آفتاب

نخست وزیرلبنان:آزادسازی جنوب را معادله ارتش، ملت و مقاومت رقم زد

نخست وزیرلبنان:آزادسازی جنوب را معادله ارتش، ملت و مقاومت رقم زد

بیروت - ایرنا - « تمام سلام » نخست وزیر لبنان روز یکشنبه به مناسبت چهاردهمین سالروز گرامیداشت « مقاومت و آزادسازی» بیانیه ای صادر و تاکید کرد که در سال 2000 و در چنین روزی ملت ، ارتش و مقاومت با خلق یک پیروزی استثنایی و باشکوه، دشمن اسراییلی را شکست داده و جنوب لبنان را آزاد کردند.

به گزارش ایرنا، تمام سلام که دولتش از امروز اختیارات رییس جمهوری لبنان را برعهده گرفته است، تصریح کرد: در 25 ماه مه 2000 میلادی آخرین سرباز ارتش اسراییل از جنوب و بقاع غربی خارج شد تا خاک لبنان بعداز سال ها از اشغال آزاد شود.

نخست وزیر لبنان در حالی بر معادله ملت ، ارتش و مقاومت تاکید می کند که « میشل سلیمان» رییس جمهوری سابق لبنان در آخرین ماه های زمامداری خود این معادله را چوبی و سست خواند و گفت که باید این معادله کنار گذاشته شود.

این موضع سلیمان با واکنش شدید حزب الله و همپیمانان سیاسی آن و بخش وسیعی از مردم لبنان مواجه و حتی موجب شد روابط حزب الله و میشل سلیمان تیره شود.

روز 25 ماه مه سال 2000 میلادی صهیونیست ها از خاک لبنان توسط نیروهای مقاومت این کشور اخراج شدند و بخش های عظیمی از سرزمین های اشغالی لبنان آزاد شد و از 14 سال قبل تاکنون همزمان با این روز در لبنان به عنوان عید مقاومت و پیروزی جشن گرفته می شود.

همچنان کشتزارهای شبعا ، بلندی های کفرشوبا و بخش لبنانی روستای الغجر در اشغال صهیونیست ها قرار دارد.

نخست وزیر لبنان در این بیانیه تصریح کرده است: این تصویر شفاف و درخشان همواره پیش روی ما قرار دارد و سالروز آن را که الگویی از وحدت مردم لبنان در رویارویی با دشمن و تجسم اهتمام صادقانه گروه های سیاسی به ارتش و مقاومت است ، جشن می گیریم.

وی در این بیانیه آورده است: این خاطره عزیز همواره در قلب و جان همه لبنانی ها موج می زند و اما امروز 25 ماه مه 2014 لبنان در شرایطی حساس بسر می برد و نمایندگان مجلس نتوانسته اند رییس جمهوری جدید را در مهلت قانونی انتخاب کنند و این وضعیت همه ما را به یک توافق سیاسی در سریعترین زمان ممکن برای انتخاب رییس جمهوری فرامی خواند و حتی امروز بهتر از فرداست.

نخست وزیر لبنان خاطرنشان کرده است که پازل آزادسازی جنوب لبنان تکمیل نمی شود مگر اینکه امروز امنیت و آرامش حاکم باشد و لبنان در میان بحران های منطقه حفظ بماند و تقویت شود.

وی می افزاید : شادی آزادسازی جنوب تکمیل نمی شود مگر اینکه خون دموکراتیک در رگ های همه موسسات لبنان جاری شود و این مهم تحقق نمی یابد مگر اینکه انتخابات ریاست جمهوری و مجلس نمایندگان برگزار شود و نهضت ملی که لبنانی ها چندین دهه است که منتظر آن می باشند، رخ دهد.

تمام سلام اظهار داشت: امروز چشم به آنچه تحقق یافته و چشم به آرزوها و خواسته های داریم و با هم تا رسیدن به موفقیت تلاش می کنیم و از فلش قطب نمای منافع ملی دور نمی شویم.

نخست وزیر لبنان تاکید کرد: دولت لبنان مسئولیت امانتی را که از امروز براساس قانون اساسی بر دوش آن گذاشته شده است ، تحمل خواهد کرد و به حمایت گسترده ملی و تمایل همگان برای تکمیل آزادسازی با ساختن و تقویت کشور اطمینان و اعتماد داریم.

دوره 6 ساله « میشل سلیمان» دوازدهمین رییس جمهوری لبنان در میان فراز و فرودها بویژه پیامدهای بحران در کشورهمسایه سوریه پایان یافت.

لبنان از اولین دقیقه امروز (یکشنبه) 25 ماه مه 2014( 4 خرداد ماه 1393) وارد خلاء سیاسی شد و با پایان دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان طبق قانون اساسی این کشور،اواکنون به باشگاه رییسان جمهوری سابق لبنان پیوسته است.

دوره دوازدهمین رییس جمهوری لبنان که با خروج سلیمان از کاخ ریاست جمهوری ( بعبدا) عملی شد در حالی است که کرسی ریاست جمهوری این کشور از امروز خالی است تا نمایندگان پارلمان لبنان، سیزدهمین رییس جمهورلبنان را برگزینند.

از امروز تا روزی که جایگزین میشل سلیمان انتخاب شود تمام صلاحیت ها و اختیارات رییس جمهوری به هیات دولت لبنان منتقل و جلسات دولت برخلاف گذشته در کاخ نخست وزیری و زیر نظر « تمام سلام» تشکیل خواهد شد.

ناظران دوره سختی را برای لبنان پیش بینی کرده اند اما همه امیدوارند که با خویشتنداری گروه های سیاسی و احساس مسئولیت و ادامه کار دولت ومجلس باردیگر ناامنی ها ونابسامانی ها به این کشوربازنگردد و دشمنان طمعکار نخواهند از این فرصت برای تحمیل مصائب و مشکلات بیشتر به لبنان سوء استفاده کنند.

نمایندگان مجلس لبنان 5 بار تلاش کردند درمهلت قانونی با تشکیل جلسه، سیزدهمین رییس جمهوری را انتخاب کنند اما به دلیل اینکه نتوانستند در خصوص یک نامزد به توافق برسند، در تحقق این ماموریت خود ناکام ماندند و « نبیه بری» رییس مجلس لبنان اعلام کرده که جلسه پارلمان متفوح است و هر لحظه که نمایندگان به توافق برسند، رییس جمهوری جدید انتخاب خواهد شد.

خاورم ** 1324
کد N301769

وبگردی