آفتاب

سهم جریان های سیاسی مجلس از هیات رییسه قوه مقننه

سهم جریان های سیاسی مجلس از هیات رییسه قوه مقننه

تهران - ایرنا- رقابت فراکسیون های سیاسی مجلس شورای اسلامی برای کسب کرسی های بیشتر در هیات رییسه قوه مقننه به دو تغییر منتهی شد، یک نماینده حامی و یک نماینده منتقد دولت یازدهم به هیات رییسه راه یافتند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، دو فراکسیون «اصولگرایان رهروان ولایت» و «اصولگرایان» مجلس در هفته های اخیر رایزنی های فشرده ای را برای ترکیب هیات رییسه مجلس در سال سوم قانون گذاری مجلس نهم آغاز کرده بودند.

نتیجه این رایزنی ها در شامگاه سوم خرداد مشخص شد که هر یک از این فراکسیون ها، فهرست نهایی نامزدهای مورد نظر خود برای راهیابی به هیات رییسه را معین کردند.

هرچند علی لاریجانی، محمدحسن ابوترابی فرد دو گزینه مشترک هر دو فراکسیون برای سمت رییس و نایب رییس اول مجلس بود اما در انتخاب نایب رییس دوم، فراکسیون رهروان ولایت محمدرضا باهنر را برگزید و فراکسیون اصولگرایان به الیاس نادران رای داد.

با این حال همان گونه که ناظران سیاسی و پارلمانی پیش بینی می کردند، عمده اختلاف نظرهای این دو فراکسیون به ترکیب دبیران و ناظران هیات رییسه مربوط می شد.

رهروانی ها محمد آشوری تازیانی، سیدشریف حسینی، بهروز نعمتی و محمدقسیم عثمانی را برای اعضای ناظر هیات رییسه نامزد کردند اما نظر فراکسیون اصولگرایان مجلس بر انتخاب محسن علیمردانی، کمال علیپور و احمد امیرآبادی بود.

برای انتخاب دبیران هیات رییسه نیز فراکسیون رهروان ولایت محمدحسین فرهنگی، حسین سبحانی نیا، جواد هروی، جواد جهانگیرزاده را نامزد کرد و فراکسیون اصولگرایان محمد دهقان، مهرداد بذرپاش، اسماعیل کوثری، ضرغام صادقی و امیرحسین قاضی زاده هاشمی را در بوته رای نمایندگان قرار داد.

با رای گیری در صحن مجلس سیدشریف حسینی، محمد آشوری و بهروز نعمتی هر سه گزینه رهروان ولایت به هیات رییسه راه یافتند اما بیشترین تغییر سطح دبیران هیات رییسه بود.

ضرغام صادقی، محمدحسین فرهنگی، مهرداد بذرپاش، محمد دهقان، علیرضا منادی، حسین سبحانی نیا 6 نماینده ای بودند که به عنوان دبیر انتخاب شدند و بر این اساس سه دبیر از رهروانی ها و سه دبیر از اصولگرایان به هیات رییسه راه یافتند.

با این حال، خط کشی های هیات رییسه و سهم هر کدام از جریان های سیاسی حاکم در مجلس بیش از گذشته مشخص شد زیرا به جز رییس و نایب رییس اول مجلس که گزینه مشترک هر دو فراکسیون بود، 6 عضو هیات رییسه به طور مشخص از فهرست فراکسیون رهروان ولایت به هیات رییسه راه یافتند و سهم فراکسیون رقیب سه نماینده بود و یک نماینده (منادی) نیز بی آنکه سهمی در دو فهرست داشته باشد، با رای نمایندگان به هیات رییسه راه یافت.



** لاریجانی در رتبه سوم تکیه بر صندلی مجلس

نکته قابل توجه دیگر در انتخابات امروز مجلس، انتخاب لاریجانی برای هفتمین سال متوالی به عنوان رییس قوه مقننه بود؛ لاریجانی که نمایندگی مردم قم را در مجلس بر عهده دارد، از مجلس هشتم تاکنون ریاست نهاد قانونگذاری کشور را بر عهده دارد.

از ابتدای تشکیل مجلس شورای اسلامی، تاکنون ادوار مختلف مجلس روسای متعددی را تجربه کرده است اما در مجموع آیت الله هاشمی رفسنجانی با 10 سال ریاست مجلس پیشتاز سکانداری قوه مقننه است و حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری با هشت سال ریاست بر مجلس، در رتبه دوم قرار دارد.

محمدحسن ابوترابی فرد و محمدرضا باهنر که از دوره هفتم مجلس تاکنون از گزینه های نواب رییس مجلس بوده اند نیز همین وضعیت را دارند؛ باهنر و ابوترابی فرد هر کدام تاکنون 10 سال نایب رییس مجلس بوده اند، گاهی نایب رییس اول و گاهی نایب رییس دوم.



** آیا موازنه به نفع منتقدان دولت تغییر کرد؟

نگاهی به ترکیب هیات رییسه مجلس در دو سال گذشته و مقایسه آن با انتخابات جدید آن نشان می دهد که فراکسیون اصولگرایان مجلس توانسته است سهم بیشتری از هیات رییسه مجلس بگیرد.

در دو سال گذشته ترکیب هیات رییسه مجلس در سطح دبیران تغییرات جزیی داشت اما هر بار یک رهروانی جایگزین یک عضو دیگر فراکسیون رهروان ولایت شده بود که می توان به جایگزینی «شاهین محمدصادقی» به جای «جواد جهانگیرزاده» اشاره کرد.

هرچند فراکسیون رهروان ولایت تلاش می کرد تا اکثریت مطلق هیات رییسه را در سال سوم فعالیت مجلس نهم همچنان در اختیار بگیرد اما در نهایت این بار اصولگرایان بودند که توانستند «مهرداد بذرپاش» از منتقدان دولت یازدهم را جایگزین یک عضو رهروان ولایت (محمدصادقی) در هیات رییسه کنند.

با وجود این تغییرات، موازنه در هیات رییسه مجلس همچنان به نفع فراکسیون رهروان ولایت است و آنان به دلیل آنکه اکثریت مجلس را در اختیار دارند، این بار نیز توانسته اند اعضای بیشتری را در هیات رییسه جای دهند.

تاثیر این تغییرات بر هیات رییسه مجلس که از آن به عنوان مرکز فرماندهی نهاد قانونگذاری کشور و تعامل آن با قوای مجریه و مقننه یاد می شود، نیازمند زمان است تا مشخص شود دو عضو جدید هیات رییسه که یکی در مقام حمایت و دیگری در مقام نقد دولت فعال هستند، تا چه میزان بر فرآیند تصمیم گیری ها تاثیر خواهند داشت.

سیام**2025**1336
کد N301412

وبگردی