آفتاب

انتخابات پارلمان اروپا در "یکشنبه ویژه"

انتخابات پارلمان اروپا در "یکشنبه ویژه"

انتخابات پارلمان اروپا امروز (یکشنبه) با حضور اهالی 20 کشور باقیمانده از اتحادیه اروپا به اوج خود می‌رسد و انتظار می‌رود که میانه‌روها حامی اروپا نسبت به راست‌های افراطی و چپ‌ها پیشتاز باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، آلمان، فرانسه، اسپانیا و لهستان از جمله کشورهای مهم اتحادیه اروپا هستند که قرار است امروز در "یکشنبه ویژه" (Super Sunday) به پای صندوق‌های رای بروند. قرار است 388 میلیون اروپایی واجد شرایط رای دادن، 751 نماینده خود را برای تصدی کرسی‌های پارلمان اروپا بین سال‌های 2014 تا 2019 انتخاب کنند.

این در حالی است که بسیاری از اروپایی‌ها پس از سال‌ها بحران اقتصادی، افزایش بیکاری و رشد ضعیف، فلسفه همبستگی اروپا را زیر سوال برده‌اند و انتظار می‌رود که به احزاب شکاک به اروپا (Eurosceptic) که راست‌گرا و چپ‌گرا هستند و وعده تغییرات چشمگیر را داده‌اند رای دهند. نتایج نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد که دست کم یک چهارم کرسی‌های پارلمان اروپا به احزاب ضد اروپا و یا گروه‌های مخالف می‌رسد اما دست کم 70 درصد کرسی‌ها در دست چهار جریان اصلی باقی می‌ماند که شامل بلوک‌های حامی اتحادیه اروپا از جمله چپ میانه، راست میانه، لیبرال‌ها و سبزها می‌شود. انتظار می‌رود که مشارکت مردمی باز هم کاهش یابد و به حدود 40 درصد برسد، اما پیشتر در سال 2009 مشارکت مردمی 43 درصد بود.

با اینکه گمانه‌زنی‌های پیش از انتخابات حاکی از آن بود که گروه‌های راست افراطی در کشورهایی از جمله فرانسه، هلند و انگلیس رکوردی تاریخی به ثبت می‌رسانند اما نظرسنجی‌ پس از انتخابات در هلند که روز پنجشنبه به پای صندوق‌های رای رفتند، شگفتی ساز بود. احزاب ضد اروپا و ضد اسلام به جای آنکه اول شوند، چهارم شدند و طبق نظرسنجی پس از انتخابات احزاب حامی اتحادیه اروپا اکثر آراء را به دست آوردند. به همین دلیل گمان می‌رود که امروز در "یکشنبه ویژه" میانه‌روها شگفتی رقم بزنند.

پارلمان اروپا اعلام کرده است که نتایج اولیه انتخابات را ساعت 21 به وقت گرینویچ امروز منتشر خواهند کرد. با این حال دولت ایتالیا تصمیم گرفته‌ است تا همین زمان اعلام شده حوزه‌های رای گیری را بازنگه دارد و همین امر ممکن است اعلام نتایج را به تاخیر بیاندازند.

انتهای پیام

کد N300659

وبگردی