آفتاب

انتخابات ریاست جمهوری اوکراین آغاز شد

انتخابات ریاست جمهوری اوکراین آغاز شد

مسکو- ایرنا- ششمین انتخابات ریاست جمهوری اوکراین بامداد روز یکشنبه در این کشور آغاز شد.

به گزارش ایرنا، از ساعت هشت بامداد روز یکشنبه به وقت کی یف (9 بامداد به وقت مسکو) مراکز رای گیری در نقاط مختلف اوکراین درهای خود را برای اخذ آرا گشودند.

بر اساس گزارش کمیسیون مرکزی انتخابات اوکراین، در مجموع 33 هزار و 600 مرکز رای گیری در نقاط مختلف این کشور به اخذ آرای انتخابات ریاست جمهوری می پردازند.

33 میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت اوکراین که در دو ماه اخیر به دلیل الحاق منطقه کریمه از 46 میلیون به 43 میلیون و 850 هزار نفر کاهش یافته حائز شرایط رای دهی هستند.

حدنصابی برای پذیرفته شدن انتخابات درنظر گرفته نشده است و به همین دلیل در هر شرایطی نتایج آن پذیرفته خواهد شد.

کارشناسان امور سیاسی پیش بینی می کنند حدود 60 درصد از افراد حائز شرایط در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین شرکت کنند و این شاخص در غرب و مرکز اوکراین با اکثریت طرفدار دولت بالاتر از 60 درصد و در مناطق شرق کمتر از این رقم خواهد بود.

ششمین انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در شرایط خاص و متفاوت با دوره های قبلی انتخابات در این کشور برگزار می شود. این انتخابات برای اولین بار به دلیل خلع مقام ویکتور یانوکوویچ رییس جمهور قبلی توسط مجلس رادا (در فوریه گذشته) به صورت زودهنگام برگزار می شود.

در این شرایط 21 نامزد انتخابات ریاست جمهوری اوکراین برای کسب حق تصدی عالی ترین مقام حکومت این کشور برای پنج سال آینده به رقابت می پردازند.

اما از این تعداد با توجه به نتایج نظرسنجی ها، فقط یولیا تیموشنکو نخست وزیر اسبق اوکراین و پتر پوروشنکو سرمایه دار صنعت شکلات از شانس واقعی برای پیروزی برخوردارند.

بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی ها، پوروشنکو شانس کسب 44درصد آرا و تیموشنکو 4/8 درصد آرا را دارند. مطابق قوانین انتخاباتی اوکراین، هر یک از نامزدها که بیش از 50 درصد آرا را به دست آورد، در انتخابات فرد پیروز محسوب خواهد شد و در غیر این صورت انتخابات به دور دوم کشیده می شود.

از ویژگی های انتخابات کنونی ریاست جمهوری اوکراین، برگزار نشدن آن در شبه جزیره کریمه با جمعیت حدود دو میلیون و 150 هزار نفر به دلیل الحاق شدن این منطقه به قلمرو روسیه است.

این در حالی است که کمیسیون مرکزی انتخابات اوکراین اعلام کرده است افراد علاقمند و حائز شرایط شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور از منطقه کریمه می توانند با حضور در حوزه های رای گیری در خاک اوکراین رای خود را به صندوق بریزند.

علاوه بر آن، مساله دیگر کنترل بخش های عمده استانهای دونتسک و لوهانسک توسط جدایی طلبان طرفدار روسیه است. شبه نظامیان مخالف دولت اوکراین اعلام کرده اند اجازه برگزاری انتخابات در مناطق لوهانسک و دونتسک را نخواهند داد.

بر اساس گزارش کمیسیون مرکزی انتخابات اوکراین، در استانهای لوهانسک و دونتسک از مجموع 34 حوزه رای گیری تنها در 9 حوزه امکان رای گیری وجود دارد.

در مجموع در این دو استان که از یک ماه پیش از طرف جدایی طلبان به عنوان جمهوری از اوکراین اعلام استقلال کرده اند، حدود 4 هزار مرکز رای گیری ایجاد شده بود تا آرای 15 درصد افراد حائز شرایط یا حدود 4 میلیون و 900 هزار فرد واجد شرایط شرکت در انتخابات در آن اخذ شود.

رای گیری انتخابات ریاست جمهوری اوکراین ساعت هشت عصر امروز به وقت کی یف (9 عصر به وقت مسکو) پایان می یابد و از این زمان شمارش آرا در حوزه های رای گیری شروع می شود.

اروپام/2242**518** 1337
کد N300507

وبگردی