آفتاب
یک مقام مسئول:

امسال چهار نقشه مخاطرات کشور تهیه می شود

امسال چهار نقشه مخاطرات کشور تهیه می شود

تهران - ایرنا - معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امسال چهار برگ نقشه مخاطرات در مقیاس یک میلیونیم برای کل کشور تهیه خواهد شد.

گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان یادشده حاکی است، جلیل قلمقاش از لرزه خیزی همراه با اطلاعات کامل و به روز از گسل های فعال، نقشه پهنه بندی خطر سیلاب، نقشه پهنه بندی خطر زمین لغزش و همچنین نقشه پهنه بندی خطر فرونشست زمین به عنوان مشخصه این نقشه ها یاد کرد.

وی افزود: تاکنون نقشه های مناسبی برای معرفی انواع مخاطرات طبیعی در بخش های مختلف کشور وجود نداشت و این سازمان به منظور پهنه بندی مناطق مختلف کشور، تصمیم به تهیه این نقشه ها گرفت.

قلمقاش تصریح کرد: مسوولان استانی و محلی برای شناسایی، برنامه ریزی و تصمیم گیری به نقشه های پایه نیاز دارند و بنابراین شناخت کافی از کانونهای خطر در مناطق مختلف، موجب می شود طرح های عمرانی با آگاهی دقیق به مورد اجرا گذاشته شود.

معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: ایران در منطقه ای پرمخاطره قرار دارد و با پهنه بندی کشور و تهیه نقشه های ملی مخاطرات موجب می شود مناطق پرخطر نسبت به سایر نقاط مورد توجه قرار گیرد.

قلمقاش تاکید کرد: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور برنامه مطالعاتی آینده خود را بر روی مناطق پرخطر متمرکز خواهد کرد.

وی اضافه کرد: مسئولان کشوری و استانی به کمک این نقشه ها در برنامه ریزی و تخصیص بودجه های مختلف برای مخاطرات در استان ها با شناخت بهتری براساس مناطق جغرافیایی، جمعیت، تعدد و شدت بروز مخاطرات در هر استان عمل خواهند کرد.

قلمقاش گفت: نقشه های ملی مخاطرات کشور نشان می دهند، هر یک از مناطق کشور در معرض بروز کدامیک از مخاطره های طبیعی مانند سیلاب، زمین لغزش، فرونشست و زمین لرزه قرار دارند.

اقتصام(1)1559**1558
کد N301601

وبگردی