آفتاب
آیت‌الله وحید خراسانی:

توهین و لعن علنی مذاهب دیگر جایز نیست

توهین و لعن علنی مذاهب دیگر جایز نیست

دستور خود ائمه(ع) بر خلاف لعن علنی مذاهب دیگر است/دین اسلام و رفتار پیامبر(ص) و امام علی(ع) جایی برای حرکت های تکفیری باقی نمی گذارد.

ایلنا: آیت الله وحید خراسانی با تأکید بر این که توهین به مقدسات مذاهب جایز نیست، گفت: سب و لعن علنی جایز نیست و دستور خود ائمه(ع) بر خلاف این است.

به گزارش ایلنا، آیت الله وحید خراسانی در دیدار آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که دین اسلام، دین رحمت و رسول اسلام، رسول رحمت است، اظهار داشت: این دین، آن رفتار پیغمبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) جایی برای حرکت‏های تکفیری و این تندی‏ها باقی نمی گذارد.

وی با بیان این که فقاهت در این گونه جریانها از بین رفته است، گفت: سب و لعن علنی جایز نیست و دستور خود ائمه(ع) بر خلاف این است.

این مرجع تقلید با بیان این که در روایات دو مطلب آمده، یکی نفی و دیگری اثبات، ادامه داد: نفی این که نباید با اتباع مذاهب دیگر دشمنی کرد و به مقدسات آنها توهین نمود و لعن و سبّ بزرگان آنها جایز نیست، زیرا موجب دور کردن آنها از اهل بیت(ع) و معارف آنها می‏شود؛ دیگر این که فرمودند؛ در نمازهای جماعت آنها شرکت و به آنها محبت کنید، از مرضای آنها عیادت و سخنان و معارف ما را برای آنها بیان کنید.

آیت الله وحید خراسانی ضمن استقبال از هدف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در خصوص شناسایی و ایجاد تشکل سادات شیعه و اهل سنت گفت: این قضیه بسیار حائز اهمیت است؛ سیادت اگر فهمیده شود از اسباب تقویت و ترویج دین است.

این مرجع تقلید افزود: هم سادات و هم اولادی که از سوی مادر منتسب هستند بلا اشکال به حکم کتاب و سنت هم اولادند، منتهی در رسیدن خمس بین سید مرتضی و بقیه اختلاف هست که موضوع در خمس، هاشمی است و این در اولاد منتسب از مادر صدق نمی‏کند.

کد N301727

وبگردی