین در مناطق شرقی مورد خوشایند مقامات کی‌یف واقع نشد و آنها حتی همه قانونگذاران این حزب را از یک جلسه استماع پارلمان اخراج کردند. طی این جلسه قرار بود یک گزارش محرمانه درباره این عملیات‌ها قرائت شود. "پتر سیمونینکو"، رهبر حزب کمونیست اوکراین اعلام کرد که از رقابت‌های ریاست جمهوری کنار می‌کشد.

حقیقت هشتم:

اوکراین ورود خبرنگاران روسی به این کشور به منظور پوشش انتخابات ریاست جمهوری را ممنوع کرده است. پرسنل بخش‌های اسپانیایی و عربی شبکه راشاتودی و همچنین خبرنگاران شبکه VGTRK، روزنامه کومرسانت و همچنین یک شبکه رادیویی در مسکو از جمله خبرنگارانی بودند که از اوکراین اخراج شدند. سازمان های حقوق بشری و سازمان امنیت و همکاری اروپا از اوکراین به دلیل سرکوب آزادی بیان پس از کودتا در این کشور انتقاد کرده‌اند.

حقیقت نهم:

قرار است بیش از سه هزار و 600 ناظر خارجی از 19 کشور و 19 سازمان بین‌المللی بر انتخابات اوکراین نظارت کنند. مشخص نیست که چه تعداد از آنها بر فرآیند انتخابات در مناطق شرقی با توجه به اقدامات نظامی اخیر کی‌یف در این مناطق نظارت خواهند کرد. برای نخستین بار در تاریخ اوکراین روسیه هیچ ناظری را به این کشور نفرستاده است هرچند که برخی گرو‌های حقوق بشری واقع در روسیه گفته‌اند از راه دور بر رقابت‌های انتخاباتی اوکراین نظارت می‌کنند.

حقیقت دهم:

رهبران روسیه گفتند به اراده مردم اوکراین که در این انتخابات ابراز خواهد شد احترام گذاشته و با هرکسی که در اوکراین به عنوان رییس جمهور انتخاب شود همانگونه که مسکو با مقامات فعلی اوکراین همکاری دارد، همکاری می‌کنند. پیش‌تر ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه گفت، از نظر وی بخش عمده مقامات کی‌یف غیرمشروع بوده یا مشروعیت نسبی دارند.

انتهای پیام

کد N302310

وبگردی