آفتاب
کارشناس مسایل بین المللی:

جنگ در سوریه مذهبی نیست/ جنگ طلبان دروغ می گویند

جنگ در سوریه مذهبی نیست/ جنگ طلبان دروغ می گویند

تهران- ایرنا- یک کارشناس مسایل سیاسی و بین الملل تاکید کرد: جنگ درسوریه جنگ مذهب علیه مذهب نیست؛ اگر چه بعضی از طرف های عربی تلاش های بسیاری کردند که این جنگ را مذهبی و جنگ مذهب علیه مذهب جلوه دهند.

سعد الله زارعی عصر یکشنبه در اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی و در میزگرد بحران سوریه اظهار داشت: این ادعا که جنگ در کشور سوریه مذهبی است یک موضوع کاملا انحرافی است .

وی ادامه داد: آنچه که در سوریه در جریان است، نه تنها یک نزاع هدایت شده بلکه یک جنگ سیاسی علیه محور مقاومت است.

این کارشناس مسایل بین المللی افزود: بعضی از طرف های عربی تلاش های بسیاری کرده اند که این جنگ را مذهبی و جنگ مذهب علیه مذهب جلوه دهند اما این گونه نیست.

زارعی اظهار داشت: در همین راستا نمادسازی شد که برجسته ترین این نمادها حمله به قبور مطهر صحابه بزرگواری مانند جعفر بن ابی طالب بود، این درحالی بود که آنها با متهم کردن برخی از شیعیان حرمت صحابه را نادیده گرفتند.

وی با اشاره به وجود تناقض دراظهارات جنگ طلبان درسوریه گفت: عجیب است در یک جا برای دفاع از صحابه، فتنه مذهبی می ساختند و در جایی که بر دمیدن بر فتنه قبور صحابه ویرانه می شد سکوت می کردند که خود این مسئله یک دلیل آشکاری است که غیرمذهبی بودن نزاع در سوریه را برملا می کند.

این کارشناس مسایل بین الملل در رابطه با ماهیت دشمنان در سوریه گفت: اکثر کسانی که در سوریه علیه مردم و دولت این کشور می جنگند، حنفی هستند و این در حالی است که اکثر مردم سوریه نیز حنفی هستند اما باید توجه داشت که این جنگ درون مذهبی نیست.

زارعی ادامه داد: حنفی ها جنگ مذهبی ندارند، هر چند که اختلافات مذهبی در سوریه وجود دارد اما جنگ جریانات تروریستی است که با ثروت به میدان آمده اند.

وی گفت: در این صحنه کسانی دست به جنایات دست می زنند که خود را پیروی امام حنیفه معرفی می کنند در حالی که شاگردان برجسته ابوحنیفه به طور کلی نزاع بر سر مذهبی را ممنوع و حرام دانسته اند.

این کارشناس مسائل بین الملل در مورد تحولات سوریه گفت: چگونه رهبران مذهبی می توانند هزینه سالانه جنگ را که حدود 3 میلیارد دلار است، تامین کنند و آیا این پول ها از سوی کشورهای نفت خیزی مانند عربستان، قطر و کشورهای ثروتمند اروپایی مانند انگلیس که در بودجه خود برای آن پیش بینی کرده اند، نیست.

زارعی تصریح کرد: صدها کارگر کم درآمد از قفقاز به سوریه آمده اند و با درآمدی حدود 20 برابر درآمد خود در آنجا داشته اند دست به اقدامات تروریستی می زنند، این پولها از کجا می آید؟

وی اضافه کرد: آیا رهبران مذهبی توان تامین این حجم از پول را دارند؟ تمام اینها نشان می دهد که این اقدامات سیاسی است در حالی که آنها از مذهب سخن می گویند.

این کارشناس مسایل خاورمیانه خواستار دقت کارشناسان و صاحب نظران در مشکلات سوریه شد و اقدامات تروریستها در این کشور را مورد نکوهش قرار داد.

میزگرد بررسی تحولات سوریه یکی از پنل های تخصصی اجلاس بود که در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد.

سیام**7261**9254 ** 1552
کد N302307

وبگردی