آفتاب

رییس جمهوری موقت مصر خواستار شرکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری شد

رییس جمهوری موقت مصر خواستار شرکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری شد

تهران - ایرنا - ˈعدلی منصورˈ رییس جمهوری موقت مصر روز یکشنبه ضمن درخواست از مردم این کشور برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری گفت که این انتخابات، آینده کشور را رقم خواهد زد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از قاهره، وی در یک نطق تلویزیونی همچنین درصدد برآمد به مصری ها تضمین دهد که نهادهای دولتی از جمله دفتر وی در انتخابات ریاست جمهوری که قرار است طی روزهای دوشنبه و سه شنبه (هفته جاری) برگزار شود، مداخله ای نخواهند کرد.

براساس این گزارش،ˈعبدالفتاح السیسیˈ فرمانده سابق ارتش مصر نامزدی است که بیشترین احتمال پیروزی در انتخابات ریاست جهوری را داراست. ˈحمدین صباحیˈ سیاستمدار چپگرای مصر تنها رقیب السیسی به شمار می رود.

السیسی هدایت کودتای نظامی سال گذشته را برعهده داشت که منجر به برکناری ˈمحمد مرسیˈ رییس جمهوری پیشین مصر و جانشینی منصور به جای وی شد.

السیسی از سال گذشته از حمایت رسانه های دولتی و خصوصی مصر برخوردار شده است.

دولت تحت حمایت ارتش که وی آن را از زمان برکناری مرسی منصوب کرد، اقدامات سرکوبگرانه ای را علیه گروه اخوان المسلمین انجام داده و دستور بازداشت هزاران نفر و کشتن صدها نفر را صادر کرده است.

السیسی ظاهرا به دلایل امنیتی، خیابان ها را برای مبارزات انتخاباتی اش انتخاب نکرده و فعالیت خود را به مصاحبه های تلویزیونی و جلساتی با گروه های علاقمند به وی محدود کرده است.

از سوی دیگر، صباحی خود را به عنوان ˈنامزد انقلابˈ معرفی کرده است که به قیام مردمی سال 2011 در مصر اشاره دارد که منجر به سرنگونی حکومت ˈحسنی مبارکˈ شد.

خبر دیگری از مصر حاکی است که ˈشادی المنیعیˈ سرکرده گروهی الهام گرفته از القاعده موسوم به ˈانصار بیت المقدسˈ بر اثر انفجار یک بمب کنار جاده ای در شبه جزیره سینا کشته شده است.

مقام های امنیتی مصر با اعلام این خبر گفتند که پدر این شبه نظامی نیز بر اثر انفجار بمب دست خود را از دست داده است.

این در حالی است که گروه انصار بیت المقدس امروز (یکشنبه) با صدور بیانیه ای، ادعای مقام های مصری در مورد کشته شدن شادی المنیعی و سه نفر از دستیارانش را رد کرد.

انصار بیت المقدس همچنین ضمن تکذیب این خبر که المنیعی سرکرده این گروه است، به قبایل محلی اعلام کرد که تنها افرادی را هدف قرار می دهد که با ارتش مصر همکاری کنند.

مترجمام**9109**5981
کد N302128

وبگردی