آفتاب

افزایش انتقادها از ارتش انگلیس به دلیل جذب کودک‌سربازان

افزایش انتقادها از ارتش انگلیس به دلیل جذب کودک‌سربازان

وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد، از هر 10 سرباز جدید ارتش، یک تن کودک سرباز 16 ساله و از هر چهار تن بیش از یک تن نوجوان زیر 18 سال است که برای اعزام به جنگ بسیار جوان محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، این آمارها که در چند روز گذشته منتشر شده انتقادهای شدیدی را از ارتش انگلیس برای استفاده از کودک سربازها به همراه داشته است. ارتش انگلیس به دنبال مخالفت‌ها و اعتراض‌های شدید در خصوص استقرار کودک سربازهای 17 ساله در جنگ خلیج فارس در سال 1991 میلادی و کوزوو در سال 1999 میلادی قوانین خود را اصلاح و اعزام سربازهای زیر 18 سال را به عملیات‌هایی که احتمال مبارزه در آن وجود دارد، متوقف کرد.

علاوه بر این مسائل، مشخص شده که در پی خطاهای وزارت دفاع دست‌کم 20 سرباز 17 ساله در جنگ‌های افغانستان و عراق خدمت کرده‌اند.

منتقدان مدعی هستند، این آمار بدان معناست که انگلیس با استخدام کودک سربازها در کنار سرکوب‌گرترین رژیم‌های دنیا از جمله کره شمالی قرار دارد که به نوجوانان 16 ساله نیز اجازه خدمت در ارتش را می‌دهند. آن‌ها وزارت دفاع را به هدف‌گیری عمدی نوجوانان کم سن و سال که حتی حق شرکت در انتخابات را هم ندارند، برای تقویت سربازگیری متهم می‌کنند.

بیش از 1700 نوجوان در میان نیروهای مسلح وجود دارند که سن آن‌ها زیر سن تعیین شده برای شرکت در انتخابات است. براساس گزارش سالانه سال 2014 میلادی، اکثر آن‌ها 16 تا 17 سال هستند.

ریچارد کلارک، رئیس گروه کودک سربازان بین‌المللی گفت: انگلیس با به خدمت گرفتن نوجوانان 16 ساله، خود را از متحدان اصلی سیاسی و نظامی‌اش جدا و در عوض با کشورهایی همچون کره شمالی سیاست‌های مشترک پیشه کرده است. این‌ها کشورهایی نیستند که انگلیس به طور معمول قصد همکاری نظامی با آن‌ها را داشته باشد.

با وجود افزایش فشارهای بین‌المللی از سوی هیات‌های سازمان ملل همچون یونیسف، کمیته حقوق کودکان و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای کودکان و درگیری‌های مسلحانه که همگی موافق افزایش سن سربازی به 18 سال هستند، وزارت دفاع انگلیس همچنان به استخدام نوجوانان 16 ساله ادامه می‌دهد.

سخنگوی وزارت دفاع این نگرانی‌ها را بی‌معنا خوانده و گفت: گرفتن یک شغل در میان نیروهای مسلح مزایا و فرصت‌های بسیار خوبی را برای جوانان فراهم کرده و به آن‌ها مهارت‌های با ارزش زندگی را می‌آموزد. وزارت دفاع رویه‌هایی را پیش گرفته تا مطمئن شود که هیچ یک از افرادی که زیر 18 سال هستند، بدون اجازه کتبی و رسمی والدینشان به ارتش نمی‌پیوندند.

انتهای پیام

کد N302305

وبگردی