آفتاب

احتمال پیروزی "بانوی آهنین" لیتوانی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری

احتمال پیروزی "بانوی آهنین" لیتوانی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری

شهروندان لیتوانی امروز (یکشنبه) در حال به پای صندوق‌های رای رفتند که احتمال پیروزی رئیس‌جمهوری کنونی این کشور در دور دوم این انتخابات و به دست گرفتن زمام امور برای یک دوره پنج ساله دیگر وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دالیا گریبائوسکایت، رئیس‌جمهوری لیتوانی ملقب به بانوی آهنین، که وزیر سابق بودجه اتحادیه اروپا بود، احتمال می‌رود که در دور دوم این رقابت انتخاباتی پیروز شود. وی در دور نخست موفق شد با کسب 46 درصد آرا از رقیب خود "زیگمانتاس بالسیتیس" پیشی بگیرد.

در حالی که هیچ نظرسنجی پیش از این انتخابات که با انتخابات پارلمانی اروپا هم‌زمانی دارد، برگزار نشده، انتظار می‌رود که در دور دوم 50 درصد شرکت کنند.

تحلیل‌گران می‌گویند، احتمال اینکه رقیب رئیس‌جمهوری لیتوانی بتواند در دور دوم درصد بیشتری کسب کند، بیشتر است چرا که پنج کاندیدای انتخابات در دور نخست حذف شدند.

لیتوانی که همسایه اوکراین محسوب می‌شود، در پی الحاق شبه جزیره کریمه به واسطه برگزاری رفراندوم نگران بروز ناآرامی و بی‌ثباتی در منطقه دریایی بالتیک است.

رئیس‌جمهوری لیتوانی ماه گذشته میلادی علنا از حضور نظامیان آمریکایی هم‌زمان با افزایش حضور ناتو در بالتیک استقبال کرده بود.

گریبائوسکایت از طرفداری و حمایت احزاب سیاسی مخالف از جمله لیبرال‌ها و جمهوری خواهان که در انتخابات پارلمانی 2012 در مقابل سوسیال دموکرات‌ها شکست خوردند، برخوردار است.

در مقابل، رقیب بانوی آهنین لیتوانی وی را به خاطر حمایت بی‌چون و چرا از اقدامات ریاضتی در زمان بحران مالی شدید سال 2009 در این کشور به باد انتقاد گرفته و قول داده که با فقر و بحران اقتصادی می‌جنگد و از مناطق فقیرتر حمایت می‌کند.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری لیتوانی امروز ساعت 4 به وقت گرینوویچ آغاز شده و در ساعت 17 به وقت گرینویچ پایان می‌یابد.

انتهای پیام

کد N301234

وبگردی