آفتاب

نیویورک تایمز: امیدواری مردم اوکراین به آغاز دوران جدید در این کشور

نیویورک تایمز: امیدواری مردم اوکراین به آغاز دوران جدید در این کشور

تهران-ایرنا- روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که اوکراینی در حالی امروز به پای صندوق های رای گیری رفته اند که امید دارند دوران جدیدی در کشورشان آغاز شود.

در گزارش روز یکشنبه این روزنامه آمریکایی آمده است: مردم اوکراین امروز در حالی به سوی صندوق های رای گیری رفتند که می خواهند فردی را به جای ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری سابق که به دنبال اعتراض های اخیر دولتش سرنگون شد، انتخاب کنند. نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد که پترو پروشنکو میلیاردر حامی غرب برتری در برابر دیگر رقبا از جمله یولیا تیموشنکو نخست وزیر اسبق این کشور دارد. توجهات به این مساله جلب است که آیا پروشنکو می تواند در دور اول بیش از 50 درصد آراء را از آن خود کند تا دور دوم این انتخابات برگزار نشود.

برخی معتقدند که اگر انتخابات اوکراین به دور دوم کشیده شود بلاتکلیقی سیاسی در اوکراین طولانی تر خواهد شد و این می تواند ضربه بیشتر به این کشور وارد کند.

به رغم موانع در شرق اوکراین برای رای گیری، ناظران بین المللی اعلام کردند که انتظار دارند شمار خوبی از مردم اوکراین در مناطق دیگر در این انتخابات شرکت کنند.

در شهر کی یف صف های طویلی برای انداختن رای تشکیل شده است و رای دهندگان به طور کلی اعلام کردند که لازم است دوران جدیدی در تاریخ اوکراین با رهبری جدید آغاز شود. در این راستا برخی دیگر نیز ابراز ناامیدی کرده اند.

برخی از حامیان پروشنکو اعلام کردند که به این دلیل به او رای می دهند چون امیدوارند که وی فردی متفاوت از رهبران قبلی اوکراین باشد.

یکی از رای دهندگان به نام ماریا که با همسرش برای رای دادن به یکی از حوزه ها آمده بود، گفت: همه چیز به شهروندان اوکراینی بستگی دارد. همیشه باید برای کشور مادری است فداکاری کرد. باید تغییراتی در اوکراین ایجاد شود.

شکی وجود ندارد که در اعتراض های اخیر در اوکراین شماری به دلایل مختلف قربانی شده اند. بیش از 100 تن از جمله شماری از معترضان و نیروهای پلیس طی درگیری های کی یف کشته شدند. تنش های اوکراین معادلات میان غرب و روسیه را نیز بر هم زده و تنش هایی را ایجاد کرده است.

دولت موقت اوکراین به رهبری آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر این کشور گام هایی را در جهت نهایی کردن توافق نامه ایی که ویکتور یانوکوویچ از امضای آن امتناع کرده بود، برداشته است و بسیاری از رای دهندگان اوکراین اعلام کردند که مشتاق اند مشاهده کنند که کشورشان به حرکت در راستای پیوستن به اتحادیه اروپا ادامه می دهد.

ایلیا دانکو 31 ساله یکی دیگر از رای دهندگان اوکراین پس از رای دادن گفت که وی به پروشنکو رای داده است به این امید که با پیروزی در دور اول و برگزار نکردن دور دوم، اوضاع سیاسی در این کشور آرام شود.

وی گفت: تمایل دارم بهترین را از میان بدترین ها انتخاب کنم. ما شاهد تنش های شدیدی در برخی از مناطق اوکراین هستیم. فکر می کنم این مهم است که اوضاع آرام شود و هر چه سریعتر تنش ها پایان یابد. شکی ندارم که اوکراین باید در راستای پیوستن به اروپا حرکت می کند.

این شهروند اوکراین افزود: سالهاست که اوکراین را با کشوری مانند لهستان مقایسه می کنم چون ما از 15 سال پیش هر دو از یک نقطه روند رو به جلو را آغاز کردند. اکنون زمانیکه به شهرهای لهستان همچون ورشو و وارکو می روم شاهد یک کشور اروپایی هستم. کشوری که از لحاظ اقتصادی توسعه یافته است اما مشکل اصلی اوکراین فساد است. این پدیده در مسیر جریان عادی تحول و توسعه مانع ایجاد کرده است.

مساله دیگر در مورد انتخابات اوکراین موضوع مشروعیت دادن رهبران کشورها به این انتخابات است که باید دید آیا روسیه نتایج این انتخابات را خواهد پذیرفت. ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روز گذشته گفت: ما به هر انتخاباتی ک مردم اوکراین کنند احترام می گذاریم.

با این حال پوتین گفت که وی همچنان یانوکوویچ را رییس جمهوری مشروع اوکراین می داند.

در حالی انتخابات اوکراین برگزار می شود که خشونت ها و درگیری ها در برخی نقاط این کشور ادامه داشته است. پیش از این شبه نظامیان جدایی طلب در این کشور اعلام کرده بودند هر کاری می کنند تا در روند برگزاری این انتخابات اختلال ایجاد کنند. براساس گزارش ها روز یکشنبه یک پنجم از 2500 مرکز رای گیری در منطقه دونتسک باز شد.

سرگئی 42 ساله یکی از شهروندان اوکراینی در منطقه دونتسک گفت: من بسیار ناراحت هستم. من شهروند اوکراین هستم. می خواهم رای بدهم اما آنها اجازه نمی دهند.

ناظران محلی اعلام کردند که در منطقه ماریوپول نیز تقریبا تمامی حوزه های رای گیری باز هستند.

مترجمام**9234**1010
کد N302111

وبگردی