آفتاب

پایان یک رییس جمهوری و آغاز خلاء سیاسی

پایان یک رییس جمهوری و آغاز خلاء سیاسی

ایرنا نوشت:

دوره 6 ساله « میشل سلیمان» دوازدهمین رییس جمهوری لبنان در میان فراز و فرودها بویژه پیامدهای بحران در کشورهمسایه سوریه پایان یافت اما هنگام خداحافظی او کسی اشک نریخت.
به گزارش ایرنا، لبنان از اولین دقیقه امروز (یکشنبه) 25 ماه مه 2014 (4 خرداد ماه 1393) وارد خلاء سیاسی شد و با پایان دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان طبق قانون اساسی این کشور،او اکنون به باشگاه رییسان جمهوری سابق لبنان پیوسته است.

دوره دوازدهمین رییس جمهوری لبنان که با خروج سلیمان از کاخ ریاست جمهوری ( بعبدا) عملی شد در حالی است که کرسی ریاست جمهوری این کشور از امروز خالی است تا نمایندگان پارلمان لبنان، سیزدهمین رییس جمهور لبنان را برگزینند.

از امروز تا روزی که جایگزین میشل سلیمان انتخاب شود تمام صلاحیت ها و اختیارات رییس جمهوری به هیات دولت لبنان منتقل و جلسات دولت برخلاف گذشته در کاخ نخست وزیری و زیر نظر « تمام سلام» تشکیل خواهد شد.

نمایندگان مجلس لبنان 5 بار تلاش کردند در مهلت قانونی با تشکیل جلسه، سیزدهمین رییس جمهوری را انتخاب کنند اما به دلیل اینکه نتوانستند در خصوص یک نامزد به توافق برسند، در تحقق این ماموریت خود ناکام ماندند و « نبیه بری» رییس مجلس لبنان اعلام کرده که جلسه پارلمان متفوح است و هر لحظه که نمایندگان به توافق برسند، رییس جمهوری جدید انتخاب خواهد شد.

روزنامه لبنانی النهار نوشت که با نا امیدی از انتخاب رییس جمهوری جدید در مجلس حتی تا آخرین لحظات مهلت قانونی 48 نماینده عضو گروه 14 مارس بطور نمادین در صحن پارلمان حاضر شدند ، سلیمان در آخرین لحظات نامه درخواست تشکیل جلسه اضطراری پارلمان را امضا کرد و برخی سیاستمداران بویژه سفرای برخی کشورها تمام تلاش خود را کردند که دوره میشل سلیمان برای مدتی تمدید شود اما با درهای بسته مواجه شدند.

سلیمان در 25 ماه مه 2008 براساس تصمیمات اتخاذ شده در جلسه ای در دوحه قطر به کاخ ریاست جمهوری لبنان راه یافت اما با یک قصه مشابه وارد بعبدا شد و 6 سال بعد با همان قصه خارج شد.

او دوره ریاست جمهوری خود را در حالی شروع کرد که لبنان در خلاء سیاسی بود و ژنرال « امیل لحود» رییس جمهوری وقت لبنان به دلیل پایان دوره ریاست جمهوری خود و حتی یک مرحله تمدید آن ؛ بعبدا را ترک کرده بود.

بنابر این میشل سلیمان نه از رییس جمهوری یازدهم لبنان ، کشور را تحویل گرفت و نه آن را به رییس جمهوری سیزدهم تحویل داد و به تعبیر بهتر دوره 6 ساله ریاست جمهوری خود را با خلاء سیاسی آغاز و با خلاء سیاسی به پایان رساند.

میشل سلیمان عصر دیروز شنبه با برگزاری یک مراسم رسمی که با حضور حدود 450 میهمان کاخ بعبدا را به کاخ جدید خود در منطقه الیرزه و نزدیک بعبدا ترک کرد و قرار است امروز در شهرک « عمشیت» زادگاهش پذیرای دوستداران خود باشد.

وی در آخرین روزها و ساعات حضور در بعبدا به دیدارهای خداحافظی گذشت و مهمترین بخش آن اعطای مدال ها ونشان های مختلف بود و در آخرین ساعت حضورش در کاخ ریاست جمهوری ، دو نشان به « ولید جنبلاط» رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه و « علی عواض عسیری» سفیرعربستان سعودی در لبنان اعطا کرد.

 

** سخنرانی خداحافظی

میشل سلیمان که قبل از این سخنرانی تاکید کرده بود از تهاجمش به مقاومت ضدصهیونیستی لبنان پشیمان نیست، با تکرار سخنان گذشته خود و بدون نام بردن از حزب الله گفت: باید از دخالت در امور داخلی همسایگان خودداری و بلکه باید از آن (سوریه)عقب نشینی کنیم.

وی با تاکید به اینکه لبنان در این 6 سال دوران سختی را سپری کرده است بویژه اینکه حدود یازده ماه دولت نداشت، گفت که ارتش و نیروهای امنیت داخلی در مبارزه با تروریسم به موفقیت هایی دست یافتند.

رییس جمهوری سابق لبنان به ادامه روابط دیپلماتیک با سوریه در این 6 سال اشاره کرد و خواستار حل سیاسی سریع بحران سوریه و بازگشت وحدت به این کشور شد.

میشل سلیمان از سیاست خویشتنداری و بی طرفی در قبال بحران منطقه بویژه سوریه که در اعلامیه بعبدا مورد تاکید قرار گرفته است ، دفاع کرد در حالیکه بیشتر کارشناسان سیاسی ، نظامی ، امنیتی و راهبردی این سیاست را غیرعملی می دانند و معتقدند که لبنان نمی تواند در قبال تحولات سوریه بی تفاوت بماند.

وی با بیان اینکه به 25 ماه مه 2000 روز آزادسازی جنوب لبنان افتخار می کنیم اما این آزادسازی زمانی تکمیل می شود که همه امور لبنان زیر نظر دولت قرار گیرد.

رییس جمهوری سابق لبنان از نمایندگان خواست که بسرعت رییس جمهوری جدید را انتخاب کنند و گفت که این امانت را به « دولت وحدت ملی» می سپارم و به حکمت و درایت « تمام سلام » نخست وزیر اطمینان دارم.

 

** 6 ماه طوفانی

دوره 6 ساله ریاست جمهوری لبنان با فراز و فرودهایی به پایان رسید اما چندماه آخر شاید طوفانی ترین فصل آن باشد.

سلیمان در سخنرانی پایان سال 2013 خود از هبه سه میلیارد دلاری پادشاه عربستان سعودی خبر داد که قرار است این پول هنگفت به فرانسه داده شود تا سلاح هایی را که آنها تعیین می کنند و اسراییل با آن مخالفت نکند، در اختیار ارتش لبنان قراردهند.

سلیمان در پایان سخنرانی خود قبل از شعار زنده باد لبنان ، فریاد زد که « زنده باد سعودی» و این اقدام او خشم بسیاری را در لبنان برانگیخت.

اما خطرناک ترین موضع میشل سلیمان در یک سخنرانی بروز یافت که به باور ناظران پرونده سیاسی وی را برای همیشه بست ، زمانیکه از معادله طلایی « ارتش ، ملت و مقاومت» به عنوان معادله ای سست و چوبی یاد کرد و خواستار کنار گذاشتن آن شد.

این موضع رییس جمهور وقت لبنان با واکنش قاطع حزب الله و همپیمانان آن و بخش زیادی از مردم لبنان مواجه و تاکید شد که سلیمان دیگر صلاحیت نشستن بر کرسی ریاست جمهوری را ندارد زیرا از جایگاه ملی خود خارج شده و همراه و هم صدای یک گروه سیاسی شده است.

ناظران معتقدند که تمام تلاش های میشل سلیمان تحت عناوینی مانند تصویب راهبرد دفاعی و تشکیل میز گفت وگوهای ملی، حذف مقاومت ضد صهیونیستی و خلع سلاح حزب الله بوده است ، هدفی که رژیم صهیونیستی با تحمیل جنگ ها بر لبنان و برغم حمایت بسیاری از کشورهای عربی و غربی و بِویژه آمریکا نتوانست آن را محقق کند.

 

** ارزیابی الاخبار از میشل سلیمان

در لبنان و دیگر کشورها مهم است که چگونه وارد کاخ ریاست جمهوری می شوید اما مهمتر این است که چگونه خارج می شوید.

روزنامه لبنانی الاخبار با بیان اینکه میشل سلیمان متواضعانه و با یک خودرو ساده و داشتن یک خانه معمولی وارد بعبدا کاخ ریاست جمهوری لبنان شد ، نوشت : میشل سلیمان در حالی بعبدا را ترک کرد که 30 خودرو بسیار گران قیمت کاروان او را تشکیل می دهند که شامل فورد ، نیسان و رنو کانگو می شوند و بر اسناد همه آنها نام میشل نهاد سلیمان حک شده است.

الاخبار نوشت که قیمت این خودروها بدون احتساب هزینه های گمرکی بالای یک میلیون دلار می شود و این در حالی است که همه حقوق 6 ساله رییس جمهوری لبنان کفاف خرید یکی از آنها را شاید بدهد.

این روزنامه لبنانی افزود : میشل سلیمان قبل از ورود به بعبدا معمولا به خانه افسران ارتش و یا منزل عمویش درعمشیت می رفت اما امروز یک خانه مجلل در عمشیت ، یک ویلای بزرگ تابستانی در « لحفد» و چند کاخ مانند هم در بیروت دارد که مهمترین و بزرگترین آنها نزدیک بعبدا و بعداز سفارت سوریه در منطقه الیرزه بیروت واقع است.

الاخبار اضافه کرد: سلیمان بلافاصله بعداز ورود به بعبدا شروع کرد به کاهش هزینه ها و حذف هزینه های غیرضرور و در اولین اقدام تعداد محافظان « امیل لحود» رییس جمهوری سابق را از 25 به 9 تن کاهش داد و علت آن را صرفه جویی خواند اما اکنون خود با بیش از70 محافظ کاخ ریاست جمهوری لبنان را ترک کرد.

این روزنامه لبنانی با بیان اینکه نمی خواهیم خدمات سلیمان هم را نادیده بگیریم اما او تنها رییس جمهوری در جهان بود که با گذرنامه جعلی به کشوری دیگر (فرانسه) سفرکرد.

الاخباربا اشاره به املاک و دارایی های بستگان نزدیک میشل سلیمان در پایان دوره ریاست جمهوری تاکید کرد: بدون شک در تاریخ ثبت خواهد شد، میشل سلیمان نیروهای مقاومت که خاک کشورش را از چنگ اشغالگران آزاد کرده بود، چوب توصیف کرد و اولین رییس جمهوری بود که کشورش در دوره ای 6 ساله قانون بودجه نداشت.

این روزنامه لبنانی نوشت که هدف از اختراع میشل سلیمان و صدور اعلامیه بعبدا تنها فراهم کردن شرایط وباز کردن مسیر برای ورود نیروهای « القاعده» از طریق لبنان به سوریه بود.

5252

کد N300827

وبگردی