آفتاب

توضیحات معاون وزیر خارجه درباره دیدارش با خالد مشعل

توضیحات معاون وزیر خارجه درباره دیدارش با خالد مشعل

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش ایسنا درباره دیدارش با خالد مشعل در دوحه، گفت: در سفر به دوحه حرف‌هایی از آقای خالد مشعل شنیدیم که برخی از ابهامات درباره اختلاف دیدگاه‌ها درباره سوریه را برطرف می‌کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه در حاشیه نشست "ایران و مدیریت بحران‌های خاورمیانه" در جمع خبرنگاران درباره سفر هیاتی پارلمانی از ایران در زمان برگزاری انتخابات سوریه به این کشور، گفت: هیات پارلمانی ایران در زمان برگزاری انتخابات مانند سایر کشورهایی که از پارلمان نمایندگانی اعزام می‌کنند به دمشق سفر خواهد کرد.

او در واکنش به اقدام احمد جربا، رییس ائتلاف مخالفان سوریه مبنی بر دیدار با جمعی از منافقین در پاریس، گفت: احمد جربا شخصیت بسیار ضعیفی از نظر سیاسی است. وقتی که وی چنین تشخیص سیاسی را ندارد که در سطوح خارجی با چه طرف‌هایی ملاقات کند قطعا برای آینده سوریه نامناسب‌ترین عنصر به حساب می‌آید. در عین حال منافقین گروهی مرده و فراموش شده در ایران هستند که به هیچ وجه نمی‌توانند با پرونده سوریه خود را احیا کنند در عین حال معتقدیم این اقدام جربا به عنوان خاتمه پرونده او به عنوان یک معارض در سوریه است و خطای بسیار اساسی در این رابطه مرتکب شد و منافقین هم نمی‌توانند برای خود فرصت جدیدی با این اقدام فراهم کنند.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه هم‌چنین درباره دیدارش با خالد مشعل در قطر نیز گفت:‌ در این دیدار گفت‌وگوی مفید و سازنده‌ای داشتیم که آقای خالد مشعل دیدگاه‌های خود را راجع به تحولات منطقه بیان کرد از جمله در ارتباط با موضوع سوریه برخی ابهاماتی که نسبت به مواضع حماس و آقای خالد مشعل درباره تحولات سوریه در گذشته مطرح شده بود را ایشان توضیح دادند و به صراحت اعلام کردند که از تلاش‌های سوریه و شخص بشار اسد و حمایت‌هایی که همواره از مقاومت و گروه‌های فلسطینی دارد تشکر می‌کند.

امیرعبداللهیان افزود: تصور می‌کنم در روزهای آینده شاهد مواضع دقیق آقای خالد مشعل راجع به تحولات سوریه خواهیم بود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا خالد مشعل سفری به تهران خواهد داشت؟ گفت: سفر خالد مشعل به تهران انجام خواهد شد اما زمان آن هنوز قطعی نشده است.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه درباره دیدارش با مقامات یمنی و پیگیری وضعیت دیپلمات ایرانی ربوده شده در این کشور نیز گفت: در گفت‌وگوهایی که با مقامات یمنی انجام دادیم اعلام کردند که یکی از عوامل ترور شهید اسدی را بازداشت کرده‌اند و به اطلاعات ارزشمندی در این باره رسیده‌اند. درباره وضعیت آقای نیکبخت نیز از گزارش‌هایی که بخش‌های مربوط یمن در این باره به ما ارائه کردند نشان می‌دهد ایشان در سلامت کامل است و ما بسیار خوش‌بین شده‌ایم که در آینده نزدیک شاهد آزادی وی باشیم.

عبداللهیان درباره اخبار منتشر شده در رابطه با سفرش به عربستان نیز گفت:‌ تنظیم سفر و گفت‌وگو بین مقامات دو کشور در دستور کار است.

وی در عین حال گفت که درباره سفرش به جده هنوز تاریخی در دستور کار نیست اما برای برگزاری نشست وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از ایران دعوت شده است و دعوت رسمی از آقای ظریف صورت گرفته که در حال بررسی و تنظیم سفر یکی از مقامات وزارت خارجه یا آقای ظریف برای شرکت در نشست این سازمان هستیم اما سفر دوجانبه هم‌چنان در دستور کار است.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه درباره این که گفته بود که برخی کشورها درباره بازگشت اموال بلوکه شده ایران ایفای نقش کرده‌اند نیز توضیح داد: در حوزه کشورهای خلیج‌فارس با توجه به توافقی که برای بازگشت برخی از دارایی‌های بلوکه شده ایران (4.2 میلیارد دلار) صورت گرفت سیستم‌های بانکی این کشورها اقداماتی انجام داده‌اند و بخشی از وجوه از طریق سیستم بانکی این کشورها به بانک مرکزی ایران تحویل داده شده است.

عبداللهیان در پایان گفت که هیات پارلمانی ایران در آستانه برگزاری انتخابات به دمشق سفر می‌کند و در زمان برگزاری انتخابات و شمارش آراء در این کشور حضور دارند.

انتهای پیام

کد N301982

وبگردی