آفتاب

روایت یک میانجی در مذاکرات هسته‌ای

روایت یک میانجی در مذاکرات هسته‌ای

" فرناندو هنریک کاردوزو" رئیس جمهور سابق برزیل اخیرا از میانجی‌گری کشورش در پرونده‌ هسته‌ای‌ ایران سخن گفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، "تدبیر" به نقل از روزنامه "تودی زمان" با اشاره به نظرات "فرناندو هنریک کاردوزو" می نویسد:"رییس جمهوری پیشین برزیل در کتابی که در سال 1969 میلادی تحت عنوان "توسعه و وابستگی در امریکای لاتین" منتشر کرد به بیان نظراتش درباره عقب ماندگی در کشورهای جهان سوم پرداخت.

او در مصاحبه با خبرنگار روزنامه "تودی زمان" درباره موضوعات مختلفی چون نظام ریاستی در برزیل، وضعیت عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، حادثه انفجار معدن در ترکیه و وضعیت تحریم های وضع شده علیه ایران سخن گفته است."

"کریم بالجی" خبرنگار روزنامه "تودی زمان" این پرسش را از رییس جمهوری پیشین برزیل مطرح کرده که برزیل و ترکیه در سال های گذشته تلاش کردند تا در جریان مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 نقش میانجی را ایفا کنند. آیا برزیلی ها فکر می کنند که کار درستی را در این باره و در مخالفت با تحریم های وضع شده بین المللی علیه ایران انجام داده اند؟

"کاردوزو" در این باره به علل موضع گیری خاص دولت برزیل در قبال برنامه هسته ای ایران در سال های گذشته اشاره می کند و در این باره می افزاید:"لولا داسلیوا" رییس جمهوری برزیل به دو دلیل عمده از حق ایران برای غنی سازی اورانیوم دفاع کرد.

نخستین دلیل مسائل ایدئولوژیک بود. به عنوان بخشی از جهان سوم، برزیل بر این باور است که وظیفه دارد تا از هر کشوری در جهان سوم که در حال توسعه فناوری های خود می باشد حمایت به عمل آورد. با این حال علت عملی این حمایت مهم تر بوده است. "لولا داسیلوا" در آن زمان باور داشت که "اوباما" رییس جمهوری امریکا چراغ سبز خود را برای میانجی گری ترکیه و برزیل به منظور متقاعد ساختن ایران در راستای ادامه مذاکرات دیپلماتیک نشان داده است. با این حال زمانی که "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه امریکا مخالفت خود را با این مسئله اعلام کرد "داسیلوا" شوکه شد.

من فکر می کنم واقعیت آن است که برزیل فناوری غنی سازی اورانیوم را در اختیار دارد با این حال قصد ساخت سلاح هسته ای را ندارد. این موضوع نقش مهمی در بازیگری برزیل در مقام میانجی مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 ایفا می کرد."

روزنامه "تودی زمان" در ادامه به همکاری ایران و ترکیه در زمینه مذاکرات هسته ای اشاره می کند و ضمن تاکید بر حق غنی سازی اورانیوم ایران می افزاید:"کاردوسو" معتقد است که ایران حق دارد به غنی سازی اورانیوم در چارچوب معاهدات بین المللی بپردازد و در این باره می افزاید:"من درباره میزان ارتباط ترکیه و ایران و مشابهت پیشرفت آنان رد زمینه فناوری های هسته ای اطلاعاتی در دست ندارم با این حال هر کشوری حق دارد از انرژی هسته ای در مصارف صلح آمیز استفاده نماید. قطعا دو کشور ایران و ترکیه نیز در جهت برطرف کردن نگرانی جامعه بین المللی گام هایی را برداشته اند."

رییس جمهور سابق برزیل در بخش پایانی این مصاحبه و در پاسخ به ادعای مطرح شده درباره این که آیا ایران در حال نزدیک شدن به دستیابی به سلاح هسته ای است ضمن ابراز بی اطلاعی در این باره گفت:"من در این باره اطلاعاتی در دست ندارم. با این حال، ایران و امریکا دور تازه ای از مذاکرات هسته ای را آغاز کرده اند که هدف آن حرکت به سوی مرحله ای بالاتر از مذاکرات است. من فکر می کنم مذاکرات کنونی که میان ایران و امریکا در حال انجام است مثبت بوده اند."

انتهای پیام

کد N300986

وبگردی