آفتاب

احمدزاده: عدالت اجتماعی السیسی بازسازی میراث مبارک است

احمدزاده: عدالت اجتماعی السیسی بازسازی میراث مبارک است

یکی کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: السیسی به عنوان نماینده‌ی تام الاختیار ارتش و نهادهای امنیتی مصر با شعار عدالت اجتماعی درصدد است حاکمیت و اقتدار زمان مبارک را بازسازی کند.

داود احمدزاده در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست جمهوری مصر به وضعیت این کشور پس از برکناری مرسی تا امروز پرداخت و خاطر نشان کرد: این انتخابات می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ این کشور محسوب شود.

وی ادامه داد: اسلامگرایان حدود یک سال در عرصه‌ی قدرت مصر بودند و سیاست خارجی کشور را در دست داشتند ولی پس از کودتای سفید ارتش هم اینک در آستانه حذف کامل سیاسی از جامعه مصر قرار گرفته‌اند.

احمدزاده با بیان این که عبدالفتاح السیسی به عنوان نماینده‌ی تام الاختیار ارتش مصر شناخته می‌شود گفت: او به عنوان نماینده‌ی تام الاختیار ارتش و نهادهای امنیتی مصر و به پشتوانه سرمایه‌داران و میراث‌داران دوران مبارک درصدد است تا حاکمیت و اقتدار زمان مبارک را بازسازی کند و در این مسیر از حمایت‌های کشورهای منطقه نیز بی بهره نبوده است.

وی با اشاره به نقش عربستان سعودی در مصر خاطر نشان کرد: عربستان سعودی اصلی‌ترین حامی نهاد نظامی مصر در مقابل اسلامگرایان است. عربستان در دوران ناتمام انقلاب مصر تلاش کرد به نوعی با مداخله‌ای که در عرصه‌ی سیاسی مصر انجام داد جای پایی برای خود ایجاد کند و در نهایت تلاش‌هایش منجر به ورود جریان خزنده‌ای به نام سلفی‌ها در حوزه داخلی مصر شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که تندروی‌های سلفی‌ها در مصر باعث شد از اسلامگرایان معتدل چهره‌ای خشن در افکار عمومی نقش ببندد، گفت: یکی از نقاط ضعف جریان اسلامگرا و مکتب ارشادی این است که اجازه دادند گروه‌های تندرو در لایه زیرین قدرت نفوذ یابند و در نهایت حاکمیت را با چالشی جدی مواجه کنند.

وی ادامه داد: سلفی‌های تکفیری که در قالب حزب نور در مصر قدرت گرفتند از حمایت کامل عربستان برخوردار بودند و به محض ایجاد چالش اساسی میان اسلامگرایان و غیر اسلامگرایان در این کشور تلاش کردند خود را از دایره حاکمیت جدا کرده و به نوعی منتقد دولت مرسی شدند و پس از کودتا سلفی‌ها به عنوان چهره‌ بارز جریان اسلامگرا به مردم شناسانده شدند و تلاش شد تا بگویند جریان اسلامگرا نه تنها حذف نشدند بلکه با دولت نظامی هم همکاری می‌کنند، ولی در پشت پرده این شد که اسلامگراهای حقیقی به نوعی از چرخه حذف بشوند.

احمدزاده بی‌کفایتی رهبران اسلامگرای مصر و شخص مرسی را یکی از مهمترین علل ریزش نیروهای اخوان المسلمین دانست و افزود: آنها گمان می‌کردند قادر هستند تمام نهادهای حکومتی از جمله قوه قضاییه و نهادهای امنیتی را به دست بگیرند اما آنها تکثر فرهنگی موجود در مصر را نادیده گرفتند و این امر باعث بروز چالش‌ها و نارضایتی‌های داخلی از حکومت اسلامگرایان شد و علاوه بر سردرگمی مردم، خود اسلامگرایان نیز با ریزش نیروهای مدنی در مقابل نظامی‌ها مواجه شدند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: به عقیده من نتایج این دوره از انتخابات ریاست جمهوری مصر از پیش تعیین شده و در همین راستا نهاد نظامی تمام قدرت را در مصر به دست گرفته است و از طرف دیگر کشورهای ثروتمند عرب منطقه مانند عربستان، امارات و کویت نیز از حکومت السیسی حمایت می کنند و دولت آمریکا هم علی رغم ژست حقوق بشری و داعیه دموکراسی‌خواهی در پشت پرده امکان سازش با نهاد نظامی مصر را دارد و در همین راستا، دولت‌های آمریکا سالیانه مبلغی در حدود دو میلیارد دلار برای ساختار ارتش به مصر کمک می‌کردند تا از این طریق حیاط نهاد نظامی در این کشور حفظ شود.

وی با اشاره به سیاست‌های السیسی در برابر روسیه و آمریکا اظهار کرد: السیسی قصد دارد با نزدیک شدن به روس‌ها به نوعی از آمریکایی‌ها زهر چشم بگیرد که در صورت قطع همکاری هایشان با مصر، آنها شریک روس‌ها خواهند شد ولی باز هم روابط راهبردی مصر و آمریکا همچنان ادامه خواهد داشت. زیرا السیسی همچنان معتقد به حفظ قرارداد کمپ دیوید و متعهد به پیمانهای قبلی مصر با آمریکاست.

احمدزاده با تاکید بر این که رقیب جدی برای السیسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر وجود ندارد افزود: حمدین صباحی با وجود برخورداری از سابقه‌ی انقلابی و عضویت در جریان چپ نامه‌ی توانمندی تصدی ریاست جمهوری و غلبه ر نهاد ریاست جمهوری را ندارد.

وی گفت: ملت مصر از مطالبات مدنی خود عقب نشینی کرده‌اند و به دنبال امنیت و ثبات هستند که السیسی در غالب شعارهای انتخاباتی خود به آنها اشاره دارند، هستند. زیرا السیسی عنوان می‌کند که عدالت اجتماعی بر آزادی‌های مدنی برتری دارد و این شعار می‌تواند در جامعه طوفان‌زده مصر کار ساز باشد و از سوی دیگر ترس ملت مصر از دیکتاتوری فرو ریخته و اگر السیسی با این شعارها رئیس جمهور بشود برای ادامه راه قطعا با مشکل روبرو خواهد شد.

این کارشناس مسائل بین الملل در رابطه با روابط مصر و عربستان و چگونگی ادامه‌ی این روند پس از انتخابات گفت: مصر کشوری فقیر است از سطح نرمال درآمدها هم پایین‌تر است به همین دلیل این کشور برای ادامه حیاط سیاسی و غلبه بر مشکلات اقتصادی نیاز مبرمی به کمک‌های مالی کشورهای ثروتمند عرب دارد با توجه به این اوصاف عجیب نیست که امروز عربستان حامی اصلی جریان حاکم در مصر است.

وی در پایان تاکید کرد: السیسی برای نشان دادن اختلاف نظرهایش با مرسی این طور عنوان می‌کند که از حاکمیت در سوریه حمایت می‌کنیم و مداخله خارجی‌ها در این کشور را قبول نمی‌کنیم ولی در عمل آنها سیاست هسته‌یی‌ با عربستان را پیش گرفته‌اند. با وجود این که تصور می‌شود دولت جدید مصر در قبال سوریه عملکرد جدیدی را در پیش خواهد گرفت و از سیاست‌های مداخله گران مرسی در سوریه فاصله بگیرند، امکان در پیش گرفتن سیاست‌های جدید ونادیده گرفتن دلارهای نفتی عربستان به دور از انتظار است.

انتهای پیام

کد N301301

وبگردی