آفتاب

جشن مقاومت در چهاردهمین سالروز آزادسازی جنوب لبنان

جشن مقاومت در چهاردهمین سالروز آزادسازی جنوب لبنان

به مناسبت چهاردمین سالروز پیروزی مقاومت و آزادسازی لبنان و عقب‌نشینی نیروهای رژیم صهیونیستی از این کشور، لبنانی‌ها مراسم و جشن‌هایی را در تمام مناطق این کشور برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری العهد لبنان، 14 سال از زمان عقب‌نشینی نیروهای رژیم صهیونیستی در 25 مه سال 2000 می‌گذرد و لبنانی‌ها برای تاکید بر پیروزی مقاومت در سراسر کشور مراسمی برگزار کردند.

در این راستا محمد رعد، رئیس فراکسیون وفا به مقاومت در مزار عماد مغنیه، فرمانده ارشد مقاومت لبنان حضور یافت و در سخنانی عنوان داشت: ما عزتی را رقم زدیم که مسیر پیروزی در کشور را ترسیم کرد.هر کسی که این شهدا و ماهیت روحیه آن‌ها و انگیزه‌هایشان را نشناسد، کسی که عماد مغنیه را نشناسد، نمی‌تواند ارزش این پیروزی را که در سال 2000 رقم خورد، درک کند.

وی اظهار کرد: ما آمده‌ایم تا با آن‌ها تجدید عهد کنیم تا به مسیر خود ادامه دهیم و با حضور در مزار آن‌ها روحیه می‌گیریم تا اگر خدا بخواهد، پیروزهای بیشتری را با همبستگی با تمام مجاهدان شریف رقم بزنیم که برای ما آزادی و عدالت را در کشور رقم زدند.

در همین حال، نبیل قاووق، معاون رئیس شورای اجرایی حزب الله در مراسمی به مناسبت سالروز پیروزی مقاومت و آزادسازی لبنان گفت که مقاومت ضامن استراتژی لبنان باقی خواهد ماند تا این کشور دیگر اراضی اشغالی را آزاد کرده و از حاکمیت خود دفاع کند.

وی عنوان داشت: پس از اینکه لبنان دو دشمن سرسخت یعنی رژیم صهیونسیتی و تروریست تکفیری را شکست داد می‌تواند آزادی دیگر مناطق اشغالی را رقم بزند.

ابراهیم امین السید، رئیس شورای سیاسی حزب الله نیز تصریح کرد که جهان در 25 مه شاهد صحنه‌ای بود که تنها آن را در لبنان دید. در این روز رژیم صهونیستی با سایر مزدوران خود از لبنان عقب‌نشینی کرده و پا به فرار گذاشت.

وی تصریح کرد: 25 مه نقطه عطفی در تاریخ درگیری‌ها با اسرائیل است اما جنگ ژوئیه وضعیت منطقه را به طور کامل تغییر داد و تمام طرح‌هایی را که هدف از آن سرنگونی مقاومت در فلسطین و لبنان و سپس در سوریه و ایران بود، ناکام گذاشت.

حسین الهاج الحسن وزیر صنعت لبنان نیز به لبنانی‌ها به مناسب سالروز این پیروزی تبریک گفته و در سخنانی عنوان داشت: این دستاورد بزرگ با خون شهیدان ارتش، مردم و مقاومت رقم خورد و ما باید این دستاوردها و تمام عناصر قدرت در لبنان را حفظ کنیم و تنها راه ما وحدت و گفتگوی همبستگی ملی است.

محمد یاغی، مسئول منطقه بقاع در حزب الله تاکید کرد: پیروزی که در مه 2000 رقم خورد با خون شهیدانی که خواهان عزت و کرامت بودند به دست آمد و ما باید به راه آن‌ها ادامه دهیم تا پیروزی را محقق ساخته و تمامی مقدساتمان را آزاد کنیم.

جنبش امل وابسته به نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان نیز سالروز پیروزی مقاومت و آزادسازی لبنان را در منطقه‌ای بقاع غربی، لبنان برگزار کرد که تعداد بسیاری از مناطق مختلف در این مراسم شرکت کردند.

همچنین نمایندگانی از حزب ملی اجتماعی سوریه، حزب سوسیال ترقی‌خواه، حزب الله، حزب اتحاد، حزب سوسیال بعث عربی، حزب کمونیسم، جریان آزاد ملی، جریان المستقبل و جماعت اسلامی در آن مشارکت کردند.

قبلان به نمایندگی از جنبش امل در این مراسم گفت: ما به نیابت از جنبش امل و نبیه بری، رئیس پارلمان به شما درود می‌گوییم و در این میدان که امام موسی صدر از بیش از چهار دهه گذشته در آن ایستاد و ساکنان منطقه را خطاب قرار داد از شما استقبال می‌کنیم. امام موسی صدر همواره خواهان، وحدت و عدالت برای این کشور بود و مردم را صرف‌نظر از طائفه یا مذهب آن‌ها خطاب قرار می‌داد و با زبان انسانی و نه با زبان طائفه و مذهب سخن می‌گفت.

وی در ادامه گفت: امروز روز وحدت ملی و روز مقاومت و روز پیروزی بر بزرگترین دشمن در این منطقه است پیروزی بر دشمنی است که به ما می‌گفت، ارتش آن شکست نمی‌خورد امروز روز پیروزی فقط برای گروه خاصی نیست پیروزی یک طائفه یا یک حزب و جنبش نیست بلکه پیروزی برای این وطن است. ما در حال حاضر در بهترین لحظات عزت و کرامت به سر می‌بریم چرا که بر این دشمن پیروز شده‌ایم.

وی عنوان داشت: ما خواهان انتخاب رئیس جمهوری هستیم که از توانایی برای حفظ ثبات و امنیت در کشور و نظارت بر توافق و تفاهم میان لبنانی‌ها برخوردار باشد. ما تاکید می‌کنیم که پایبندی به نهادهای ملی سوپاپ امنیتی برای این کشور است.

از سوی دیگر، علی دعموش، مسئول بخش روابط خارجه در حزب الله با یک هیأت ایتالیایی که به لبنان برای مشارکت در مراسم پیروزی مقاومت و آزادسازی رفته بودند، دیدار کرد.

دعموش در این دیدار عنوان داشت: هیچ‌کس در جهان همچون مردم لبنان نمی‌تواند معنای آزادی و استقلال را بفهمد چرا که مردم لبنان رنج‌های بسیاری دید‌ه‌اند و در مدت طولانی علیه اشغال‌گری‌ها مقاومت کرده‌اند.

در همین راستا سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله در مراسم مردمی که در بنت جبیل برای چهاردهمین سالروز آزادسازی لبنان برگزار می‌شود، سخنرانی خواهد کرد که در این سخنرانی به بررسی مفهوم پیروزی و همچنین اوضاع سیاسی و تحولات پس از خلأ در پست ریاست جمهوری لبنان خواهد پرداخت.

انتهای پیام

کد N301265

وبگردی