آفتاب

مراقب باشید تا عدسی چشمانتان سفت نشود

مراقب باشید تا عدسی چشمانتان سفت نشود

عیوب انکساری، انواع مختلفی از جمله نزدیک بینی، دوربینی و پیرچشمی دارد که در پیرچشمی به دلیل سفت شدن عدسی، شخص نمی‌تواند به راحتی مطالعه داشته باشد.



هرمز شمسی متخصص چشم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: در عیوب انکساری، چشم فرد نور وارده را به خوبی منکسر و نمی‌کشند که در این صورت فرد نمی‌تواند دید خوبی داشته باشد، عیوب انکساری انواع مختلفی از جمله نزدیک بینی، دوربینی، آستیگمات (انحراف دید) و پیرچشمی دارد.

وی ادامه داد: در دوربینی، به دلیل کوتاه بودن قطر اقدامی، خلفی چشم اختلال به وجود آمده و انحنای قرنیه کاهش می‌یابد که در این صورت تصویر اشیاء در پشت پرده شبکیه تشکیل می‌شود و فرد اشیاء نزدیک را تار می‌بیند، در واقع این اختلال ارثی است و با افزایش سن و کاهش قدرت مطابق عدسی تشدید می‌شود، یکی از علائم این اختلال درد است.

وی اظهار داشت: نوع دیگر عیوب انکساری نزدیک بینی است، این اختلال در اصل، عکس دوربینی است چرا که به دلیل طولانی‌تر بودن قطر قدامی، خلفی کره چشم و افزایش انحنای قرنیه، تصویر اشیاء جلوی پرده شبکیه تشکیل می‌شود. در این صورت فرد در مشاهده اشیاء دور دچار مشکل می‌شود، این اختلال در دوران بلوغ و افزایش رشد، شدت آن افزایش می‌یابد.

وی اذعان داشت: نوع چهارم عیوب انکساری پیرچشمی بوده که در سنین جوانی عدسی چشم بسیار انعطاف پذیر است و قطر آن برای مشاهده اشیاء دور، نزدیک به راحتی تغییر می‌کند اما در سنین میانسالی عدسی سفت‌تر شده و قابلیت تطابق خود را از دست می‌دهد که در این صورت شخص دیگر به راحتی نمی‌تواند، مطالعه و سایر کار‌ها را از فاصله نزدیک انجام دهد.

وی بیان کرد: روش‌های مختلفی برای درمان عیوب انکساری از جمله عینک لنزهای تماسی، ورزش‌های چشمی، دارو درمانی، مصرف ویتامین‌ها و همچنین جراحی وجود دارد.
کد N301101

وبگردی